Araçların İsteklinin Kendi Malı Olması Şartının Bulunmaması
Karar No : 2020/UH.II-1454
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2020/360313 İhale Kayıt Numaralı “2020-2021 Eğitim- Öğretim Yılı Ankara Çankaya İlçesi Mem Taşıma Kapsamına Alınan Özel Eğitime İhtiyacı Olan Öğrenci/Kursiyer/Velinin 1057 Öğrenci 35 Taşıma Merkezi Okula 105 Hat (Araç) ile ve 105 Rehber Personel ile 186 İş Günü Taşıma İşi” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Çankaya İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından 17.08.2020 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “2020-2021 Eğitim- Öğretim Yılı Ankara Çankaya İlçesi Mem Taşıma Kapsamına Alınan Özel Eğitime İhtiyacı Olan Öğrenci/Kursiyer/Velinin 1057 Öğrenci 35 Taşıma Merkezi Okula 105 Hat (Araç) İle Ve 105 Rehber Personel İle 186 İş Günü Taşıma İşi” ihalesine ilişkin olarak Demirhan Turizm Sanayi ve Taşımacılık Tic. Ltd. Şti.nin 23.07.2020 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 05.08.2020 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 07.08.2020 tarih ve 35061 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 07.08.2020 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2020/1229 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,
…
2) Okul Servis Araçlarının Çalıştırılmasına İlişkin Usul ve Esaslar Gereğince Hizmet Alımında Çalıştırılacak Araçların 1/3’ünün yüklenicinin kendi malı olması şartı bulunmasına rağmen yeterlik kriterleri arasında kendi malı olma şartına yer verilmemesinin mevzuata aykırı olduğu ve isteklileri tereddüde düşürdüğü, bu durumun özellikle belirtilen özel donanımlı (liftli) araçlar yönünden sakınca yarattığı, ihalenin araçları kendi malı olmayan bir isteklide kalması durumunda işe başlama süresinden önce araç sayısının 1/3’ü kadar özmal araç tedarik etmesinin gerek finansal gerekse lojistik olarak mümkün bulunmadığının açık olduğu,
…
Başvuru sahibinin 2’nci iddiasına ilişkin olarak:
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Temel ilkeler” başlıklı 5’inci maddesinde “İdareler, bu Kanuna göre yapılacak ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur…” hükmü,
Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Yeterliğin belirlenmesinde uyulacak ilkeler” başlıklı 28’inci maddesinde “ (1) Ekonomik ve mali yeterlik ile mesleki ve teknik yeterliğin saptanması amacıyla öngörülecek değerlendirme kriterleri ve istenecek belgeler, rekabeti engelleyecek şekilde belirlenemez…” hükmü,
Anılan Yönetmelik’in “Makine, teçhizat ve diğer ekipmana ilişkin belgeler ve kapasite raporu” başlıklı 41’inci maddesinde “ (1) İşin yapılabilmesi için gerekli görülen makine, teçhizat ve diğer ekipmanın sayısına ve niteliğine dokümanda yer verilir. Makine, teçhizat ve ekipman için kendi malı olma şartının aranmaması esastır. Ancak idare, işin niteliğinin gerektirdiği hallerde, ihale konusu işin yapılabilmesi için adaya veya istekliye ait olmasını gerekli gördüğü makine, teçhizat ve diğer ekipmanı yeterlik kriteri olarak belirleyebilir. Bu durumda, makine, teçhizat ve diğer ekipmanın, teknik kriterlerine yönelik olarak dokümanda düzenleme yapılmış ise, bu niteliğe yönelik belgelerin de başvuru veya teklif kapsamında sunulması zorunludur.” hükmü yer almaktadır.
Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Tesis, Makine, Teçhizat ve Diğer Ekipmana İlişkin Belgeler” başlıklı 9’uncu maddesinde “9.1. İhale Uygulama Yönetmeliklerinin tesis, makine, teçhizat ve diğer ekipmana ilişkin belgeleri düzenleyen maddelerinde kendi malı olma şartının aranmamasının esas olduğu hükme bağlanmıştır. İdareler tarafından bazı tesis, makine, teçhizat ve diğer ekipman için aday veya isteklinin kendi malı olma şartının aranması durumunda; kendi malı olması istenen tesis, makine, teçhizat ve diğer ekipmanın teknik kriter ve özelliklerine ön yeterlik şartnamesi veya idari şartnamede yer verilecek, aday veya istekliler de kendi malı olan tesis, makine, teçhizat ve diğer ekipmanı; ruhsat, demirbaş veya amortisman defterinde kayıtlı olduğuna dair noter tespit tutanağı ya da yeminli mali müşavir (YMM) raporu veya serbest muhasebeci mali müşavir (SMMM) raporu ile tevsik edeceklerdir. Makine, teçhizat ve diğer ekipman için kendi malı olma koşulunun aranmaması durumunda ise aday veya isteklilerden başvuru veya teklifleri kapsamında (taahhütname, yapı araçları taahhütnamesi, kira sözleşmesi, vb.) herhangi bir belge sunmaları istenmeyecektir.” açıklaması yer almaktadır.
Başvuruya konu ihale dokümanı düzenlemeleri incelendiğinde ihale konusu işte kullanılması öngörülen araçların isteklilerin kendi malı olması yönünde bir koşulun bulunmadığı tespit edilmiştir. Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 28’inci maddesinden ekonomik ve mali yeterlik ile mesleki ve teknik yeterliğin saptanması amacıyla öngörülecek değerlendirme kriterleri ve istenecek belgelerin rekabeti engelleyecek şekilde belirlenmemesi gerektiği, ayrıca anılan Yönetmelik’in 41’inci maddesinden makine, teçhizat ve ekipman için kendi malı olma şartının aranmaması esas olmakla birlikte idarenin işin niteliğinin gerektirdiği hallerde, ihale konusu işin yapılabilmesi için istekliye ait olmasını gerekli gördüğü makine, teçhizat ve diğer ekipmanı yeterlik kriteri olarak belirleyebileceği anlaşılmaktadır. Bu itibarla, ihale dokümanında ihale konusu işte kullanılması öngörülen araçların isteklilerin kendi malı olması yönünde bir düzenlemenin bulunmamasının idarenin takdir yetkisi kapsamında olduğu değerlendirildiğinden başvuru sahibinin bahse konu iddiasının yerinde olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Kaldı ki, idarenin başvuruya cevabından ve ihaleye ait İdari Şartname’nin “İhale konusu işe ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinden ihalenin Milli Eğitim Bakanlığı Taşıma Yoluyla Eğitime Erişim Yönetmeliği kapsamında yapılacağının anlaşıldığı, bahse konu Yönetmelik’te araçların istekliye ait olmasını gerektiren bir düzenlemeye yer verilmediği tespit edilmiştir.