Karar No : 2022/UH.II-923
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2022/497117 İhale Kayıt Numaralı “Alo 144 Sosyal Yardım Hattı, Alo 183 Sosyal Destek Hattı İle Teknik Yardım ve Beyaz Masa İletişim Merkezi” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı Basın ve Halkla İlişkiler Müşavirliği tarafından 23.05.2022 tarihinde pazarlık usulü ile gerçekleştirilen “Alo 144 Sosyal Yardım Hattı, Alo 183 Sosyal Destek Hattı ile Teknik Yardım ve Beyaz Masa İletişim Merkezi” ihalesine ilişkin olarak Avrasya İnovasyon Yönetim Sağlık ve Sosyal Hizmetler Ltd. Şti. – İstasyon Yönetim ve Çağrı Hizmetleri A.Ş. İş Ortaklığı’nın 08.06.2022 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 10.06.2022 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 20.06.2022 tarih ve 28969 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 20.06.2022 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2022/650 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,
1) 03.06.2022 tarihinde tebliğ edilen ihale komisyonu kararında kendileri tarafından pilot ortağa ait sunulan özel sektör iş bitirme belgesi ekinde faturalarının sunulmadığı gerekçesiyle tekliflerinin değerlendirme dışı bırakıldığı, şikayet başvurularının idarece reddi üzerine Kamu İhale Kurumu’na itirazen şikayet başvuru dilekçesi sunulduğu, kendilerine ait teklifin hatalı olarak değerlendirildiği, şöyle ki;
İdarece tevsik edici belgelerin sunulması ile ilgili olarak gönderilen yazıda teyidi yapılabilen belgeler de dahil tüm evrakların kendilerinden talep edildiği, ancak teyidi yapılabilen evrakların sunulmasına gerek olmadığından faturaların da kendileri tarafından sunulmadığı, söz konusu faturaların Gelir İdaresi Başkanlığı aracılığıyla teyidinin yapılabileceği, ancak idarece gerekli teyidin yapılmadığı, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 37’nci maddesinde teklifin esasını değiştirmeyecek olan bir belgenin firmadan talep edilmesi ya da yukarıda da belirtildiği üzere Gelir İdaresi Başkanlığından teyidinin yapılmasının gerektiği, ayrıca sunulan özel sektör iş bitirme belgesinin daha önce yine anılan idarece gerçekleştirilen bir ihalede kendileri tarafından sunulduğu ve tekliflerinin geçerli kabul edildiği, sonuç olarak sunulmadığı gerekçesiyle tekliflerinin değerlendirilme dışı bırakılmasına sebep olan faturaların bahse konu idarenin arşivinde mevcut olduğundan iş bitirme belgesinin geçerli kabul edilerek tekliflerinin değerlendirilmeye alınması gerektiği,
A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
1) Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:
Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “İş deneyim belgesi düzenlenemeyen hallerde iş deneyimini gösteren diğer belgeler ve bu belgelerde aranacak kriterler” başlıklı 47’nci maddesinde “(1) Gerçek kişilere veya iş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili olmayan her türlü kurum ve kuruluşa bedel içeren tek bir sözleşmeye dayalı olarak gerçekleştirilen işlerde, iş deneyim belgesi düzenlenemez. Bu durumda, bitirilen işlere ilişkin iş deneyiminin belgelendirilmesinde aşağıdaki esaslar uygulanır:
(a) Yurtdışında gerçekleştirilen işler hariç bu madde kapsamında yer alan işlerde; sözleşme ve bu sözleşmenin uygulanmasına ilişkin olarak 213 sayılı Vergi Usul Kanununun ilgili hükümleri çerçevesinde düzenlenen; fatura örnekleri veya bu örneklerin noter, yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı suretleri veya serbest meslek makbuzu nüshaları ya da bu nüshaların noter, yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı suretleri ile sözleşmeye ait damga vergisinin ihale ilan tarihi itibarıyla ödendiğine ilişkin belgeler, personel çalıştırılan işlerde ise bu belgelere ek olarak o işe ait sözleşme kapsamında personel çalıştırıldığını gösteren Sosyal Güvenlik Kurumu internet sayfası üzerinden düzenlenmiş ve idarece teyidi yapılabilen belgeler, iş deneyimini gösteren belgelerdir. Aday veya istekli, iş deneyimini gösteren bu belgeleri başvuru veya teklifi kapsamında sunar. Bu maddede belirtilen işler için iş deneyim belgesi düzenlenmiş olsa bile, ihale komisyonunca dikkate alınamaz.
…
(c) Gerçek kişilere veya iş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili olmayan kurum ve kuruluşlara gerçekleştirilen işlere ilişkin iş deneyim tutarının tespitinde, diğer belgelerin de bu tutarı doğrulaması şartıyla işin sözleşmesinde yazılı bedeli aşmamak üzere fiilen yapılan iş tutarı dikkate alınır. Sözleşmede iş artışına ilişkin hüküm bulunması durumunda, ayrıca sözleşme tutarının % 10’unu aşmamak üzere tamamlanan iş tutarı da dikkate alınır.
(ç) Sözleşmenin, iş eksilişi yapılarak sona erdirilmesi durumunda, tarafların işin bu şekilde tamamlandığı hususunda anlaştığını gösterir belgenin iş deneyimini gösteren diğer belgelerle birlikte sunulması zorunludur.
(d) İş deneyimini gösteren belgelerin değerlendirilmesinde ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabulü gerçekleştirilen işlerde, iş deneyimini gösteren belge tutarı tam olarak dikkate alınır. Kabulü, ihale ve son başvuru tarihi ile ilk ilan veya davet tarihi arasında yapılmış olan işler de bu kapsamda değerlendirilir. Sözleşmede kabul tarihine ilişkin bir düzenleme bulunmuyor ise, iş deneyimini gösteren belgeler kapsamında sunulan faturalardan en son düzenlenen faturanın tarihi kabul tarihi olarak dikkate alınır.
(e) Birim fiyat üzerinden bağıtlanan ve toplam sözleşme tutarı bulunmayan süresi belirli bir sözleşmeye dayalı olarak ve sözleşme süresi içinde gerçekleştirilen işin tutarını gösteren faturalardaki tutarların toplamı, toplam sözleşme tutarı olarak kabul edilir.
(f) İş deneyimini gösteren belgelerin değerlendirilmesinde varsa fiyat farkları ile KDV hariç olarak belirlenen tutarlar dikkate alınır. İş ortaklığı tarafından gerçekleştirilen işlerde, ortakların iş ortaklığındaki hisse oranı esas alınarak iş deneyim tutarı hesaplanır. Ancak ihaleye katılan iş ortaklığının ortakları tarafından ortaklık oranları ve yapısı aynı olmak kaydıyla daha önce kurulmuş olan iş ortaklığının gerçekleştirdiği bir işten elde edilen iş deneyimini gösteren belgelerin sunulması halinde, iş ortaklığının iş deneyim tutarı, ortakların hisse oranlarına bakılmaksızın belge tutarı esas alınarak hesaplanır.” hükmü yer almaktadır.
Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımlarında teklif fiyata dahil olacak giderler” başlıklı 78’inci maddesinde “78.1. Bu Tebliğde personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımları için öngörülen düzenlemeler, 4734 sayılı Kanunun 62 nci maddesinin birinci fıkrasının (e) bendi gereğince ihale edilebilecek personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı ihalelerine uygulanır. 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin geçici 23 ve 24 üncü maddeleri gereğince kadroya geçiş uygulamasına tabi olan hizmet alımları ile bu hizmetlerin karakteristik edimlerini içeren veya alt hizmetleri niteliğinde olan hizmetler, personel çalıştırılmasına dayalı hizmet olarak değerlendirilecektir.
78.1.1. Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı; ihale konusu işte çalıştırılacak personel sayısının ihale dokümanında belirlendiği, bu personelin çalışma saatlerinin tamamının idare için kullanıldığı, yaklaşık maliyetinin en az %70’lik kısmının asgari işçilik maliyeti ile varsa ayni yemek ve yol giderleri dahil işçilik giderinden oluştuğu ve niteliği gereği süreklilik arz eden hizmet alımlarını ifade eder.
78.1.2. Danışmanlık hizmetleri, hastane bilgi yönetim sistemi hizmetleri ve çağrı merkezi hizmetleri, 78.1.1 inci maddede yer alan koşullara bakılmaksızın personel çalıştırılmasına dayalı hizmet olarak kabul edilmez.” açıklaması,
İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;
…
Anılan Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.5.1. İsteklinin teknolojik ürün deneyim belgesi ya da yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektörde bedel içeren tek bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;
a) İlk ilan tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet alımlarıyla ilgili iş deneyimini gösteren belgeleri veya
b) Devredilen işlerde devir öncesindeki veya sonrasındaki dönemde ilk sözleşme bedelinin en az % 80’inin gerçekleştirilmesi şartıyla, ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet işlerine ilişkin deneyimini gösteren belgeleri,
sunması zorunludur. İstekli tarafından teklif edilen bedelin % 25’den az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerin veya teknolojik ürün deneyim belgesinin sunulması gerekir.
İş ortaklığında pilot ortağın, istenen iş deneyim tutarının en az % 70’ini, diğer ortakların her birinin, istenen iş deneyim tutarının en az % 10’unu sağlaması ve diğer ortak veya ortakların iş deneyim tutarı toplamının ise istenen iş deneyim tutarının % 30’undan az olmaması gerekir. Ancak, ihaleye katılan iş ortaklığının ortakları tarafından ortaklık oranları ve yapısı aynı olmak kaydıyla daha önce kurulmuş olan iş ortaklığının gerçekleştirdiği bir işten elde edilen iş deneyimini gösteren belgelerin sunulması halinde, pilot ortak ve diğer ortakların her birinin birinci cümledeki oranlara göre asgari iş deneyim tutarını sağlaması koşulu aranmaz. Konsorsiyumda ise her bir ortağın kendi kısmı için istenen iş deneyim tutarını sağlaması zorunludur.
İsteklinin teknolojik ürün deneyim belgesini sunması halinde, iş deneyimine ilişkin yeterlik kriterini sağladığı kabul edilir. İş ortaklığında teknolojik ürün deneyim belgesini sunan ortağın kendisine ait iş deneyim tutarına ilişkin asgari yeterlik kriterini sağladığı kabul edilir. Konsorsiyum ortağının teknolojik ürün deneyim belgesini sunması halinde ise, belgeyi sunduğu kısım veya kısımlar için iş deneyimine ilişkin yeterlik kriterini sağladığı kabul edilir.
…
7.6. Benzer iş olarak kabul edilecek işler aşağıda belirtilmiştir:
Kamu Kurum ve Kuruluşlarına veya özel şirketlere telefon hatları üzerinden verilen müşteri hizmetleri veya çağrı merkezi hizmetleri işleri benzer iş olarak değerlendirilecektir. (Benzer iş kapsamında çağrı merkezi santral kurulumu ve beraberinde olması gereken donanım hizmetleri işlerini yürütmüş olacaktır, sadece personel çalıştırma hizmeti şeklinde verilen hizmetler benzer iş olarak kabul edilmeyecektir.)
…
7.9. Belgelerin sunuluş şekli:
7.9.1. İdarece talep edilmesi halinde istekliler tarafından, e-teklifleri kapsamında beyan edilen bilgi ve belgelerden EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanarak teyit edilemeyenler ekleri ile birlikte bu maddede düzenlenen şekil kurallarına uygun olarak sunulur.
7.9.2. İstekliler, bu madde kapsamında idarece talep edilen belgelerin aslını veya aslına uygunluğu noterce onaylanmış örneklerini vermek zorundadır. Ancak, Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi Nizamnamesinin 9 uncu maddesinde yer alan hüküm çerçevesinde Gazete idaresince veya Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğine bağlı odalarca “aslının aynıdır” şeklinde onaylanarak isteklilere verilen Ticaret Sicili Gazetesi suretleri ile bunların noter onaylı suretleri de kabul edilecektir.
7.9.3. Noter onaylı belgelerin aslına uygun olduğunu belirten bir şerh taşıması zorunlu olup, sureti veya fotokopisi görülerek onaylanmış olanlar ile “ibraz edilenin aynıdır” veya bu anlama gelecek bir şerh taşıyanlar geçerli kabul edilmeyecektir.
7.9.4. İstekliler, istenen belgelerin aslı yerine belgelerin tesliminden önce İdare tarafından “aslı idarece görülmüştür” veya bu anlama gelecek şekilde şerh düşülen suretlerini sunabilirler.” düzenlemesi yer almaktadır.
Çağrı merkezi hizmetlerinin Kamu İhale Genel Tebliği’nin 78.1.1’inci maddesinde yer alan koşullara bakılmaksızın personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı olarak kabul edilmeyeceğinin belirtildiği, bu bakımdan bahse konu “Alo 144 Sosyal Yardım Hattı, Alo 183 Sosyal Destek Hattı ile Teknik Yardım ve Beyaz Masa İletişim Merkezi” işinin personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı olmadığı,
Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “İş deneyim belgesi düzenlenemeyen hallerde iş deneyimini gösteren diğer belgeler ve bu belgelerde aranacak kriterler” başlıklı 47’nci maddesi uyarınca yurtdışında gerçekleştirilen işler hariç bu madde kapsamında yer alan işlerde; sözleşme ve bu sözleşmenin uygulanmasına ilişkin olarak 213 sayılı Vergi Usul Kanunu’nun ilgili hükümleri çerçevesinde düzenlenen; fatura örnekleri veya bu örneklerin noter, yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı suretleri veya serbest meslek makbuzu nüshaları ya da bu nüshaların noter, yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı suretleri ile sözleşmeye ait damga vergisinin ihale ilan tarihi itibarıyla ödendiğine ilişkin belgelerin ve personel çalıştırılan işlerde SGK hizmet dökümünün sunulması gerektiği anlaşılmaktadır.
E-teklif alınarak ve pazarlık usulü olarak 23.05.2022 tarihinde gerçekleştirilen ihalede ilk tekliflerin 4 istekli tarafından verildiği, aynı tarihte son yazılı fiyat tekliflerinin de alınması sonucunda idare tarafından 23.05.2022 tarihli ve “Beyan edilen bilgileri tevsik eden belgelerin sunulması ve/veya numune/demonstrasyon işlemlerine ilişkin ürün örneklerinin verilmesi/kurulumların yapılması/aşırı düşük teklif açıklamalarının sunulması” konulu yazının Pusula Call Center İletişim A.Ş. ve başvuru sahibi Avrasya İnovasyon Yönetim Sağlık ve Sosyal Hizmetler Ltd. Şti. – İstasyon Yönetim ve Çağrı Hizmetleri A.Ş. İş Ortaklığı’na tebliğ edildiği, söz konusu yazıda “36 AYLIK BİLGİSAYARLI TOMOGRAFİ ÇEKİM VE RAPORLAMA HİZMET ALIMI işine ait ihalede tekliflerin değerlendirmesi sürecine geçilmiş olup, beyan etiğiniz bilgi ve belgeleri tevsik eden ve EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanamayan aşağıdaki belgeleri ekleri ile birlikte, İdari Şartnamenin 7.9. maddesine uygun olarak, 01.10.2021 tarihine kadar İdaremize sunmanız gerekmektedir.
ALO 144 SOSYAL YARDIM HATTI, ALO 183 SOSYAL DESTEK HATTI İLE TEKNİK YARDIM VE BEYAZ MASA İLETİŞİM MERKEZİ işine ait ihalede tekliflerin değerlendirmesi sürecine geçilmiş olup, beyan etiğiniz bilgi ve belgeleri tevsik eden ve EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanamayan aşağıdaki belgeleri ekleri ile birlikte, İdari Şartnamenin 7.9. maddesine uygun olarak, 25.05.2022 tarihine kadar İdaremize sunmanız gerekmektedir.
Sunulması Gereken Belgeler
…
• Diğer Belgelere İlişkin Açıklamalar” ifadelerine yer verilerek idareye sunulması gereken belgelerin sayıldığı, anılan yazının 26.05.2022 tarihinde Gsm Medya Sosyal Sağlık Hizmetleri Organizasyon Ltd. Şti.ye de EKAP üzerinden tebliğ edildiği, idarece yapılan inceleme ve değerlendirme sonucunda 02.06.2022 tarihinde onaylanan ihale komisyonu kararıyla Avrasya İnovasyon Yönetim Sağlık ve Sosyal Hizmetler Ltd. Şti. – İstasyon Yönetim ve Çağrı Hizmetleri A.Ş. İş Ortaklığı’na ait teklifin pilot ortak olan Avrasya İnovasyon Yönetim Sağlık ve Sosyal Hizmetler Ltd. Şti.nin sunmuş olduğu özel sektör iş deneyim belgesi ile ilgili sunması gereken hizmet kapsamında düzenlenmiş faturaları sunmadığı gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakıldığı, sonuç olarak ihalenin Pusula Call Center İletişim A.Ş. üzerinde bırakıldığı ve Gsm Medya Sosyal Sağlık Hizmetleri Organizasyon Ltd. Şti.nin ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif olarak belirlendiği anlaşılmıştır.
Yapılan incelemede, başvuru sahibi iş ortaklığının pilot ortağı tarafından sunulan yeterlik bilgileri tablosunun “Mesleki ve Teknik Yeterliğe İlişkin Bilgiler” başlıklı “İş Deneyim Belgesi Düzenlenemeyen Hallerde İş Deneyimini Gösteren Diğer Belgeler(varsa)” satırının “sözleşme tarihi” alt satırına “30.11.2021”, “noterlik adı, onay tarihi ve yevmiye numarası” alt satırına “T.C. Beyoğlu 22. Noterliği, 23.05.2022, 8195” ve “sözleşme tutarı ve toplam fatura tutarı” alt satırına ise “6.300.000,00 TRY (Türk Lirası), 6.300.000,00 TRY (Türk Lirası)” bilgi girişlerinde bulunulduğu,
Daha sonra anılan iş ortaklığı tarafından sunulan belgeler arasında iş deneyimini tevsik için Efe Yönetim Yemek Sosyal Hizmetler A.Ş. ile 30.11.2021 tarihinde imzalanan “Alt Yapı Bileşenleri dahilÇağrı Merkezi Hizmet Alım işi” konulu, işe başlama tarihi 01.01.2022 ve bitiş tarihi 28.02.2022 tarihi olan ve üzerinde “aslı idarece görülmüştür” kaşesi taşıyan KDV hariç 6.300.000,00 TL bedelli bir sözleşmenin sunulduğu, sözleşme ekinde üzerinde “aslı idarece görülmüştür” kaşesi taşıyan bir adet damga vergisi beyannamesinin, söz konusu beyannameye ilişkin tahakkuk fişi ve vergi tahsilatı ödemesine ilişkin banka dekontunun bulunduğu, sözleşme kapsamında fatura örnekleri veya bu örneklerin noter, yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı suretleri veya serbest meslek makbuzu nüshaları ya da bu nüshaların noter, yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı suretlerinin ise sunulmadığı tespit edilmiştir.
Başvuru sahibi iş ortaklığının pilot ortağı tarafından iş deneyimini tevsik için sunulan sözleşme kapsamında fatura örnekleri veya bu örneklerin noter, yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı suretleri veya serbest meslek makbuzu nüshaları ya da bu nüshaların noter, yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı suretlerinin sunulması gerektiği halde sunulmadığı, faturaların idarece EKAP veya kamu kurum ve kuruluşlarının internet sayfaları üzerinden teyit edilemeyeceği anlaşıldığından, başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.