Karar Tarihi : 04.04.2024
Karar No : 2024/UH.I-532
İHALEYİ YAPAN İDARE:
Elektrik Üretim A.Ş Genel Müdürlüğü (EÜAŞ) Satın Alma ve Malzeme Yönetimi Daire Başkanlığı,
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2024/103837 İhale Kayıt Numaralı “İstanbul Doğalgaz Santralları İşletme Müdürlüğü İhtiyacı 72 Kişi ile 2 Yıl Süreli Genel Hizmet” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Elektrik Üretim A.Ş Genel Müdürlüğü (EÜAŞ) Satın Alma ve Malzeme Yönetimi Daire Başkanlığı tarafından 06.03.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “İstanbul Doğalgaz Santralları İşletme Müdürlüğü İhtiyacı 72 Kişi ile 2 Yıl Süreli Genel Hizmet” ihalesine ilişkin olarak Hanedan Kurumsal Hizmetler Gıda Yemek Temizlik İnş. Otom. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 22.03.2024 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 25.03.2024 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 28.03.2024 tarih ve 139298 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 28.03.2024 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2024/431 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,
1) İhale üzerinde bırakılan şirketin aşırı düşük teklif açıklamalarını Kamu İhale Genel Tebliğine uygun yapmadığı, kullanılan açıklama yöntemi ile kullanılan birim fiyatları tevsik etmek üzere sunulan belgelerin gerçeği yansıtmadığı, teknik şartnamede belirtilen gider kalemlerinin maliyet hesaplamalarına dahil edilmediği ve aşırı düşük teklif açıklamasında belirtilen birim fiyatların belgelerle tevsik edilmediği, personel taşımasında kullanılacak araçlara ilişkin giderler (Zorunlu Trafik Sigortası, Kasko Sigortası, Koltuk Ferdi Kaza Sigortası, Motorlu Taşıtlar Vergisi, Egzoz ve Fenni Muayene giderleri,) ile ilgili ayrıca aracın kiralaması ve/veya yüklenicinin kendine ait olması durumunda amortisman giderlerine, bakım ve onarım giderleri ile yedek parça ve sarf malzeme giderlerine ilişkin açıklama sunulmamış olduğu, sunulan açıklamada ise tevsik edici belgelere yer verilmediği, bahse konu araçların HGS (Hızlı Geçiş Sistemi) etiketi ve geçiş ücretlerine ilişkin herhangi bir hesaplama yapılmadığı, araçlara ilişkin akaryakıt giderine ilişkin açıklamanın yapılmamış olduğu, kullanılacak araçların ortalama akaryakıt sarfiyat giderlerine ilişkin herhangi bir tevsik edici belge sunulmadığı, personel taşıma işinde kullanılacak araçların akaryakıt giderlerine ilişkin yapılan hesaplamaların Kamu İhale Genel Tebliği hükümlerinde belirtilen esaslara göre hesaplanmadığı, araçların Zorunlu Trafik Sigortası, Kasko Sigortası, Koltuk Ferdi Kaza Sigortası gibi sigorta giderlerinin açıklanması gerektiği, bunların hesaplamadığı, hesaplansa dahi idarece gerçekleştirilen sözleşme süresinin tamamını kapsamadığı, sigorta giderine ilişkin güncelleme yapılmamış olduğu, kiralamaya konu araçlara ilişkin Motorlu Taşıt Vergilerinin 2025 yılı için güncellenmemiş olduğu, ilgili araçlara ilişkin bakım-onarım gideri, yazlık ve kışlık lastik gideri gibi giderler ile Teknik Şartname’nin 6.3’üncü maddesinde belirtilen personel iş kıyafetleri ve koruyucu kıyafetler ile Teknik Şartname’nin 7.1’inci maddesinde belirtilen makine ve malzemelerin hesaplamalara dahil edilmediği, üçüncü kişilerden alınan fiyat tekliflerinin kullanılabilmesi için teklife konu mal veya hizmet için maliyet tespit tutanağı (Ek-O.5) veya satış tutarı tespit tutanağının (Ek-O.6) sunulmadığı, sunulan belgelerde ise ortalama birim maliyet ve ortalama birim satış tutarlarının yanlış hesaplandığı, sunulan açıklama dosyalarında Serbest Meslek Mensubuna ait faaliyet belgesi, imza beyanı, fiyat teklifi veren firmanın yetkilisine ait imza beyanı ve yetki belgelerinin sunulmadığı, henüz beyannamesi verilmemiş alış ve/veya satış faturalarına göre belgelerin tanzim edildiği, kullanılan alış ve/veya satış faturalarının gerçeği yansıtmadığı, fiyat teklifi veren firmaların açıklamaya konu ürünlerin alış ve satışı konularıyla ilgili faaliyet göstermediği, Maliyet Tespit Tutanağı (Ek-O.5) veya Satış Tutarı Tespit Tutanağı (Ek-O.6) belgelerinde yer alan “Fatura Bilgileri Tablosu”nun doldurulmamış ve/veya hatalı/yanlış/eksik bilgilerle doldurulmuş olduğu, alış ve/veya satış miktarları ile toplam tutar hesaplamalarının hatalı yazılmış olduğu, hatalı işlemler nedeniyle tevsik edilen birim fiyatların da hatalı hesaplandığı, ayni yemek ve yol giderleri için hizmet süresince meydana gelecek artışların hesaplamalara dahil edilmediği,
…
A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
1) Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:
…
İhale üzerinde bırakılan istekli tarafından aşırı düşük teklif açıklaması kapsamında sunulan belgelerden, yemek bedelinin İdari Şartname’nin 25.3.2’nci maddesinde belirtilmiş olan 120,00 TL üzerinden hesaplandığı görülmüş, bu nedenle bu konuda başka bir belge sunulmasına gerek olmadığı sonucuna varılmıştır.
Ayni yol bedeline ilişkin fiyat teklifi ve ekinde Ek-O.6 Satış tutarı Tespit Tutanağı’nın sunulmuş olduğu, söz konusu fiyat teklifini düzenleyen şirketin teklife konu alanda faaliyet gösterdiği, belgenin ihale tarihinden sonra aşırı düşük teklif açıklamasının yapıldığı 11.03.2024 tarihinde düzenlenmiş olduğu, tutanağın ihale tarihine göre bir önceki geçici vergi beyanname dönemine göre düzenlendiği görüldüğünden başvuru sahibin söz konusu hususlara ilişkin iddialarının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır. Satış Tutarı Tespit Tutanağı’nda belirtilen aylık birim satış tutarı olan 250,00 TL ile ayni yol bedeli olarak belirlenen aylık birim fiyat olan 134.303,08 TL tutarın birbiriyle uyumlu olmadığı, tutanakta belirtilen birim fiyatın servis, personel, kilometre vb. ile ilişkilendirilip hesaplama yapılarak teklif edilen birim fiyata nasıl ulaşıldığına ilişkin bir açıklama yapılmadığı, dolayısıyla ayni yol bedeline ilişkin aşırı düşük teklif açıklamasının usulüne uygun olarak yapılmamış olduğu anlaşılmıştır.
…
Sonuç olarak, yukarıda mevzuata aykırılıkları belirtilen işlemlerin düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte işlemler olduğu tespit edildiğinden, Asil Rüzgar Hidroelektrik Santralleri Güneş Enerjisi Elektrik Üretimi Temizlik Hizmet İnşaat Turizm Petrol Ürünleri ve Gıda Sanayi Ticaret Limited Şirketi – Ak Group Hizmet Taahhüt Temizlik İnşaat Turizm Taşımacılık Otomasyon Gıda ve Dayanıklı Tüketim Malları Limited Şirketi İş Ortaklığı’nın teklifinin değerlendirme dışı bırakılması ve bu aşamadan sonraki işlemlerin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,
Oybirliği ile karar verildi.