Karar Tarihi : 25.04.2024
Karar No : 2024/UY.I-603
İHALEYİ YAPAN İDARE:
Devlet Su İşleri 10. Bölge Müdürlüğü 101. Şube Müdürlüğü,
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2023/894949 İhale Kayıt Numaralı “Diyarbakır Sulama Tesisleri Koruyucu Güvenlik Tedbirleri” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Devlet Su İşleri 10. Bölge Müdürlüğü 101. Şube Müdürlüğü tarafından 12.10.2023 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Diyarbakır Sulama Tesisleri Koruyucu Güvenlik Tedbirleri” ihalesine ilişkin olarak Adesse İnşaat Oto. Tur. Nak. Gıda San. ve Tic. A.Ş.- Esa Turizm İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığının 04.03.2024 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusu hakkında idare tarafından süresi içinde karar alınmaması üzerine, başvuru sahibince 25.03.2024 tarih ve 138743 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 25.03.2024 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2024/416 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,
…
2) İhale üzerinde bırakılan MSK Altyapı İnşaat Taah. San. A.Ş. tarafından sunulan yeterlik bilgileri tablosunda “toplam fatura tutarıdır” seçeneğinin seçildiği, bu isteklinin toplam cirosunu değil, 2021 ve 2022 yılı yapım işleri cirosunu beyan ettiği, sunulan yapım işleri ciro bilgileri tablosunda, defter ve belgeleri düzenlemeye yetkili meslek mensubu tarafından atılan imza, kaşe ve mührün bulunmadığı, 2021 ve 2022 yıllarına ait sadece yapım işi kapsamında düzenlenen faturaları içerecek şekilde düzenlenmiş yapım işleri ciro bilgileri tablosunun sunulmadığı, faturaların gerçekte mevcut olmadığı, sahte fatura beyanında bulunulduğu, sunulan belgede beyan edilen faturaların ve içeriklerinin gerçeğe uygun olup olmadığının ilgili vergi dairesi ile yazışma yapılarak teyit edilmesi gerektiği,
…
A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
…
2) Başvuru sahibinin 2’nci iddiasına ilişkin olarak:
…
İdare tarafından gönderilen ihale işlem dosyası üzerinden yapılan incelemede, ihale üzerinde bırakılan Msk Altyapı İnşaat Taah. San. A.Ş.ye ait yeterlik bilgileri tablosunda iş hacmi bilgileri için toplam fatura tutarının beyan edildiği, 06.11.2023 tarihinde EKAP üzerinden tebliğ edilen beyan edilen bilgileri tevsik eden belgelerin sunulmasına ilişkin yazıda iş hacmi bilgilerine ilişkin belgelerin sunulmasının istenildiği, beyan edilen bilgileri tevsik eden belgeler kapsamında ise yapım işleri cirosunu gösteren belgelerin sunulmadığı, ancak idarece EKAP üzerinde 2021 ve 2022 yılına ilişkin gelir tablosunun sorgulandığı, yapılan sorgulama sonucu ihale üzerinde bırakılan Msk Altyapı İnşaat Taah. San. A.Ş.nin iş hacmini gösteren belgeler kapsamında 2021 ve 2022 yılı toplam cirosunu gösteren gelir tablosundaki net satış tutarlarının dikkate alındığı görülmüştür.
Yukarıda yer verilen Yönetmelik hükmü ve ihale dokümanı düzenlemelerden, istekliler tarafından iş hacmini gösteren belgeler kapsamında isteklinin ihalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait, toplam cirosunu gösteren gelir tablosu veya yapım işleri cirosunu gösteren belgelerden birini sunmasının yeterli olduğu, isteklinin toplam cirosunun teklif ettiği bedelin %25’inden, yapım işleri cirosunun ise teklif ettiği bedelin % 15’inden az olmaması gerektiği, bu kriterlerden herhangi birini sağlayan ve sağladığı kritere ilişkin belgeyi sunan isteklinin yeterli kabul edileceği, bu kriterleri ihalenin yapıldığı yıldan önceki yıl için sağlayamayanların, ihalenin yapıldığı yıldan önceki yıldan başlamak üzere birbirini takip eden son altı yıla kadarki belgelerini sunabileceği, bu takdirde, belgeleri sunulan yılların parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılacağı, yapım işleri cirosunu tevsik etmek üzere; yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavirce standart forma uygun olarak düzenlenen belgenin sunulacağı, yapım işleri ciro tutarının hesabında, yurt içinde ve yurt dışında, taahhüt altında devam eden yapım işlerinin gerçekleştirilen kısmından veya bitirilen yapım işlerinden elde edilen gelirlerin toplamının dikkate alınacağı, isteklinin iş hacmi tutarının değerlendirilmesinde, kendi iş hacmi tutarı ile birlikte ortak olduğu ortak girişime/girişimlere ait iş hacmi tutarının da hissesi oranında dikkate alınarak toplanmak suretiyle toplam iş hacmi tutarının belirleneceği, bu durumda isteklinin iş hacmi tutarı kullanılan ortak girişimdeki/girişimlerdeki hisse oranını gösteren belgelerin de teklif kapsamında sunulması gerektiği anlaşılmaktadır.
Şikâyete konu ihalenin e-teklif alınmak suretiyle elektronik ortamda gerçekleştirildiği, yukarıda aktarılan Yönetmelik’in “Elektronik ihale” başlıklı 60/A maddesinde e-teklif alınmak suretiyle gerçekleştirilen ihalelerde yeterlik kriterlerine ilişkin değerlendirmenin, istekliler tarafından beyan edilen bilgi ve belgelerden; EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanarak temin veya teyit edilebilenler için sorgulama sonucunda elde edilen bilgiler; belirtilen yöntemle temin veya teyit edilemeyenler için ise yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen bilgiler esas alınarak yapılacağı, geçerli tekliflerden ekonomik açıdan en avantajlı birinci ve ikinci teklif olması öngörülen teklif sahiplerine; yeterlik bilgileri tablosunda beyan ettikleri bilgi ve belgelerden EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanamayanlara ilişkin tevsik edici belgeleri, belgelerin sunuluş şekline uygun olarak sunmaları için makul bir süre verileceği, beyan edilen bilgi ve belgeleri tevsik edici belgeleri sunmayan isteklilerin teklifleri değerlendirme dışı bırakılarak geçici teminatlarının gelir kaydedileceği, sunduğu belgeler ile katılım ve yeterlik kriterlerine ilişkin şartları sağlayamayan isteklilerin tekliflerinin ise değerlendirme dışı bırakılacağı hükme bağlanmıştır.
Bu çerçevede, ihale üzerinde bırakılan Msk Altyapı İnşaat Taah. San. A.Ş.ye ait yeterlik bilgileri tablosunda iş hacmi bilgileri için toplam fatura tutarının beyan edildiği, 06.11.2023 tarihinde EKAP üzerinden tebliğ edilen beyan edilen bilgileri tevsik eden belgelerin sunulmasına ilişkin yazıda iş hacmi bilgilerine ilişkin belgelerin sunulmasının istenildiği, beyan edilen bilgileri tevsik eden belgeler kapsamında ise yapım işleri cirosunu gösteren belgelerin sunulmadığı, idarece EKAP üzerinde 2021 ve 2022 yılına ilişkin gelir tablosunun sorgulandığı, yapılan sorgulama sonucu ihale üzerinde bırakılan Msk Altyapı İnşaat Taah. San. A.Ş.nin iş hacmini gösteren belgeler kapsamında 2021 ve 2022 yılı toplam cirosunu gösteren gelir tablosundaki net satış tutarlarının dikkate alındığı, ekonomik ve mali yeterliğe ilişkin kriterlerden olan iş hacminin toplam cirosunu gösteren gelir tablosu ve yapım işleri cirosunu gösteren belgeler vasıtasıyla tevsik edilebileceği, idarece iş hacmi bilgilerine ilişkin belgelerin sunulmasının istenildiği, ihale üzerinde bırakılan istekli tarafından yeterlik bilgileri tablosunda yapım işleri cirosunu gösteren faturaların beyan edildiği, söz konusu faturaların EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanarak temin veya teyit edilebilecek nitelikteki belgelerden olmadığı, dolayısıyla söz konusu isteklinin yeterlik bilgileri tablosunda beyan ettiği yapım işleri cirosunu gösteren faturaları sunması gerektiği, ancak anılan isteklinin bahse konu yapım işleri cirosunu gösteren faturaları sunmadığı anlaşıldığından, şikâyete konu ihalede teklifinin değerlendirme dışı bırakılması gerektiği sonucuna varılmıştır.
…
Sonuç olarak, yukarıda belirtilen mevzuata aykırılıkların düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte olduğu tespit edildiğinden, ihale üzerinde bırakılan Msk Altyapı İnşaat Taah. San. A.Ş.nin teklifinin değerlendirme dışı bırakılması ve bu aşamadan sonraki ihale işlemlerinin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,
Oybirliği ile karar verildi.