Karar No : 2023/UH.II-519
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2022/1191541 İhale Kayıt Numaralı “Hastane Genelindeki Aciliyet Gerektiren, Sıhhi Tesisat, Isıtma, Klima, İklimlendirme ve Medikal Gaz Cihaz ve Sistemlerin Onarım/Test/Kontrol İşlemlerinin Yapılması/Yaptırılması ve Bina Yönetim Sistemlerinin İşletilmesi Hizmet Alımı” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Döner Sermaye İşletmesi Sağlık Uygulama ve Araştırma Merkezi (Hastane) Birimi tarafından 02.12.2022 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Hastane Genelindeki Aciliyet Gerektiren, Sıhhi Tesisat, Isıtma, Klima, İklimlendirme ve Medikal Gaz Cihaz ve Sistemlerin Onarım/Test/Kontrol İşlemlerinin Yapılması/Yaptırılması ve Bina Yönetim Sistemlerinin İşletilmesi Hizmet Alımı” ihalesine ilişkin olarak Entropi Taah. Proje Müh. İnş. Tur. Ltd. Şti.nin 25.11.2022 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 30.11.2022 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 09.12.2022 tarih ve 65482 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 09.12.2022 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur. Kamu İhale Kurulunun 01.03.2023 tarihli ve 2023/MK-38 sayılı kararı gereğince yapılan incelemeye aşağıda yer verilmiştir.
Başvuruya ilişkin olarak 2022/1477-01 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,
1) İdari Şartname’nin “Teklif fiyata dahil olan giderler” başlıklı 25.3.1 maddesinde ihale konusu işte çalıştırılacak işçilerle ilgili ulusal bayram ve genel tatil günlerine ilişkin düzenlemelere yer verildiği, ancak birim fiyat teklif cetvelinde bu husus için ayrı satır açılmamasının mevzuata aykırı olduğu,
Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:
Kamu İhale Genel Tebliği’nin “ Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımlarında teklif fiyata dahil olacak giderler” başlıklı 78’inci maddesinde “…78.22. Brüt asgari ücret veya üzerinde ücret ödenmesi öngörülen personelin varsa nakdi yol ve yemek bedeli dahil aylık (78.12 nci maddeye göre gün üzerinden teklif alınan hallerde günlük) ücreti, fazla çalışma, ulusal bayram ve genel tatil günlerinde (ulusal bayram, resmi ve dini bayram günleri ile 1 Mayıs Emek ve Dayanışma günü, 15 Temmuz Demokrasi ve Milli Birlik günü ve yılbaşı günü) yapılacak çalışmalara ilişkin ücretler ile engelli işçi ücreti gibi ayrı ayrı hesaplanması gereken her bir işçilik maliyeti için birim fiyat teklif cetvelinde ayrı satır açılması, malzeme giderlerinin de ayrı iş kalemleri şeklinde düzenlenmesi zorunludur. Ayrıca, ayni teklif verileceği belirtilen yemek ve yol giderlerinin de ayrı iş kalemleri şeklinde düzenlenmesi esastır. Ancak, Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinin 10 uncu maddesinin beşinci fıkrasına göre işçi sayısı üzerinden teklif alınması idarece uygun görülmeyen iş kaleminin/kalemlerinin bulunduğu personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı ihalesinin birim fiyat teklif cetvelinde, bu iş kalemi/kalemleri kapsamındaki işlerde çalıştırılmak üzere ihale dokümanında asgari sayısı belirtilen personele ilişkin maliyetlere işçilik kaleminde değil, ait olduğu iş kalemi içerisinde yer verilecek ve istekliler de tekliflerini buna göre sunacaklardır.
Bununla birlikte, söz konusu personelin fazla çalışma yapması ve/veya ulusal bayram ve/veya genel tatil günlerinde çalıştırılması öngörülüyor ise, 78.8. maddesine göre çalışılacak gün ve personel sayısı ile toplam fazla çalışma saati belirlenirken, bu personel de dikkate alınmak suretiyle maliyet hesaplaması yapılarak ulusal bayram ve genel tatil günleri iş kalemi ile fazla çalışma iş kalemine dahil edilecektir.
Teklif fiyatına dahil edilmesi öngörülen malzemelerin tamamı tek bir iş kalemi olarak kabul edilmek suretiyle birim fiyat teklif cetvelinde malzeme için tek bir satır açılması halinde “birim” sütununda “ay” veya “gün” ibaresine yer verilecek, her bir malzeme için ayrı satır açılması halinde ise “birim” sütununa malzemenin türüne göre adet, kg, lt, m, kutu, paket vb. yazılacak ve “miktar” sütununda işin toplam süresi boyunca kullanılması öngörülen malzeme miktarı (toplam adet, kg, lt, m, kutu, paket vb.) belirtilerek teklif alınacaktır…” açıklaması,
İdari Şartname’nin “İhale konusu işe ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;
a) Adı: Hastane Genelindeki Aciliyet Gerektiren, Sıhhi Tesisat, Isıtma, Klima, İklimlendirme ve Medikal Gaz Cihaz ve Sistemlerin Onarım/ Test/ Kontrol İşlemlerinin Yapılması/Yaptırılması Ve Bina Yönetim Sistemlerinin İşletilmesi Hizmet Alımı
b) Türü: Hizmet alımı
c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği
ç) Yatırım proje no’su (yapım işlerinde): Bu madde boş bırakılmıştır.
d) Kodu:
e) Miktarı:Hastane Genelindeki Aciliyet Gerektiren, Sıhhi Tesisat, Isıtma, Klima, İklimlendirme ve Medikal Gaz Cihaz ve Sistemlerin Onarım/Test/Kontrol İşlemlerinin Yapılması/Yaptırılması ve Bina Yönetim Sistemlerinin İşletilmesi Hizmet Alımı (12 Ay). Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.
f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sağlık Uygulama ve Araştırma Hastanesi” düzenlemesi,
Anılan Şartname’nin “Teklif fiyata dahil olan giderler” başlıklı 25.3.1’inci maddesinde “Hizmetin ifasına dair teknik şartnamede belirtilen tüm giderler teklif fiyata dahildir.
26 personel için (firmanın sorumlu olarak belirlediği ve firma adına imza atma yetkisi olan bir kişi, sıhhi tesisat işlerinde en az 14 kişi (en az 6 kişi diploma ve kazan yakma belgeli), klima işlerinde en az 9 kişi, medikal gaz işlerinde en az 2 kişi olmak üzere) asgari ücretin en az %15 fazlası,
Personeller için 26 gün üstünden günlük brüt yol bedeli 24,65.-TL ve günlük brüt yemek bedeli 23,00.-TL’dir. Kıyafet bedeli 2 defa 1 personel için 700,00.-TL’dir.
Ulusal bayram ve genel tatil günleri 14 gün olup, söz konusu günlerde 1 personel çalıştırılacaktır.1 personel için brüt günlük ücret 303,87.-TL’dir.
Bu işte çalıştırılacak personele ait mevzuat gereği yüklenici tarafından karşılanması gereken yükümlülüklere ait her türlü gider (Özlük Hakları, Maaş, Asgari Ücret fiyat farkları, Sigorta Primleri, kıdem tazminatları, İş Kıyafetleri, Yemek, Yol vb.) teklif fiyata dahil olup yüklenici tarafından karşılanacaktır…” düzenlemesi yer almaktadır.
…
İhale süreci içerisinde başvuru konusu ihaleye ilişkin alınan 28.12.2022 tarihli ve 2022/UH.II-1708 sayılı karar ile “Başvurunun reddine” karar verildiği,
Anılan Kurul kararının iptali ve yürütmenin durdurulması istemiyle açılan davada Ankara 24. İdare Mahkemesi’nin 02.02.2023 tarihli E:2023/43, K: 2023/172 sayılı kararı üzerine alınan 01.03.2023 tarihli ve 2023/MK-38 sayılı Kurul kararı ile “1- Kamu İhale Kurulunun 28.12.2022 tarihli ve 2022/UH.II-1708 sayılı kararının iptaline,
2- Anılan Mahkeme kararında belirtilen gerekçeler doğrultusunda, başvuru sahibinin iddialarının esasının incelenmesine” karar verildiği anlaşılmıştır.
Başvuruya konu ihaleye ait ihale dokümanı ve yaklaşık maliyet cetveli incelendiğinde, ihale konusu işin personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alım işi olmadığı dolayısıyla işçilik kalemlerine ilişkin birim fiyat teklif cetvelinde ayrı satır açılmasına yönelik mevzuatta yer alan bir zorunluluk bulunmadığı tespit edilmiştir.
Yukarıda aktarılan doküman düzenlemeleri incelendiğinde ihaleye ait birim fiyat teklif cetvelinde ihale konusu iş kapsamında ulusal bayram ve genel tatil günlerinde çalıştırılacak personele ilişkin satır açılmadığı, iş kapsamında çalıştırılacak personellere ait söz konusu giderlerin İdari Şartname’nin “Teklif fiyata dahil olan giderler” başlıklı 25’inci maddesinde belirtildiği, bahsi geçen giderin birim fiyat teklif cetvelinde yer verilen “Hastane Genelindeki Aciliyet Gerektiren, Sıhhi Tesisat, Isıtma, Klima, İklimlendirme ve Medikal Gaz Cihaz ve Sistemlerin Onarım/ Test/ Kontrol İşlemlerinin Yapılması/Yaptırılması ve Bina Yönetim Sistemlerinin İşletilmesi Hizmet Alımı” iş kalemine dahil edilmesi suretiyle isteklilerin tekliflerini oluşturacağı anlaşılmıştır.
Yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler dikkate alındığında, itirazen şikayete konu edilen ulusal bayram ve genel tatil günlerinde çalıştırılacak personele ilişkin maliyetlerin teklif bedeline dahil olduğuna yönelik düzenlemelere ihale dokümanında yer verildiği ve birim fiyat teklif cetvelinde yer alan iş kalemlerine anılan personelin maliyetlerinin dahil edilmesi suretiyle isteklilerin tekliflerini oluşturabileceği anlaşıldığından, başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.