Karar Tarihi : 27.03.2024
Karar No : 2024/UH.I-515
İHALEYİ YAPAN İDARE:
Elazığ Belediyesi Destek Hizmetleri Müdürlüğü,
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2024/54425 İhale Kayıt Numaralı “Elazığ Belediye Başkanlığı Birimlerinde Kullanılmak Üzere 2024 Yılı için Hafif Ticari Araç Kiralanması” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Elazığ Belediyesi Destek Hizmetleri Müdürlüğü tarafından 19.02.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Elazığ Belediye Başkanlığı Birimlerinde Kullanılmak Üzere 2024 Yılı için Hafif Ticari Araç Kiralanması” ihalesine ilişkin olarak Antika Turizm A.Ş.nin 23.02.2024 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 01.03.2024 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 05.03.2024 tarih ve 135514 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 05.03.2024 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2024/319 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, idare tarafından gönderilen aşırı düşük teklif sorgulama yazısının mevzuata aykırı olduğu, şöyle ki,
…
i) İhale dokümanında K1 ve D2 yetki belgelerinin iş başlangıcında/sözleşme aşamasında sunulacağının belirtildiği, ancak idarece bu belgelerin aşırı düşük teklif sorgulama yazısı ile talep edildiği iddialarına yer verilmiştir.
Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
…
Başvuru sahibinin (i) iddiasında ifade edilen K1 ve D2 yetki belgelerine yönelik yapılan incelemede ise, bu belgelerin söz konusu yazıda yeterlilik bilgileri tablosunda beyan edilen ve EKAP ve diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanamayan belgelere yönelik istendiği, ancak başvuruya konu ihaleye ait ihale dokümanı düzenlemeleri incelendiğinde; İdari Şartname’nin 7’nci maddesinde sayılan belgeler dışındaki belgelerin tekliflerin değerlendirilmesinde yeterlik kriteri olarak dikkate alınmayacağı, anılan Şartname’nin 7’nci maddesi dışındaki diğer maddeleri veya Teknik Şartname’de düzenlenen ve isteklilerce teklifleri kapsamında sunulması gereken belgeler var ise bunların İdari Şartname’nin 7.5.4’üncü maddesinde açıkça belirtilmesi gerektiği, dolayısıyla yeterlik kriteri noktasında tekliflerin değerlendirilmesine yönelik belgelerin İdari Şartname’nin 7’nci maddesinde sayılması gerektiği, K1 ve D2 yetki belgelerinin ise İdari Şartname’nin 7’nci maddesinde sayılmadığı, dolayısıyla söz konusu belgelerin yeterlik kriteri olmadığı ve yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilmesinin gerekmediği, bu anlamda K1 ve D2 yetki belgelerinin başvuru sahibi tarafından iddia konusu edilen ve idare tarafından gönderilen söz konusu yazıya konu edilmesinin uygun olmadığı, başvuru sahibinin söz konusu iddiasının (i) yerinde olduğu,
Diğer taraftan başvuruya konu ihalede kiralanacak hizmet araçları için öngörülen yıllık kilometre/saat miktarının sınırsız ve 7/24 saat hizmet esasına göre olacağı, araçların şehir içinde ve şehirlerarası görevlerde kullanılabileceği, ihale dokümanında güzergah bilgilerine yer verilmediği dikkate alındığında aşırı düşük sorgulama yazısında “…periyodik bakım (yetkili servis onaylı; motor yağı, şanzıman yağı, yağ filtresi, polen filtresi, yakıt filtresi, fren hidrolik yağı, direksiyon hidrolik yağı, ön arka fren balatası, disk, işçilik bedeli)… tamir-onarım, akü, … HGS, Köprü geçiş giderleri, … Muhasebe giderleri” şeklinde belirlenen önemli teklif bileşenlerinin geniş ve belirsiz olduğu, gerçekleşmesi kesin olmayan olası maliyetler üzerinden açıklama istendiği, söz konusu önemli teklif bileşenlerinin bütün istekliler için aynı unsurları içerecek şekilde hazırlanması, değerlendirilmesi ve incelenmesine olanak tanımadığı, ayrıca ihale dokümanında tam zamanlı personel çalıştırılacağına ya da çalışacak işçilere fazla mesai yaptırılacağına ilişkin hiçbir düzenlemenin bulunmadığı ve fakat söz konusu yazıda “fazla mesai ücretleri” şeklinde önemli teklif bileşeni belirlendiği, bu durumda idare tarafından teklifte önemli olduğu tespit edilen bileşenlerin isteklileri tereddüte düşürmeyecek şekilde aşırı düşük teklif açıklama talebi yazısında somut ve net bir şekilde belirtilmesi suretiyle aşırı düşük teklif sorgulamasının yeniden yapılması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.
…
Sonuç olarak, yukarıda belirtilen mevzuata aykırılıkların düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte olduğu tespit edildiğinden, idare tarafından teklifte önemli olduğu tespit edilen bileşenlerin isteklileri tereddüte düşürmeyecek şekilde aşırı düşük teklif açıklama talebi yazısında somut ve net bir şekilde belirtilmesi suretiyle aşırı düşük teklif sorgulamasının yeniden yapılması ve bu aşamadan sonraki ihale işlemlerinin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,
Oybirliği ile karar verildi.