Karar Tarihi : 04.04.2024
Karar No : 2024/UH.II-557
İHALEYİ YAPAN İDARE:
Yalova Üniversitesi Rektörlüğü Yapı İşleri ve Teknik Daire Başkanlığı,
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2024/173084 İhale Kayıt Numaralı “Yalova Üniversitesi Yemekhane ve Kütüphane Binası Uygulama Projelerinin Hazırlanması İşi” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Yalova Üniversitesi Rektörlüğü Yapı İşleri ve Teknik Daire Başkanlığı tarafından 07.03.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Yalova Üniversitesi Yemekhane ve Kütüphane Binası Uygulama Projelerinin Hazırlanması İşi” ihalesine ilişkin olarak Fidansoy Mim. Müh. Dan. İnş. Tic. Ltd. Şti.nin 24.03.2024 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 25.03.2024 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 27.03.2024 tarih ve 139005 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 27.03.2024 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2024/423 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, idare tarafından 12.03.2024 tarihinde EKAP üzerinden gönderilen kesinleşen ihale kararı ile başvuruya konu ihalede ihale üzerinde bırakılan istekli olarak belirlendikleri, söz konusu karara karşı 21.03.20224 tarihinde, lrmak Proje Şehircilik Tasarım Müh. San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından şikayet başvurusunda bulunulduğu, başvuruda İhale İlanı’nın 15’inci maddesi ile İdare Şartname’nin 48’inci maddesinde yer alan sınır değer katsayısının 0,71 olarak değil de 0,74 olması gerektiğinin iddia konusu edildiği, söz konusu başvuru üzerine idare tarafından yeni bir karar alınarak başvuru sahibi isteklinin ihale üzerinde bırakılan istekli olarak belirlendiği, bahse konu kararın mevzuata aykırı olduğu, süresinde şikayete konu edilmeyen ihale dokümanı düzenlemelerine yönelik iddiaların Kurul tarafından reddedildiği, süresinde şikayet konu edilmeyen doküman düzenlemelerinin kesinlik kazandığı, teklif mektubunda isteklilerin ihale dokümanı eki götürü bedel teklif mektubunda belirtildiği üzere; tüm iş, işlem ve kuralları, düzenlemeleri kabul ettiğini açıkça ifade ettikleri, şikayet başvurusunda bulunan isteklinin teklif verdikten, ihale dokümanına göre hesaplanan katsayıya göre ihale kesinleştikten ve ihalenin kendisinde kalmadığını anladıktan sonra ihale dokümanında belirtilen katsayıya itiraz etmesinin uygun olmadığı, bunun üzerine idarenin düzeltici işlem tesis etmesinin mevzuata aykırı olduğu, ihale dokümanı düzenlemeleri kesinlik kazandığından dolayı R katsayısının 0,71 olarak alınması gerektiği, ihale dokümanına yapılan itiraz başvurusunun süresi içinde yapılmadığından ilgili başvurunun reddedilmesi gerektiği iddia edilmektedir.
A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
…
İdari Şartname’nin 2’nci maddesinde şikayete konu ihalenin adının “Yalova Üniversitesi Yemekhane ve Kütüphane Binası Uygulama Projelerinin Hazırlanması İşi” olarak belirtildiği, iş kapsamında 10.000m² Alana Sahip Bina Uygulama Projesi yapılacağı, Teknik Şartname’nin incelenmesinden ihale konusu iş kapsamında Yalova ili, Merkez ilçesi, Merkez yerleşke alanında 10.000 m2 (4 katlı taban alanı yaklaşık 2.500 m 2 olan bina) inşaat alanlı yemekhane, kütüphane ve ek tesislere ilişkin proje, zemin etüdü ve ihale dosyası hazırlanacağı, bu itibarla söz konusu işin 2024/DK.D-23 sayılı Düzenleyici Kurul Kararında yer verilen “Personel Çalıştırılmasına Dayalı Olmayan Hizmet Alımı İhalelerinde Sınır Değerin Tespitinde Kullanılacak R Katsayıları (2024 Yılı)” tablosunda yer verilen diğer hizmetler kapsamında değerlendirilmesinin ve sonuç olarak sınır değerin tespitinde R katsayısı değerinin 0,71 olarak belirlenmesinin uygun olmadığı, dolayısıyla İhale İlan ile ihale dokümanında R katsayısının idare tarafından hatalı belirlendiği anlaşılmıştır.
Irmak Proje Şehircilik Tasarım Müh. San. Tic. Ltd. Şti. – Bayar Mim. Müh. İnş. A.Ş. İş Ortaklığı tarafından R katsayısı değerinin 0,71 olarak belirlenmesinin uygun olmadığı, ihale konusu iş kapsamında R katsayısının 0,74 olarak esas alınarak aşırı düşük tekliflerin tespit edilmesine esas sınır değer tutarının yeniden hesaplanması gerektiği iddia edilmiştir. Bu yönüyle anılan isteklinin 21.03.2024 tarihli şikayet başvurusunun nitelik olarak ihale dokümanına yönelik olduğu anlaşılmaktadır.
Bununla beraber yukarıda yer verilen mevzuat hükümleri uyarınca, uyuşmazlık konusu olan iddianın bunu ileri süren istekli ve/veya istekli olabilecekler tarafından iddia konusu hususun farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gerektiği tarihi izleyen 10 gün içerisinde ve her durumda ihale gününden 3 iş günü öncesine kadar (başvuru ihale dokümanının ihale ilanına yansıyan düzenlenmelerine yönelik ise ilan tarihini izleyen 10 gün içinde) bu iddiaları incelemek ve sonuçlandırmakla yetkili makamlar nezdinde ileri sürülmesi gerekmektedir.
İhale dokümanı ve dokümanın ilana yansıyan hususları bakımından süresi içinde bir şikayet başvurusunda bulunulmaması halinde mevcut hali ile ihale dokümanı düzenlemeleri ve ilana yansıyan hususlarının kesinlik kazanacağı, ihale konusu iş ile ilgili idari iş ve işlemlerin mevcut doküman düzenlemelerine göre yürütülmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.
Buna göre Irmak Proje Şehircilik Tasarım Müh. San. Tic. Ltd. Şti. – Bayar Mim. Müh. İnş. A.Ş. İş Ortaklığının söz konusu iddiasının, farkına varıldığı veya varılmış olması gerektiği tarihi izleyen günden itibaren 10 gün içerisinde bu iddiaları incelemek ve sonuçlandırmakla yetkili makamlar nezdinde ileri sürülmesi zorunluluğu bulunmaktadır.
Bu itibarla, Irmak Proje Şehircilik Tasarım Müh. San. Tic. Ltd. Şti. – Bayar Mim. Müh. İnş. A.Ş. İş Ortaklığının bahse konu iddialarının uyuşmazlığa konu hususun öğrenildiği İhale İlanının yayınlandığı tarih olan 20.02.2024 tarihini izleyen günden itibaren on gün içinde yazılı şekilde ileri sürülmesi, bir diğer deyişle şikayet başvurusuna konu edilmesi gerekirken, anılan istekli tarafından 21.03.2024 tarihinde şikâyet başvurusunda bulunulduğu anlaşılmıştır.
Tüm bu açıklamalar çerçevesinde idarece sınır değer hesabında esas alınacak R katsayısının belirlenmesinde hata yapıldığı, bununla birlikte buna ilişkin olarak süresi içinde herhangi bir şikayet başvurusunda bulunulmadığı, bunun ihale dokümanı düzenlemelerini kesinleştirdiği, gelinen aşamada ihale işlemlerinin kesinleşen doküman düzenlemeleri çerçevesinde yürütülmesi gerektiği, aşırı düşük tekliflerin belirlenmesine esas sınır değer tutarının Kamu İhale Genel Tebliği’nin yukarıda yer alan açıklamasında bulunan formül kullanılarak hesaplanacağı, bu hesaplamada ihale dokümanında düzenlenen R katsayısının esas alınmasının gerektiği, bahse konu çerçevede yapılan hesaplamalar neticesinde elde edilecek sınır değer tutarı belirlendikten sonra İdari Şartname’nin ilgili maddeleri çerçevesinde teklifi reddedilecek istekliler ile ihale üzerinde bırakılacak isteklinin tespit edilmesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.
Bu itibarla sınır değer tutarının R=0,74 katsayısı esas alınarak 1.492.366,83 TL olarak hesaplanması ve bu tutarın altında teklif sunan 16 isteklinin teklifinin reddedilerek ihalenin sınır değer tutarının üstündeki ilk teklif olan Irmak Proje Şehircilik Tasarım Müh. San. Tic. Ltd. Şti. – Bayar Mim. Müh. İnş. A.Ş. İş Ortaklığı üzerinde bırakılmasına yönelik 22.03.2024 tarihli düzeltici ihale komisyonu kararının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.
…
Sonuç olarak, yukarıda mevzuata aykırılıkları belirtilen işlemlerin düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte işlemler olduğu tespit edildiğinden, aşırı düşük tekliflerin belirlenmesine esas sınır değer tutarının ihale dokümanında belirlenen R katsayısının esas alınmak suretiyle hesaplanması ve bu aşamadan sonraki işlemlerin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
1) 4734 sayılı Kanunun 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,
2) Başvuru bedelinin Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kamu İhale Kurumuna yazılı talebi halinde iadesine,
Oybirliği ile karar verildi.