Karar Tarihi : 28.02.2024
Karar No : 2024/UH.I-383
İHALEYİ YAPAN İDARE:
Elazığ Fırat Üniversitesi Hastanesi,
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2024/13435 İhale Kayıt Numaralı “30000000 Puan Karşılığı Laboratuvar Hizmeti” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Elazığ Fırat Üniversitesi Hastanesi tarafından 09.02.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “30000000 Puan Karşılığı Laboratuvar Hizmeti” ihalesine ilişkin olarak Girişim Sağlık Ürünleri San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 05.02.2024 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 06.02.2024 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 14.02.2024 tarih ve 132148 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 14.02.2024 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2024/233 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, İdari Şartname’nin 46.1.1. ve Sözleşme Tasarısı’nın 14.2’nci maddelerinde yer alan “…Ancak 365 günden sonraki teslim edilen hizmet için yukarıda belirtilen hükme göre fiyat farkı hesaplanacaktır.” Şeklindeki düzenlemenin mevzuata aykırı olduğu, söz konusu düzenleme ile sözleşmeden 365 takvim günü sonrasında teslim edilen hizmetlerde SUT puanı değişikliği için fiyat farkının verileceğinin belirtildiği, ancak Fiyat Farkına İlişkin Esaslar’da sözleşme süresi 365 takvim gününü aşan hizmet alımı ihalelerinde fiyat farkı verilmesinin zorunlu olduğunun düzenlendiği, ihale konusu işin süresinin de 365 takvim gününü aştığı, dolayısıyla idarelerin sözleşme süresi 365 günü aşan işlerde ihale tarihinden sonraki SUT değişimlerinde bu değişimin yürürlüğe girdiği tarihten başlamak üzere fiyat farkı verilmesi hükmünü uygulamak
zorunda olduğu, fiyat farkı verilmesinin 365 takvim günü sonrasında teslim edilen hizmet ile sınırlandırıldığı, bu nedenle ihalenin iptal edilip mevzuata uygun şekilde yeniden gerçekleştirilmesi gerektiği iddialarına yer verilmiştir.
Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
…
Kamu İhale Kanununa Göre İhale Edilen Hizmet Alımlarında Uygulanacak Fiyat Farkına İlişkin Esaslar’a tabi hizmet alımı ihalelerinde fiyat farkı uygulanabilmesi için söz konusu işlerin ihalelerine ilişkin idari şartname ve sözleşmelerde, bu Esaslara göre fiyat farkı hesaplanacağının belirtilmiş olması gerektiği, sözleşme süresi 365 takvim gününü aşan hizmet alımlarında ise tüm girdiler için fiyat farkı hesaplanacağına ilişkin düzenlemeye yer verilmesinin zorunlu olduğu, diğer taraftan puan birimi üzerinden sözleşmeye bağlanan teşhis ve tedaviye yönelik hizmet alımlarında, söz konusu Esaslar’ın 5’inci madde hükümleri uygulanmaksızın, ilgili hizmetin uygulama ayındaki puanı ile ihale tarihindeki puanı arasındaki farktan kaynaklanan fiyat değişimlerinin, fiyat farkı olarak ödeneceği veya kesileceği belirtilmiştir.
İdare tarafından fiyat farkı açıklaması olarak İdari Şartname’nin 46.1.1. ve Sözleşme Tasarısı’nın 14.2’nci maddelerinde söz konusu Esaslar’ın 7’nci maddesinin onbirinci fıkrasına yer verildiği ve fakat 365 günden sonraki teslim edilen hizmet için fiyat farkının hesaplanacağının düzenlendiği, ancak söz konusu alımın 365 günü aştığı (sözleşme süresi 24 ay) ve puan birimi üzerinden sözleşmeye bağlanan teşhis ve tedaviye yönelik hizmet alımı olduğu, alıma konu hizmet alımının niteliği ve sözleşme süresi dikkate alındığında sözleşmenin uygulanması aşamasında söz konusu esasların 7’nci maddesinin onbirinci fıkrası hükmüne göre uygulama ayındaki puanı ile ihale tarihindeki puanı arasındaki farktan kaynaklanan fiyat değişimlerinin fiyat farkı olarak ödenmesi ve kesilmesi gerektiği, 365 günden sonraki teslim edilen hizmet için fiyat farkının hesaplanacağına yönelik doküman düzenlemelerinin mevzuata uygun olmadığı, dolayısıyla iddia konusu doküman düzenlemesinin tekliflerin sağlıklı bir şekilde hazırlanması ve sözleşmenin uygulanması aşamasında fiyat farkına ilişkin işlemlerin Hizmet Alımlarında Uygulanacak Fiyat Farkına İlişkin Esaslar’a uygun şekilde gerçekleştirilmesine engel teşkil ettiği sonucuna varılmıştır.
…
Sonuç olarak, yukarıda mevzuata aykırılıkları belirtilen işlemlerin düzeltici işlemle giderilemeyecek nitelikte işlemler olduğu tespit edildiğinden, ihalenin iptali gerekmektedir.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
1) Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (a) bendi gereğince ihalenin iptaline,
2) Başvuru bedelinin Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kamu İhale Kurumu’na yazılı talebi halinde iadesine,
Oybirliği ile karar verildi.