Karar Tarihi : 06.03.2024
Karar No : 2024/UH.II-418
İHALEYİ YAPAN İDARE:
Çankaya Belediye Başkanlığı Mali Hizmetler Müdürlüğü,
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2023/1500032 İhale Kayıt Numaralı “2024 Yılı İftar Yemeği” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Çankaya Belediye Başkanlığı Mali Hizmetler Müdürlüğü tarafından 19.01.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “2024 Yılı İftar Yemeği” ihalesine ilişkin olarak De-Kan İlaç Kozmetik Medikal Organik Gıda Bitkisel Ürünler Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi’nin 07.02.2024 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 07.02.2024 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 15.02.2024 tarih ve 132418 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 15.02.2024 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2024/241 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, şikayete konu “2024 Yılı İftar Yemeği Hizmet Alımı” ihalesinde aşırı düşük teklif açıklamasının idareye sunulduğu, 06.02.2024 tarihli ihale komisyonu kararı ile ihalenin Gurmen Hazır Yemek Gıda San. ve Tic. Ltd. Şti.nin üzerinde bırakıldığı, Favori Kurumsal Yemek Üretim Hizmetleri Pazarlama Gıda Temizlik İnşaat San. ve Tic. Ltd. Şti.nin ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi olarak belirlendiği,
Söz konusu ihale komisyonu kararında kendi tekliflerine ilişkin “…De-Kan İlaç Kozmetik Medikal Org. Gıd. San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından beyan edilen bilgileri tevsik etmek üzere sunulan belgelerin tam ve İdari Şartname ile belirlenen ihaleye katılımda yeterlik kriterlerine uygun olduğu, ancak aşırı düşük teklif cevabında aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir;
İhale dokümanında, idarede çalışacak personel için yıllık toplam 1.851.592,00 TL brüt ücret verileceği, birim fiyat teklif mektubu ve cetvelinde beyan edilmiştir. Aşırı düşük fiyat açıklamalarında ise idarede çalışacak personel için sunmuş olduğu fiyatların (1.772.325,72 TL) birbirinden farklı olduğu görülmüştür.
Düzenlenecek hakedişlerin ise birim fiyat teklif cetvelinde sunulan birim fiyatlar üzerinden sadece idare hizmetinde çalışacak personel için düzenlenebileceği ve bu kişiler için ödenecek ücretlerin birim fiyat teklif cetvelindeki fiyatlardan düşük olamayacağı, yalnızca bu kişiler için düzenlenecek bordrolarının hakedişe esas belge olacağı değerlendirildiğinde isteklinin idare hizmetinde çalışacak personele ait işçilik giderlerine ilişkin açıklamanın uygun olmadığı tespit edilmiştir. Bu kapsamda açıklamanın birim fiyat teklif cetveline uygun olarak yapılmadığı, birim fiyat teklif cetvelinde idare ödeneceği beyan edilen ücretler ile aşırı düşük açıklamalarındaki ücretlerin uyumsuz olduğu görülmüştür.
Ayrıca Kamu İhale Genel Tebliği 79.2.2.7. maddesinde “…. Maliyetler dayanak alınarak yapılan açıklamanın geçerli olabilmesi için teklif edilen birim fiyatın, ilgili tutanakta (Ek-O.7) tespit edilen ağırlıklı ortalama birim maliyetin altında olmaması ve isteklinin son veya bir önceki geçici vergi beyanname döneminde ihale konusu işte kullanılmasını öngördüğü inal miktarının en az yarısı kadar alını yapmış olması gerekir.” Denildiğinden istekli tarafından sunulan (Ek-O.7) belgesinde yer alan girdi miktarlarının, teknik şartnamede yer alan İşin süresi ve öğün miktarı göz önüne alındığında işin tamamı için kullanılacak malzemelerin yarısını karşılamadığı tespit edilmiştir.
Bu durumda işçiliğe ilişkin yukarıda yapılan açıklamalar neticesinde, Ek-H.4 Malzemeli Yemek Sunumu Hesap Cetvelinde beyan edilen oranların hatalı olacağı ve tekrar hesaplanmasının mümkün olmadığı, ayrıca (Ek-O.7) belgesinde yer alan alım miktarlarının, Teknik Şartnamede yer alan işin süresi ve öğün miktarı göz önüne alındığında işin tamamı için kullanılacak malzemelerin yarısını karşılamadığı görüldüğünden teklif değerlendirme dışı bırakılmıştır.” ifadelerin yer aldığı,
Bunun üzerine 07.02.2024 tarihinde idareye şikayet başvurusunda bulunulduğu, idare tarafından 08.02.2024 tarihinde cevap verildiği, aşırı düşük teklif açıklaması kapsamında sunulan Ek-O.7 belgesinin uygun olduğunun ve bu husustaki iddiasının idarece yerinde bulunduğu,
Ancak, birim fiyat teklif cetvelinde söz konusu yemek hizmeti alımı işinde çalıştırılacak olan personel için ayrı satır açıldığı, işçilik iş kalemlerine yer verildiği, çalıştırılacak olan personelin niteliklerine, sayısına ve asgari ücretin % fazlası oranında alacakları ücret miktarlarına yer verildiği, Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.3.5’inci maddesinde yer alan “Personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımlarına ilişkin yapılan aşırı düşük teklif açıklamasında, sözleşme giderleri ve genel giderlerin % 4 oranında hesaplanması söz konusu olmayacak, sözleşme giderleri ilgili mevzuatına göre hesaplanmak suretiyle açıklama yapılacaktır.” açıklamanın personel çalıştırılmasına dayalı olmayan şikayete konu yemek hizmeti alımı gibi hizmet alımlarında yapılan aşırı düşük teklif açıklamasında söz konusu olmayacağı, işçilik maliyet hesaplamalarının % 4 oranındaki sözleşme giderleri ve genel giderler hariç birim fiyatlar üzerinden yapılacağı,
Kendileri tarafından yukarıda aktarılan Tebliğ açıklamaları doğrultusunda, birim fiyat teklif cetvelinde yer alan her bir personel için, asgari ücretin % fazlası oranında alacakları ücret miktarları dikkate alınarak, KİK İşçilik Hesaplama Modülünü kullanarak % 4 oranındaki sözleşme giderleri ve genel giderler hariç “asgari işçilik maliyeti” üzerinden açıklamada bulunulduğu, bu nedenle işçilik maliyet hesaplamasının mevzuata uygun olduğu,
Diğer taraftan, birim fiyat teklif cetvelinde işçilik iş kalemleri için verilen teklif fiyat üzerinden işçilik maliyetlerine ilişkin olarak aşırı düşük teklif açıklaması yapılması gerektiği hususunda Kamu İhale mevzuatında herhangi bir düzenleme bulunmadığı,
KİK İşçilik Hesaplama Modülü kullanılarak ve asgari işçilik maliyeti (sözleşme ve genel giderler hariç maliyet) üzerinden yapılan asgari işçilik maliyeti hesaplaması sonucunda, birim fiyat teklif cetvelinde yer alan işçilik iş kalemleri için asgari işçilik maliyetinin toplam 1.772.325,72 TL’ye tekabül ettiği, kendileri tarafından da bu şekilde hesaplama yapıldığı göz önüne alındığında, birim fiyat teklif cetvelinde yer alan işçilik iş kalemleri için işçilik maliyet hesaplamasının ve açıklamasının mevzuata uygun olarak doğru bir şekilde yapıldığından dolayı açıklamanın yeterli ve uygun bulunması gerektiği,
Ayrıca, hesaplanan ana girdi maliyeti + işçilik maliyeti / teklif tutarı oranı mevzuatta belirtilen oranlar arasında (0,80 – 0,95) kaldığından, yapılan açıklamanın ihale dokümanına ve mevzuata uygun olduğu,
Sonuç olarak, aşırı düşük teklif açıklamasının uygun bulunarak teklifinin değerlendirmeye alınması gerektiği iddialarına yer verilmiştir.
Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
…
Anılan istekli tarafından sunulan aşırı düşük teklif açıklamasında ihale dokümanı düzenlemelerinde belirtilen personel için toplam 1.772.325,72 TL öngörüldüğü ve KİK İşçilik Hesaplama Modülü çıktılarının aşırı düşük teklif açıklaması kapsamında sunulduğu görülmüştür.
Ayrıca, aşırı düşük teklif açıklama yazısında “yemeklerin hazırlanması için gerekli işçilik maliyetleri”nin açıklanması istenildiği, başvuru sahibi tarafından yemeklerin üretileceği mutfakta 1 gıda mühendisi, 5 aşçı, 3 aşçı yardımcısı ve 3 bulaşıkçı çalıştırılacağı, yemeklerin taşınmasında ise 4 şoför çalıştırılacağı ve buna uygun olarak söz konusu personel için 271.597,76 TL ücret öngörüldüğü ifade edilmiştir.
İdare tarafından 16.02.2024 tarihinde “İdarece görülen lüzum üzerine ihalenin niteliği ve miktarının değişmesinden dolayı” ihalenin iptal edildiği görülmüştür.
Yapılan tespit ve incelemeler neticesinde, personel çalıştırılmasına dayalı olmayan şikayete konu ihalede, % 4 oranındaki sözleşme giderleri ve genel giderler dahil edilmeden ve doküman düzenlemeleri dikkate alınarak hesaplanan asgari işçilik maliyetinin 1.772.325,72 TL olduğu görülmüştür. Başvuru sahibi tarafından aşırı düşük teklif açıklaması kapsamında işçilik maliyetinin doküman düzenlemelerine uygun olarak açıklandığı ve birim fiyat teklif cetvelinde belirtilen (1.851.592,00 TL) tutarın üzerinde açıklama yapılmadığı görülmüştür.
Öte yandan, aşırı düşük teklif açıklaması kapsamında idarece birim fiyat teklif cetvelinde yer verilen personel maliyetleri yanısıra “yemeklerin hazırlanması için gerekli işçilik maliyetleri”nin de açıklanması istenildiğinden, anılan istekli tarafından ayrı bir personel maliyetine ilişkin daha açıklama yapıldığı, ancak bu maliyetin teklif fiyatına dahil edilmediği görülmüş olup, bu hususun gerekçe gösterilerek başvuru sahibinin teklifinin değerlendirme dışı bırakılmasının yerinde olmadığı anlaşılmıştır.
Bu itibarla, başvuru sahibinin iddiasının yerinde olduğu sonucuna varılmıştır.
…
Sonuç olarak, yukarıda mevzuata aykırılıkları belirtilen işlemlerin düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte işlemler olduğu tespit edildiğinden De-Kan İlaç Kozmetik Medikal Organik Gıda Bitkisel Ürünler San. ve Tic. Ltd. Şti.ne ait teklifin değerlendirmeye alınması ve bu aşamadan sonraki işlemlerin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
1) Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,
2) Başvuru bedelinin Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kamu İhale Kurumuna yazılı talebi halinde iadesine,
Oybirliği ile karar verildi.