İhale Konusu İşin Özellikleri Göz Önünde Bulundurulmak Suretiyle Teknik Şartnamelerde Belirlenecek Kriterlerin İdarelerin Asgari İhtiyaçlarını Karşılayacak Şekilde, Verimliliği Ve Fonksiyonelliği Sağlamaya Yönelik Olarak Hazırlanması Gerekmektedir
Karar No : 2021/UH.II-1157
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2021/89335 İhale Kayıt Numaralı “İlçe Sağlık Tesisleri İçin Sonuç Karşılığı Laboratuvar Hizmeti Alımı” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Konya İl Sağlık Müdürlüğü tarafından 14.04.2021 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “İlçe Sağlık Tesisleri İçin Sonuç Karşılığı Laboratuvar Hizmeti Alımı” ihalesine ilişkin olarak Bizim Sağ. Ürün. İnş. Tem. Ofset Mat. İth. İhr. Dış Tic. Ltd. Şti.nin 08.04.2021 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusuna ilişkin idarece cevap verilmemesi üzerine, başvuru sahibince 27.04.2021 tarih ve 21144 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 27.04.2021 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2021/775 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,
…
2) “Tıbbi Cihazlarla İlgili Mal ve Hizmet Alımı İşlemleri” adlı 2021/1 sayılı Genelge’nin 4.6’ncı maddesinde “Poliklinik ve yatak kapasitesi yüksek hastanelerde iş yükünü azaltmak ve olası arızalarda işlemlerin durmasını önlemek amacıyla yüksek kapasiteli tek cihaz yerine, birimlere özgü (acil ve poliklinik) birden fazla cihaz edinebileceklerdir. Bu istemler yapılırken, alınacak cihazların günde en az 2 saat çalışılacağı düşünülmeli, yıllık toplam test sayısı 250 gün üzerinden hesaplanmalı ve gereksiz yere ihtiyaçtan yüksek kapasiteli cihazlar istenilmemelidir.” hükmünün yer aldığı, ancak hormon testleri için Hüyük Devlet Hastanesi’ne 80 test/saat hızında bir cihazın, biyokimya testleri için Hüyük, Doğanhisar ve Hadim Devlet Hastanelerinin her birine fotometrik en az 300 test/saat hızında birer cihaz talep edildiği, belirtilen kurumlar tarafından talep edilen hızların söz konusu Genelge hükmüne uygun olmadığı,
…
2) Başvuru sahibinin 2’nci iddiasına ilişkin olarak:
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Temel İlkeler” başlıklı 5’inci maddesinde “İdareler, bu Kanuna göre yapılacak ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur…” hükmü,
Anılan Kanun’un “Şartnameler” başlıklı 12’nci maddesinde “İhale konusu mal veya hizmet alımları ile yapım işlerinin her türlü özelliğini belirten idari ve teknik şartnamelerin idarelerce hazırlanması esastır. Ancak, mal veya hizmet alımları ile yapım işlerinin özelliği nedeniyle idarelerce hazırlanmasının mümkün olmadığının ihale yetkilisi tarafından onaylanması kaydıyla, teknik şartnameler bu Kanun hükümlerine göre hazırlattırılabilir.
İhale konusu mal veya hizmet alımları ile yapım işlerinin teknik kriterlerine ihale dokümanının bir parçası olan teknik şartnamelerde yer verilir. Belirlenecek teknik kriterler, verimliliği ve fonksiyonelliği sağlamaya yönelik olacak, rekabeti engelleyici hususlar içermeyecek ve bütün istekliler için fırsat eşitliği sağlayacaktır…” hükmü,
“Tıbbi Cihazlarla İlgili Mal ve Hizmet Alımı İşlemleri” adlı Genelge’nin 4.6’ncı maddesinde “Poliklinik ve yatak kapasitesi yüksek hastanelerde iş yükünü azaltmak ve olası arızalarda işlemlerin durmasını önlemek amacıyla yüksek kapasiteli tek cihaz yerine, birimlere özgü (acil ve poliklinik) birden fazla cihaz edinebileceklerdir. Bu istemler yapılırken, alınacak cihazların günde en az 2 saat çalışılacağı düşünülmeli, yıllık toplam test sayısı 250 gün üzerinden hesaplanmalı ve gereksiz yere ihtiyaçtan yüksek kapasiteli cihazlar istenilmemelidir.” hükmü yer almaktadır.
Biyokimya Laboratuvarı Hizmet Alımı Teknik Şartnamesi’nin Ek’inde yer verilen tablo aşağıdaki şekildedir.
HASTANE ADI
CİHAZ SAYISI VE HIZLARI
1.GRUP HASTANELER
Akşehir
Devlet Hastanesi
Toplam hız en az 3200 test/saat
(aynı hızda 2 adet cihaz)
Beyşehir
Devlet Hastanesi
Toplam hız en az 1600 test/saat
(2 veya 3 adet cihaz)
Bozkır
Devlet Hastanesi
Hızı en az 500 test/saat
(1 adet cihaz)
Cihanbeyli
Devlet Hastanesi
Hızı en az 1000 test/saat
(lveya 2 adet cihaz)
Cumra
Devlet Hastanesi
Toplam hız en az 1000 test/saat
(2 adet cihaz)
Ereğli
Devlet Hastanesi
Toplam hız en az 3200 test/saat
(aynı hızda 2 adet cihaz)
Ilgın Dr Vefa Tanır
Devlet Hastanesi
Toplam hız en az 1200 test/saat
(2 adet cihaz)
Karapınar
Devlet Hastanesi
Hızı en az 600 test/saat
(1 adet cihaz)
Kulu
Devlet Hastanesi
Toplam hız en az 1200 test/saat
(2 adet cihaz)
Seydişehir
Devlet Hastanesi
Toplam hız en az 1600 test/saat
(2 veya 3 adet cihaz)
2.GRUP
HASTANELER
Kadınhanı ve Höyük Devlet
Hastaneleri
Hızı en az 500 test/saat
(1 adet cihaz)
Doğanhisar, Hadim, Sarayönü, Yunak Hacı İzzet Baysal Devlet Hastanesi
Hızı en az 300 test/saat
(1 er adet cihaz)
Eliza Laboratuvarı Hizmet Alımı Teknik Şartnamesi’nin Ek’inde yer verilen tablo aşağıdaki şekildedir.
HASTANE ADI
CİHAZ SAYISI VE HIZLARI
1.GRUP HASTANELER
Akşehir
Devlet Hastanesi
Toplam hız en az 750 test/saat
(hızı en az 150 test/saat olan en az 3 en fazla 4 adet
cihaz
Beyşehir
Devlet Hastanesi
Toplam hız en az 340 test/saat
(2 adet cihaz)
Bozkır
Devlet Hastanesi
Hızı en az 150 test/saat
(1 adet cihaz)
Cihanbeyli
Devlet Hastanesi
Toplam hız en az 200 test/saat
(1 veya 2 adet cihaz-2. Cihaz en az 15 reaktif
kapasiteli ve tek problu olabilir)
Cumra
Devlet Hastanesi
Toplam hız en az 300 test/saat
(2 adet cihaz)
Ereğli
Devlet Hastanesi
Toplam hız en az 750 test/saat
(hızı en az 150 test/saat olan en az 3 en fazla 4 adet
cihaz)
Ilgın Dr Vefa Tanır
Devlet Hastanesi
Toplam hız en az 250 test/saat
(2 adet cihaz)
Karapınar
Devlet Hastanesi
Toplam hız en az 200 test/saat
(1 veya 2 adet cihaz)
Kulu
Devlet Hastanesi
Toplam hız en az 260 test/saat
(2 adet cihaz
Seydişehir
Devlet Hastanesi
Toplam hız en az 340 test/saat
(2 adet cihaz)
Kadınhanı ve Höyük Devlet
Hastaneleri
Hızı en az 80 test/saat
(1 ‘er adet cihaz)
2.GRUP
HASTANELER
Doğanhisar, Hadim, Sarayönü, Yunak Hacı İzzet Baysal Devlet Hastanesi
Ver adet kardiyak cihazı
Yukarıda aktarılan mevzuat hükümlerinden anlaşılacağı üzere, ihale konusu işin özellikleri göz önünde bulundurulmak suretiyle Teknik Şartnamelerde belirlenecek kriterlerin idarelerin asgari ihtiyaçlarını karşılayacak şekilde, verimliliği ve fonksiyonelliği sağlamaya yönelik olarak hazırlanması gerekmektedir.
Bu bağlamda, idarelerin gerek ihtiyacı olan alımın tespiti, gerek ihale konusu mal alımının miktar ve niteliklerini dikkate alarak Teknik Şartnamelerde hangi kriterleri belirleyip belirleyemeyecekleri, gerekse de belirledikleri kriterlerin ihtiyacı karşılamada yeterli olup olmadığı noktasında belli bir serbestiye sahip oldukları açıktır. Ancak, alımın konusuna ilişkin teknik kriter ve özellikleri belirleme hususundaki bu takdir yetkisi yukarıda yer verilen Kanun maddesi ile belli ölçüde sınırlandırılmıştır.
Biyokimya Laboratuvarı Hizmet Alımı Teknik Şartnamesi’nin Ek’inde yer verilen tablo incelendiğinde Hüyük, Doğanhisar ve Hadim Devlet Hastanelerinin her birine fotometrik en az 300 test/saat hızında birer cihaz talep edildiği, Eliza Laboratuvarı Hizmet Alımı Teknik Şartnamesi’nin Ek’inde yer verilen tablo incelendiğinde ise, Hüyük Devlet Hastanesi’ne 80 test/saat hızında bir cihazın talep edildiği görülmüştür.
Yukarıda bahsedilen mevzuat hükümleri ve başvuruya konu Teknik Şartname düzenlemeleri bir arada değerlendirildiğinde, idarenin ihtiyacı olan hizmetin sahip olması gereken niteliklerine ve teknik ayrıntılarına ilişkin yaptığı Teknik Şartname düzenlemelerini, kendi ihtiyaçlarına cevap verecek şekilde hazırladığı kabulünden hareketle, 4734 sayılı Kanun ve ilgili mevzuat hükümlerine aykırı olmamak koşuluyla takdir yetkisi çerçevesinde belirleyebileceği, idarenin yetki ve sorumluluğu çerçevesinde düzenlenen Teknik Şartname düzenlemelerinin idarenin ihtiyaçları ve takdir yetkisi doğrultusunda yapılan bir idari tasarruf olduğu anlaşılmıştır. Bu itibarla, başvuru sahibi tarafından belirtilen kurumlar tarafından talep edilen hızların söz konusu Genelge hükmüne uygun olmadığı iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.