Karar Tarihi : 22.05.2024
Karar No : 2024/UM.I-677
İHALEYİ YAPAN İDARE:
DSİ Genel Müdürlüğü 11. Bölge (Edirne) Müdürlüğü,
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2023/1595052 İhale Kayıt Numaralı “Edirne Altınyazı ve Balabanköy Pompa İstasyonları Pompa Yenilemesi” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
DSİ Genel Müdürlüğü 11. Bölge (Edirne) Müdürlüğü tarafından 06.02.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Edirne Altınyazı ve Balabanköy Pompa İstasyonları Pompa Yenilemesi” ihalesine ilişkin olarak Ergün Bilir’in 15.04.2024 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusu hakkında idare tarafından süresi içinde karar alınmaması üzerine, başvuru sahibince 06.05.2024 tarih ve 143386 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 06.05.2024 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2024/554 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle; söz konusu ihalede Teknik Şartname’nin 4.2.3’üncü maddesine uygun olmadığı gerekçesi ile tekliflerinin değerlendirme dışı bırakıldığı, ancak İdari Şartname’de değerlendirme dışı bırakılma gerekçesi olan bu maddeye yer verilmemiş olduğu, anılan Şartname’nin 7.5.5’inci maddesinde “Bu Şartnamenin 7 nci maddesinde sayılan belgeler dışındaki belgeler tekliflerin değerlendirilmesinde yeterlik kriteri olarak dikkate alınmaz.” şeklinde düzenlemenin yer aldığı, İdari Şartname’de düzenlenmeyen hususların ihalede yeterlik kriteri olarak dikkate alınamayacağı, Teknik Şartname’nin 4.2.3’üncü maddesinin yeterlik kriteri olmadığı, tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılmasının mevzuata uygun olmadığı, dolayısıyla tekliflerinin değerlendirmeye alınması gerektiği iddialarına yer verilmiştir.
A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
…
1) Başvuru sahibinin iddiasına ilişkin olarak:
…
Yukarıda aktarılan mevzuat hükümlerinden; idareler tarafından yeterlik değerlendirmesi için istenecek belgelerin ve yeterlik değerlendirilmesinde aranacak kriterlerin ihale ilanında ve idari şartnamede açıkça belirtilmesi gerektiği, teknik şartnamede ise ihale konusu alımın teknik kriterlerine yer verileceği; idari şartnamede yeterlik kriteri olarak belirlenmeyen, ancak sözleşmenin yürütülmesi aşamasında işin yerine getirilmesi için gerekli olduğu öngörülen mesleki ve teknik yükümlülüklere yönelik düzenlemelerin de teknik şartnamede ve/veya sözleşme tasarısında yapılacağı; idari şartnamelerin 7’nci maddesi dışındaki maddeleri ile teknik şartnamelerde, isteklilerin yeterlik bilgileri tablosunda beyan etmesi gerektiği belirtilen belgeler var ise, bunların idari şartnamenin 7.5.4’üncü maddesinde de sayılması gerektiği, bu bağlamda istekliler tarafından yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilmesi gereken belgelerin tamamının idari şartnamenin 7’nci maddesinde sayılmış olacağı, idari şartnamelerin 7’nci maddesinde sayılan belgeler dışındaki belgelerin idare tarafından tekliflerin değerlendirilmesinde yeterlik kriteri olarak dikkate alınmayacağı anlaşılmaktadır.
İdarenin başvuru sahibi isteklinin teklifini değerlendirme dışı bırakma gerekçesi olan Teknik Şartname’nin 4.2.3’üncü maddesine bakıldığında, AG Ana Dağıtım, MCC ve Kompanzasyon Panolarının “… A.G. Dağıtım Panoları ve panoda kullanılacak elektrik cihazı ve malzemeleri, aşağıdaki Türk Standartları (TS) ve Uluslararası Elektroteknik Komisyonu (IEC) Standartlarının yürürlükteki en son baskılarına uygun olarak tasarımlanacak, imal edilecek ve deneyden geçirilecektir. …” şeklinde düzenlendiği, devamındaki tabloda ise teklifle birlikte istenen standartlara ve tip test raporlarına yer verildiği, İdari Şartname’nin 7’nci maddesinde yeterlik kriterinin “… 7.5.6. İstekliler; a) Teklif ettikleri pompaların imalatçısının a-1 Debiye göre basma yüksekliği H=f(Q), a-2 Debiye göre güç N=f(Q), a-3 Debiye göre verim η=f(Q), a-4 Debiye göre NPSH NPSH=f(Q) performans eğrilerini vereceklerdir. Bu eğriler, yetkili kişi/kişilerce ad soyad/unvan yazılarak imzalanmış ve kaşelenmiş olacaktır.” şeklinde belirtildiği, idarenin anılan isteklinin teklifini değerlendirme dışı bırakma gerekçesi olan Teknik Şartname’nin 4.2.3’üncü maddesinde belirtilen belgeleri, İdari Şartname’nin 7’nci maddesinde yeterlik kriteri olarak belirlemediği, aynı Şartname’nin 7.5.4’üncü maddesinde de Teknik Şartname’nin 4.2.3’üncü maddesindeki standartların ve tip test raporlarının sayılmadığı görülmüştür.
İdari Şartname’nin 7.5.5’nci maddesi gereğince Şartname’nin 7’nci maddesinde sayılan belgeler dışındaki belgelerin tekliflerin değerlendirilmesinde yeterlik kriteri olarak dikkate alınmayacağı, dolayısıyla Teknik Şartname’nin 4.2.3’üncü maddesinde belirtilen belgelerin bahse konu ihalede yeterlik kriteri olmadığı, bu kapsamda anılan bilgilerin istekliler tarafından yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilmesine gerek bulunmadığı, bahse konu özelliklerin denetiminin sözleşmenin yürütülmesi aşamasına ilişkin olduğu, başvuru sahibi isteklinin teklifinin değerlendirme dışı bırakılmasının mevzuata aykırı olduğu anlaşıldığından başvuru sahibinin iddiasının yerinde olduğu sonucuna varılmıştır.
…
Sonuç olarak, yukarıda mevzuata aykırılıkları belirtilen işlemlerin düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte işlemler olduğu tespit edildiğinden, başvuru sahibi Ergün Bilir ve MSP Teknik Mak. San. Tic. A.Ş.nin teklifinin değerlendirmeye alınması ve bu aşamadan sonraki işlemlerin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
1- Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,
2- Başvuru bedelinin Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kamu İhale Kurumuna yazılı talebi halinde iadesine,
Oybirliği ile karar verildi.