Karar No : 2020/UY.II-583
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2019/707858 İhale Kayıt Numaralı “Nilüfer Belediyesi Sınırları Dahilinde Muhtelif Cadde ve Sokaklarda Sıcak Asfalt Betonu Binder, Aşınma Tabakaları ile Kaplama ve Sathi Kaplama, Sıcak Asfalt Yama Yapılması İşi” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Nilüfer Belediye Başkanlığı Ulaşım Hizmetleri Müdürlüğü tarafından 21.01.2020 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Nilüfer Belediyesi Sınırları Dahilinde Muhtelif Cadde ve Sokaklarda Sıcak Asfalt Betonu Binder, Aşınma Tabakaları ile Kaplama ve Sathi Kaplama, Sıcak Asfalt Yama Yapılması İşi” ihalesine ilişkin olarak Anıt Asfalt İnş. Tes. Taah. San. ve Ticaret A.Ş.nin 21.02.2020 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 02.03.2020 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 03.03.2020 tarih ve 11438 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 03.03.2020 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2020/434 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, fiyat dışı unsur puanlamasında TS EN 13108-1 asfalt betonu standardında üretim yaptığını gösterir belgenin sunulmasının istendiği, ihale üzerinde bırakılan isteklinin CE belgesi sunduğu, ancak bu belgenin TS EN 13108-1 standardında asfalt üretimini gösterir belge olmadığı, dolayısıyla ihale üzerinde bırakılan isteklinin bu husustan puan almaması gerektiği iddialarına yer verilmiştir.
Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
…
Başvuruya konu ihaleye 5 isteklinin katıldığı, ihalede fiyat dışı unsur puanlamasının dikkate alınarak ekonomik açıdan en avantajlı teklif sahibi isteklinin belirlendiği, bu çerçevede ihalenin Danış Yapı Madencilik Sanayi ve Ticaret A.Ş.- Farsel İnşaat ve Tic. A.Ş. İş Ortaklığı üzerinde bırakıldığı ve başvuru sahibi Anıt Asfalt İnşaat Tesisat Taahhüt San.ve Ticaret A.Ş.nin ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi istekli olarak belirlendiği anlaşılmıştır.
İdari Şartname’nin 35’inci maddesinde ekonomik açıdan en avantajlı teklifin belirlenmesinde, fiyatla birlikte fiyat dışı unsurların da dikkate alınacağının düzenlendiği, değerlendirmenin “teklif fiyatı’’, “güncel nakliye bedeli”, “kalite ve teknik değer nitelik” olmak üzere üç kısımda yapılacağı, “güncel nakliye bedeli”nin hesaplamasında isteklilerden asfalt üretim tesisinin GSM belgesi, ÇED olumlu, ÇED gerekli değildir veya ÇED kapsamı dışında belgesi (süresi geçerli olan), kapasite raporunu belgelendirilmesi ve TS EN 13108-1 Asfalt betonu standardında üretim yaptığını gösteren herhangi bir resmi belge sunulmasının istendiği, bu belgelerden herhangi birinin eksik olması halinde bu kriterden puan verilmeyeceği düzenlemelerine yer verilmiştir.
İdarece yapılan fiyat dışı unsur puanlamasında Danış Yapı Madencilik Sanayi ve Ticaret A.Ş.- Farsel İnşaat ve Tic. A.Ş. İş Ortaklığının güncel nakliye bedeli kriterinden 15 tam puan aldığı tespit edilmiştir.
Danış Yapı Madencilik Sanayi ve Ticaret A.Ş.- Farsel İnşaat ve Tic.A.Ş. İş Ortaklığının teklif doyasında Türkiye Hazır Beton Birliği Kalite Güvence Sistemi İktisadi İşletmesi tarafından Danış Yapı Madencilik Sanayi ve Ticaret A.Ş. adına düzenlenmiş 21.03.2018 tarihinde revize edilen 2055-CPR-231 Fabrika Üretim Kontrolü Uygunluk Belgesinin sunulduğu, belgede “bu belgede EN 13108-1:2006/ (+AC:2008), EN 13108-5:2006/ (+AC:2008) standardının ZA ekinde tanımlanan performansın değişmezliğin değerlendirilmesi ve doğrulanması ile ilgili tüm hükümlerin, sistem 2+ altında uygulandığını ve fabrika üretim kontrolünün ilgili gereklerle uyum içerisinde olduğunun değerlendirildiğinin göstermektedir.” ifadelerinin yer aldığı görülmüştür.
24.01.2014 tarih ve 28892 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Türkiye Hazır Beton Birliği-Kalite Güvence Sistemi İktisadi İşletmesi Onaylanmış Kuruluş Olarak Görevlendirilmesine Dair Tebliğ (Mhg/2014-03)’de “MADDE 1 –(Değişik:RG-5/3/2015-29286)
(1) Avrupa Komisyonu tarafından 2055 kimlik kayıt numarası tahsis edilmiş olan ve Rüzgarlıbahçe Mahallesi Çınar Sokak No:3 Demir Plaza Kat:5 34805 Kavacık/İSTANBUL adresinde bulunan Türkiye Hazır Beton Birliği-Kalite Güvence Sistemi İktisadi İşletmesi, 10/7/2013 tarihli ve 28703 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yapı Malzemeleri Yönetmeliği (305/2011/AB) çerçevesinde ek-1’de yer alan kapsamda performansın değişmezliğinin değerlendirmesi ve doğrulaması faaliyetini yürütmek üzere Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından onaylanmış kuruluş olarak görevlendirilmiştir.
GEÇİCİ MADDE 1 – (Ek:RG-9/8/2015-29440)
1)Türkiye Hazır Beton Birliği-Kalite Güvence Sistemi İktisadi İşletmesinin 10/7/2013 tarihli ve 28703 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yapı Malzemeleri Yönetmeliği (305/2011/AB) kapsamındaki akreditasyon süresi bitimi tarihi olan 2/7/2015 tarihi ile bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih arasında Türkiye Hazır Beton Birliği-Kalite Güvence Sistemi İktisadi İşletmesinin adı geçen Yönetmelik kapsamındaki onaylanmış kuruluş statüsü kaldırılmıştır. Türkiye Hazır Beton Birliği-Kalite Güvence Sistemi İktisadi İşletmesi yenilenen akreditasyonu dolayısıyla bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren Yapı Malzemeleri Yönetmeliği (305/2011/AB) kapsamında onaylanmış kuruluş olarak görev yapmaya devam eder.” açıklamaları yer almakta olup, ekinde MHG/2014-01 Numaralı Tebliğ Çerçevesinde Türkiye Hazır Beton Birliği-Kalite Güvence Sistemi İktisadi İşletmesi’nin Görevlendirme Kapsamına ilişkin aşağıdaki listenin yer aldığı,
…
Aktarılan ilgili Tebliğ uyarınca Türkiye Hazır Beton Birliği-Kalite Güvence Sistemi İktisadi İşletmesi’nin Yapı Malzemeleri Yönetmeliği (305/2011/AB) çerçevesinde ek-1’de yer alan kapsamda performansın değişmezliğinin değerlendirmesi ve doğrulaması faaliyetini yürütmek üzere Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından onaylanmış kuruluş olarak görevlendirildiği, bu çerçevede görevlendirme kapsamı içerisinde TS EN 13108-1 şartnamesinin de bulunduğu anlaşılmakta olup, Türkiye Hazır Beton Birliği-Kalite Güvence Sistemi İktisadi İşletmesi’nin internet adresinde Türkiye Hazır Beton Birliği-Kalite Güvence Sistemi İktisadi İşletmesi’nin kurulunda T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, T.C. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, T.C. Ekonomi Bakanlığı, Türkiye Belediyeler Birliği, Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu, Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Yıldız Teknik Üniversitesi gibi kurumların da temsil edildiğinin belirtildiği görülmektedir.
Aktarılan mevzuat, ihale dokümanı düzenlemeleri ve tespitler bir arada değerlendirildiğinde, İdari Şartname’nin 35’inci maddesinde ifade edildiği haliyle “TS EN 13108-1 Asfalt betonu standardında üretim yaptığını gösteren herhangi bir resmi belge”nin fiyat dışı unsur puanlaması kapsamında sunulmasının istendiği ve bu belgenin yeterlik değerlendirilmesine ilişkin olarak düzenlenmediği, düzenlemede belgenin versiyon yılına ilişkin bir düzenlemeye de yer verilmediği, diğer taraftan Türkiye Hazır Beton Birliği Kalite Güvence Sistemi İktisadi İşletmesi’nin 24.01.2014 tarih ve 28892 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Türkiye Hazır Beton Birliği-Kalite Güvence Sistemi İktisadi İşletmesi Onaylanmış Kuruluş Olarak Görevlendirilmesine Dair Tebliğ (Mhg/2014-03)’de TS EN 13108-1 şartnamesine göre fabrika üretim kontrolü uygunluk belgesi düzenlemeye yetkili kılındığı hususları bir arada değerlendirildiğinde, ihale üzerinde bırakılan istekli Danış Yapı Madencilik Sanayi ve Ticaret A.Ş.- Farsel İnşaat ve Tic.A.Ş. İş Ortaklığı tarafından teklif dosyasında sunulan Türkiye Hazır Beton Birliği Kalite Güvence Sistemi İktisadi İşletmesi tarafından düzenlenmiş 2055-CPR-231 Fabrika Üretim Kontrolü Uygunluk Belgesinin fiyat dışı unsur puanlamasına esas alınmasında ihale dokümanına aykırılık bulunmadığı sonucuna varılmıştır.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,
Oybirliği ile karar verildi.