Karar No : 2020/UH.II-885
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2019/549423 İhale Kayıt Numaralı “24 Aylık Malzemeli Yemek Pişirme Dağıtım ve Bulaşık Yıkama İşi” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Uşak İl Sağlık Müdürlüğü tarafından 03.02.2020 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “24 Aylık Malzemeli Yemek Pişirme Dağıtım ve Bulaşık Yıkama İşi” ihalesine ilişkin olarak Özil Temizlik Turizm Yemek Gıda Güvenlik Hiz. İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 30.03.2020 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 03.04.2020 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 13.04.2020 tarih ve 17457 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 10.04.2020 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2020/667 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,
…
7) Ekonomik açıdan en avantajlı ve ikinci en avantajlı isteklilerin İdari Şartname’nin 26’ncı maddesi ve 28’inci maddesine göre geçici teminat mektubunun geçerlilik tarihinin ve şeklinin şartnameye uygun olmadığı, banka yetkilisi tarafından uygun şekilde onaylanmadığı ve mektuba ilişkin ayırt edici numaranın veya düzenlenen mektuba ilişkin bilgilerin yeterlilik bilgileri tablosunun ilgili bölümünde belirtilmediği, bu nedenle geçici teminat mektubunun yeniden incelenmesi gerektiği,
…
7) Başvuru sahibinin 7’nci iddiasına ilişkin olarak:
4734 sayılı Kamu ihale Kanunu’nun “Geçici teminat” başlıklı 33’üncü maddesinde “İhalelerde, teklif edilen bedelin % 3’ünden az olmamak üzere, istekli tarafından verilecek tutarda geçici teminat alınır. İhale dokümanında belirtilmesi şartıyla, danışmanlık hizmeti ihalelerinde geçici teminat alınması zorunlu değildir.” hükmü yer almaktadır.
İdari Şartname’nin “Geçici teminat” başlıklı 26’ncı maddesinde “26.1. İstekliler teklif ettikleri bedelin % 3’ünden az olmamak üzere kendi belirleyecekleri tutarda geçici teminat vereceklerdir. Teklif edilen bedelin % 3’ünden az oranda geçici teminat veren isteklinin teklifi değerlendirme dışı bırakılır.
26.2. İsteklinin ortak girişim olması halinde toplam geçici teminat miktarı, ortaklık oranına veya işin uzmanlık gerektiren kısımlarına verilen teklif tutarlarına bakılmaksızın ortaklardan biri veya birkaçı tarafından karşılanabilir. Ancak ortaklardan herhangi biri tarafından Kanun kapsamındaki idarelere taahhüt edilenler dışında yurt dışında gerçekleştirilen işlerden elde edilen iş deneyiminin kullanılması durumunda, belgeyi kullanan ortak tarafından ilgisine göre iş ortaklıklarındaki hissesi oranında veya konsorsiyumlarda işin uzmanlık gerektiren kısımlarına verilen teklif tutarının toplam teklif tutarına karşılık gelen oranda geçici teminat verilmesi zorunludur.
26.3. Geçici teminat olarak sunulan teminat mektuplarında geçerlilik tarihi belirtilmelidir. Bu tarih, 01.07.2020 tarihinden önce olmamak üzere istekli tarafından belirlenir.
26.4. Kabul edilebilir bir geçici teminat ile birlikte verilmeyen teklifler, istenilen katılma şartlarının sağlanamadığı gerekçesiyle İdare tarafından değerlendirme dışı bırakılacaktır.” düzenlemesi,
Aynı Şartname’nin “Teminat olarak kabul edilecek değerler” başlıklı 27’nci maddesinde “27.1. Teminat olarak kabul edilecek değerler aşağıda sayılmıştır:
a) Tedavüldeki Türk Parası.
b) Bankalar tarafından verilen teminat mektupları.
c) Hazine Müsteşarlığınca ihraç edilen Devlet İç Borçlanma Senetleri ve bu senetler yerine düzenlenen belgeler.
27.2. 27.1. maddesinin (c) bendinde belirtilen senetler ve bu senetler yerine düzenlenen belgelerden nominal değere faiz dahil edilerek ihraç edilenler, anaparaya tekabül eden satış değeri üzerinden teminat olarak kabul edilir.
27.3. İlgili mevzuatına göre Türkiye’de faaliyette bulunmasına izin verilen yabancı bankaların düzenleyecekleri teminat mektupları ile Türkiye dışında faaliyette bulunan banka veya benzeri kredi kuruluşlarının kontrgarantisi üzerine Türkiye’de faaliyette bulunan bankaların düzenleyecekleri teminat mektupları da teminat olarak kabul edilir.
27.4. Teminat mektubu verilmesi halinde, bu mektubun kapsam ve şeklinin, Kamu İhale Kurumu tarafından belirlenen esaslara ve standart formlara uygun olması gerekir. Bu esaslara ve standart formlara aykırı olarak düzenlenmiş teminat mektupları geçerli kabul edilmez.
27.5. Teminatlar, teminat olarak kabul edilen diğer değerlerle değiştirilebilir.
27.6. Her ne suretle olursa olsun, İdarece alınan teminatlar haczedilemez ve üzerine ihtiyati tedbir konulamaz.” düzenlemesi,
Anılan Şartname’nin “Geçici teminatın teslim yeri” başlıklı 28’inci maddesinde “28.1. Teminat mektupları, teklifle birlikte zarf içerisinde İdareye sunulur. Ancak istekli tarafından sunulacak geçici teminatın Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliğinin 21 inci maddesinin ikinci fıkrasına uygun olarak alınması durumunda, mektuba kuruluş tarafından verilen ayırt edici numaranın sunulmayacak belgeler tablosunda belirtilmesi yeterlidir.
28.2. Teminat mektupları dışındaki teminatların Uşak İl Sağlık Müdürlüğü Döner Sermaye Muhasebe Biriminin Halk Bankası Uşak Şubesi TR640001200978200006100031 IBAN Nolu hesabına İhale Kayıt Numarası, İsteklinin Vergi Numarası ve teminatın nevi belirtilerek yatırılması ve makbuzlarının teklif zarfının içinde sunulması gerekir.” düzenlemesi yer almaktadır.
İhale üzerinde bırakılan istekli Palmiye Yemek Üretim Tem. Tur. San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından Türkiye Finans Bankası A.Ş. Uşak Merkez Şubesince düzenlenmiş geçici teminat mektubun sunulduğu geçici teminat tutarının 800.000,00 TL olduğu, geçici teminat mektubunun 03.08.2020 tarihine kadar geçerli olduğu, geçerlilik tarihinin sunulan geçici teminat mektubunun isteklilere ihale dokümanı kapsamında verilen KİK024.1/H numaralı standart forma uygun olarak düzenlendiği görülmüştür. Adı geçen istekli tarafından sunulan geçici teminat mektup toplam tutarının teklif fiyatının %3’ünü karşıladığı, geçici teminat mektubunun geçerlilik süresinin İdari Şartname’de belirlenen geçerlilik süresinden önceki bir tarih olmadığı anlaşılmıştır.
Ekonomik açıdan ikinci avantajlı teklif sahibi Yemekçim Gıda A.Ş. tarafından teklif dosyası kapsamında Albaraka Türk Katılım Bankası A.Ş. Basın Ekspres İstanbul Şubesince düzenlenmiş geçici teminat mektubun sunulduğu, mektubun 31.07.2020 tarihine kadar geçerli olduğu, geçici teminat tutarının 800.000,00 TL olduğu, sunulan geçici teminat mektubunun isteklilere ihale dokümanı kapsamında verilen KİK024.1/H numaralı standart forma uygun olarak düzenlendiği görülmüştür. Adı geçen istekli tarafından sunulan geçici teminat mektup toplam tutarının teklif fiyatının %3’ünü karşıladığı, geçici teminat mektubunun geçerlilik süresinin İdari Şartname’de belirlenen geçerlilik süresinden önceki bir tarih olmadığı anlaşılmıştır.
Bunun yanında, başvuruya konu ihale elektronik ihale olmadığından geçici teminat mektuplarının yeterlik bilgileri tablosunda sunulmasının gerekmediği anlaşıldığından iddianın yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.