Karar No : 2020/UY.II-1055
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2019/548489 İhale Kayıt Numaralı “(Eskişehir-Sarıcakaya) Ayr Sakarıılıca-Mihalgazi İl Yolu Km: 0+000-24+500 Arası Yol Yapımı Toprak Tesviye, Sanat Yapıları, Köprüler ve Üstyapı Yapılması İşi” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Karayolları 4. Bölge Müdürlüğü tarafından 04.12.2019 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “(Eskişehir-Sarıcakaya) Ayr Sakarıılıca-Mihalgazi İl Yolu Km: 0+000-24+500 Arası Yol Yapımı Toprak Tesviye, Sanat Yapıları, Köprüler ve Üstyapı Yapılması İşi” ihalesine ilişkin olarak Feza Taahhüt A.Ş.nin 31.03.2020 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 10.04.2020 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 16.04.2020 tarih ve 18069 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 16.04.2020 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2020/695 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,
…
2) Aşırı düşük teklif açıklamaları kabul edilmeyen ve teklifleri kendi tekliflerinden daha düşük olan isteklilerin, itirazen şikayet sürecinde değerlendirmeye alınmaları halinde hak kaybına uğramamaları adına, ayrıntı ve gerekçelerine dilekçelerinde yer verildiği haliyle, sundukları aşırı düşük teklif açıklamalarının uygun olmadığı (açıklama istenilen analize girdileri için usulüne uygun açıklama yapılmadığı) ve yeterlilik kriterlerini sağlayamadıkları (son durumumu gösterir ticaret sicil gazetesinin, imza sirkülerinin, vekaletnamelerin, iş deneyim belgelerinin, bilanço ve eş değer belgelerin, kapasite raporlarının vb. belgelerin sunulmadığı, sunuldu ise uygun olmadığı) bu nedenle tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılması gerektiği iddialarına yer verilmiştir.
…
Başvuru sahibinin 2’nci iddiasına ilişkin olarak:
…
Başvuru sahibinin “İhale komisyon kararı ile aşırı düşük teklif değerlendirmesi uygun görülmeyerek elenen ve teklifleri kendilerininkinden daha düşük olan teklif sahibi isteklilerin aşırı düşük teklif açıklamalarının ayrıca dilekçesinde yer verilen gerekçelerle de uygun görülmeyerek değerlendirme dışı bırakılması” yönündeki iddiası ile ilgili olarak ise; başvuru konusu ihalede nihai teklif bedelinin fiyat ve fiyat dışı unsurlarla birlikte hesaplandığı, aşırı düşük teklif açıklaması uygun görülmeyen isteklilerin fiyat dışı unsurlar dahil edilerek hesaplanacak nihai teklif bedellerinin bu aşamada hesaplanmadığı dolayısıyla başvuru sahibinin iddiasında yer verdiği üzere incelemeye konu edilecek kendi teklifinden daha düşük teklif sahibi isteklerinin bu aşamada belirlenmediği, söz konusu hesabın sadece geçerli teklifler için yapıldığı ve bu şekilde ekonomik açıdan en avantajlı tekliflerin belirlendiği, aşırı düşük teklifleri uygun görülmeyenler arasında fiyat açısından bir sıralama yapılmasının da mümkün olmadığı anlaşılmıştır. Kaldı ki yukarıda yer verilen mevzuat hükümleri çerçevesinde, itirazen şikayet mekanizmasının inceleme kapsamının –başvuru sahibinin aşırı düşük teklif Kurul tarafından uygun görülmesi ihtimalinin yanında kendi teklifinden daha düşük – teklif sahibi isteklilerin de- ihale komisyon kararında yer alan elenme gerekçelerinin Kurul tarafından uygun görülmeme ihtimaline dayanarak tekliflerinin tekrar değerlendirilmeye alınması durumlarının gelecekte birlikte gerçekleşebileceği farazi durumlardan ziyade ihale sürecinde gerçekleşen fiili işlem ve eylemler olduğu, gelinen noktada başvuru sahibinin iddiasında yer verdiği, kendi teklifi ve diğer aşırı düşük teklif sahiplerinin tekliflerinin değerlendirmeye alınması olasılığına karşın menfaat kaybının önüne geçmek maksadı ile diğer isteklilerin dilekçesinde yer verdiği başkaca gerekçelerle de elenmeleri gerektirir bir durumun ortaya çıkmadığı anlaşıldığından başvuru sahibinin 2’inci iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,
Oyçokluğu ile karar verildi.