Sağlık Sarf Malzeme Alım İhalesi – Hatalı Şekilde Değerlendirme Dışı Bırakılma
Karar No : 2020/UM.II-1263
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2019/280500 İhale Kayıt Numaralı “KHHB-4 Bağlı Sağlık Tesislerinin İhtiyacı Olan 18 Aylık Anestezi-Yeni Doğan-Yoğun Bakımlar Sarf Malzeme Alımı” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
İstanbul İl Sağlık Müdürlüğü Kamu Hastaneleri Hizmetleri Başkanlığı-4 tarafından 17.09.2019 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “KHHB-4 Bağlı Sağlık Tesislerinin İhtiyacı Olan 18 Aylık Anestezi-Yeni Doğan-Yoğun Bakımlar Sarf Malzeme Alımı” ihalesine ilişkin olarak Hazen Sağlık Ürünleri San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 04.11.2019 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusu hakkında idare tarafından süresi içinde karar alınmaması üzerine, başvuru sahibince 25.11.2019 tarih ve 50401 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 25.11.2019 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur. 22.05.2020 tarihli ve 2020/MK-110 sayılı Kurul kararı gereğince yapılan incelemeye aşağıda yer verilmiştir.
Başvuruya ilişkin olarak 2019/1498-01 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, ihalenin 83’üncü ve 114’üncü kısımları için sundukları numunelerin Teknik Şartname’ye uygun olmadığı gerekçesiyle tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılmasının mevzuata aykırı olduğu, şöyle ki; 83’üncü kısım için sundukları numunenin Egemen İnternational marka “Epidural Set” olduğu, bu ürün içerisindeki epidural kateterin, ihalenin 117’nci kısmında sundukları Egemen İnternational marka ürün içerisindeki epidural kateter ile aynı olduğu, ürünün Şartname maddelerini birebir karşıladığı ve ihalenin 117’nci kısmının kendi firmaları üzerinde bırakıldığı göz önüne alındığında, 83’üncü kısma ilişkin uygunsuzluk kararının sehven alınmış olmasının kuvvetle muhtemel olduğu; ihalenin 114’üncü kısmı için sundukları numunenin Egemen İnternational marka “Kaudal İğneler” olduğu ve Teknik Şartname’de istenilen tüm özellikleri karşıladığı; Egemen İnternational marka ürünlerin, idare dâhil olmak üzere ülkenin birçok kurumu tarafından kullanılmakta olduğu ve birçok ülkeye de ihracatının gerçekleştirildiği, tüm bu sebeplerden dolayı söz konusu numunelerin teknik görüş alınmak suretiyle tekrar değerlendirilmesi gerektiği iddialarına yer verilmiştir.
Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
Başvuru sahibinin 25.11.2019 tarihinde Kurum kayıtlarına alınan dilekçesi ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunması üzerine, 23.01.2020 tarihli ve 2020/UM.II-162 sayılı Kurul kararı ile itirazen şikayet başvurusunun reddine karar verildiği anlaşılmıştır.
Anılan Kurul kararının iptali istemiyle başvuru sahibi tarafından açılan davada, Ankara 5. İdare Mahkemesinin 20.03.2020 tarihli ve E:2020/375, K:2020/607 sayılı kararı ile “… Uyuşmazlıkta, Kamu İhale Kurulu’nca davacı şirket tarafından sunulan ürünlerin teknik şartnamede yer alan şartları karşılayıp karşılamadığına ilişkin incelemenin, özel uzmanlık gerektiren teknik hususlarla ilgili olduğu dikkate alınarak ihtisas sahibi kamu veya özel hukuk tüzel kişileri ile gerçek kişilerin görüşüne başvurulması yönündeki yasal yetki ve sorumluluğun gereği yapılmak suretiyle işlem tesisi gerektiği sonucuna varılmış olup, numune değerlendirmesi sonucunda alınan kararlara ilişkin nihai sorumluluğun idareye ait olduğu ve belgeler üzerinden yapılan itirazen şikayet incelemesinde numune değerlendirmesi sonucunda yapılan tespitlerin doğruluğunun denetlenmesinin mümkün olmadığından bahisle tesis edilen dava konusu Kurul kararında hukuka uygunluk görülmemiştir.” şeklindeki gerekçeyle dava konusu işlemin iptaline karar verilmiştir.
Anılan Mahkeme kararının gereklerini yerine getirmek üzere alınan 22.05.2020 tarih ve 2020/MK-110 sayılı Kurul kararı ile “1- Kamu İhale Kurulunun 23.01.2020 tarihli ve 2020/UM.II-162 sayılı kararının iptaline,
2- Anılan Mahkeme kararında belirtilen gerekçeler doğrultusunda, başvuru sahibinin iddialarının esasının yeniden incelenmesine” karar verilmiştir.
Ankara 5. İdare Mahkemesinin 20.03.2020 tarihli ve E:2020/375, K:2020/607 sayılı kararında belirtilen hususlarla sınırlı olarak yapılan incelemede;
İstanbul İl Sağlık Müdürlüğü Kamu Hastaneleri Hizmetleri Başkanlığı-4 tarafından “KHHB-4 Bağlı Sağlık Tesislerinin İhtiyacı Olan 18 Aylık Anestezi-Yenidoğan-Yoğun Bakımlar Sarf Malzeme Alımı” işinin kısmi teklife açık olarak 17.09.2019 tarihinde ihaleye çıkarıldığı, 273 kısımdan oluşan ihalenin şikâyete konu 83’üncü kısmının “Epidural Set 16G (Epidural Set (18 G))”, 114’üncü kısmının ise “Spinal Kaudal Blok İğnesi 20 G (Kaudal Blok İğne 20 G)” olduğu, 25.10.2019 tarihli ihale komisyonu kararı ile, başvuru sahibi Hazen Sağlık Ürünleri San. ve Tic. Ltd. Şti.nin teklifine ilişkin olarak “Hazen Sağlık Ürünleri San. ve Tic. Ltd. Şti.nin teklif vermiş olduğu kısımlara ait numuneler uzman üyeler tarafından değerlendirilmiş olup; 83’üncü kısım için hazırlanan raporda “Teknik Şartname’nin 4’üncü maddesine uygun değildir.” şeklinde belirtildiğinden bu kısma ait teklifinin değerlendirme dışı bırakılmasına, 114’üncü kısım için hazırlanan raporda “Teknik Şartname’nin 3’üncü maddesine uygun değildir. İğnenin sonuna kadar 0,5 gitmiyor.” şeklinde belirtildiğinden bu kısma ait teklifinin değerlendirme dışı bırakılmasına” karar verildiği anlaşılmıştır.
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “İhaleye katılımda yeterlik kuralları” başlıklı 10’uncu maddesinde “İhaleye katılacak isteklilerden, ekonomik ve malî yeterlik ile mesleki ve teknik yeterliklerinin belirlenmesine ilişkin olarak aşağıda belirtilen bilgi ve belgeler istenebilir:
…
b) Mesleki ve teknik yeterliğin belirlenmesi için;
…
9) İdarenin talebi halinde doğruluğu teyit edilmek üzere, tedarik edilecek malların numuneleri, katalogları ve/veya fotoğrafları.
İhale konusu işin niteliğine göre yukarıda belirtilen bilgi veya belgelerden hangilerinin yeterlik değerlendirmesinde kullanılacağı, ihale dokümanında ve ihale veya ön yeterliğe ilişkin ilân veya davet belgelerinde belirtilir.
…” hükmü yer almaktadır.
Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Tedarik edilecek malların numuneleri, katalogları, fotoğrafları ile teknik şartnameye cevapları ve açıklamaları içeren doküman” başlıklı 43’üncü maddesinde “(1) Teklif edilen malın teknik şartnamede yer alan teknik kriterlere uygunluğunu belirlemek amacıyla numune, teknik bilgilerin yer aldığı katalog, teknik şartnameye cevapları ve açıklamaları içeren doküman ile fotoğraf istenebilir. Özel imalat süreci gerektiren mal alımları hariç, teknik şartnameye cevaplar ve açıklamalar içeren doküman istenilmesi durumunda katalog istenilmesi zorunludur. İsteklilerin cevap vermesi ve açıklamada bulunması istenen hususlara ilişkin sorulara teknik şartnameye cevaplar ve açıklamalar standart formunda yer verilir.
(2) İdare tarafından numune sunulmasının istenilmesi durumunda, hangi kalem/kalemler için numune istenildiği, numunenin sayısı ve gerekli görülen diğer hususlar ön yeterlik şartnamesinde veya idari şartnamede belirtilir.
(3) Numune sunulması istenilen kalem/kalemler için yeter sayı ve nitelikte numune alınması idarenin sorumluluğundadır. Malın niteliğinin birden fazla numune değerlendirmesi yapmaya uygun olup olmadığı ile kullanım ömrü dikkate alınarak en az bir adet numunenin idarede muhafaza edilmesi gerekir. Kurul ya da yargı kararları üzerine yeniden değerlendirme muhafaza edilen numune üzerinden yapılır.
(4) İhale dokümanında istenilen sayıda ve nitelikte numune, başvuru veya teklif dosyası ile birlikte idareye teslim edilir. Tekliflerin elektronik ortamda alındığı ihalelerde numunenin teslim tarihi ve teslim adresi, idare tarafından tekliflerin değerlendirilmesi aşamasında belirlenir ve ilgililere tebliğ edilir. İhale dokümanında düzenleme yapılması halinde numune, ihale veya son başvuru tarih ve saatine, tekliflerin elektronik ortamda alındığı ihalelerde ise idare tarafından belirlenen teslim tarih ve saatine kadar posta veya kargo yoluyla da teslim edilebilir. Teslim edilen numunenin üzerinde, ihale, aday veya istekli bilgileri ile numune sunulan kalem bilgilerine yer verilir. İdare tarafından numune bir tutanak ile teslim alınarak, talep edilmesi halinde tutanağın bir sureti aday veya istekliye verilir.
(5) İhale komisyonu tarafından yapılacak değerlendirme sonucunda diğer katılım ve yeterlik belgeleri uygun bulunan aday ve isteklilerin numunelerinin değerlendirilmesine geçilir. İdare tarafından gerekli görülen hallerde, numune değerlendirilmesinin yapılacağı yer, tarih ve saat bilgisi aday veya isteklilere bildirilir. Numune değerlendirilmesinde numunenin fiziksel nitelikleri ile ihale dokümanında belirtilen şartlara uygun olup olmadığı kontrol edilir. Yapılan inceleme sonucunda, hazırlanacak tutanakta numunenin uygunluk durumu belirtilir ve uygun bulunmaması durumunda buna ilişkin gerekçelere yer verilir.
…” hükmü yer almaktadır.
Başvuru konusu ihaleye ait İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.5.6.
NUMUNE: İstekliler teklif edecekleri ürünler için en az 1 (Bir) adet numuneyi, ihale tarih ve saatine kadar İstanbul İl Sağlık Müdürlüğü İstanbul Kamu Hastaneleri Hizmetleri Başkanlığı Satınalma Birimi- Kadımehmet Mahallesi Bahriye Hastanesi Yokuşu 34440 Beyoğlu/ İSTANBUL adresine, üzerinde sıra numaraları yazılı bir şekilde (firmaca önceden düzenlenmiş) tutanakla teslim edecektir. Teslim edilen numuneler üzerinde isteklinin unvanı, ürünün markası, ürünün onaylanmış barkod numarası ve ihtiyaç listesi (ihale kalemi sıra numarası) sıra numarası yazılacaktır. Gerektiğinde numune açılıp kontrol edilerek gerekli testlere tabi tutulacaktır. Karar verilememesi veya numunelerin karar vermek için yetersiz olduğu durumda istekli firmadan tekrar numune talep edilebilir. Numune değerlendirme teknik şartname hükümleri doğrultusunda yapılacak olup ihale komisyonu, numunelerin teknik özellikleri ve performansına ilişkin testler ve değerlendirme isteyebilir. Test ve değerlendirme kamu kurum ve kuruluşlarında yapılacaktır. Test ve analiz için herhangi bir ücret öngörülmesi durumunda ücret isteklilerce karşılanacaktır. Numune değerlendirmesi sonucunda teknik şartnameye uygun bulunmayan numune ile ilgili teklif değerlendirme dışı bırakılacaktır.” düzenlemesi,
Teknik Şartname’nin “18 Aylık Anestezi-Yenidoğan-Yoğun Bakımlar Sarf Malzeme İhalesi Genel Maddeler” başlıklı bölümünün 12’nci ve 22’nci maddelerinde “Tüm ürünlerin numuneleri incelenip denendikten sonra uygunluk durumu bildirilmeli ve alımı yapılmalıdır.” düzenlemesi,
Teknik Şartname’nin “83. Kısım 83. Kalem-Epidural Set (18 G)” başlıklı bölümünün 4’üncü maddesinde “Kateter kırılmaya dirençli, kopmayı önleyici esnekliğe sahip, şeffaf, 90±10 mm uzunluğunda, yandan üç delikli, derinlik mesafesi işaretleri olan, şeffaf, 20 veya 21 G çapında, ucu hastayı irrite etmeyecek derecede yumuşak olmalı ve set içinde epidural iğnenin hub kısmına oturan kateter kılavuzu olmalıdır.” düzenlemesi,
Aynı Şartname’nin “114-115. Kısım 114-115. Kalem-Kaudal Blok İğne Muhtelif” başlıklı bölümünün 3’üncü maddesinde “İğne üzerinde, 0,5 cm’lik uzunluk işaretleri olmalıdır.” düzenlemesi yer almaktadır.
Yukarıda alıntılanan ihale dokümanı düzenlemelerinden, teklif edilen ürünlerin Teknik Şartname’ye uygunluğunu belirlemek amacıyla isteklilerce numune sunulmasının istenildiği ve ihale komisyonunca teknik değerlendirmenin sunulan numuneler üzerinden yapılmasının öngörüldüğü anlaşılmaktadır.
İdarece gönderilen ihale işlem dosyası içerisinde yer alan belgeler incelendiğinde; ihale komisyonunun 7 uzman üyesinin de aralarında bulunduğu işin uzmanı 16 kişi tarafından imza altına alınan “Numune Değerlendirme Listesi” başlıklı bila tarihli tutanakta, başvuru sahibi Hazen Sağlık Ürünleri San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından ihalenin 83’üncü kısmı için sunulan numunenin “Teknik Şartname’nin 4’üncü maddesine uygun değildir.” şeklindeki gerekçeyle, 114’üncü kısmı için sunulan numunenin ise “Teknik Şartname’nin 3’üncü maddesine uygun değildir. İğnenin sonuna kadar 0,5 gitmiyor.” şeklindeki gerekçeyle uygun bulunmadığının belirtildiği; 25.10.2019 tarihli ihale komisyonu kararıyla başvuru sahibinin anılan kısımlara ilişkin teklifinin değerlendirme dışı bırakıldığı anlaşılmıştır.
Başvuru sahibinin teklifinin değerlendirme dışı bırakılmasına yönelik itirazen şikayet başvurusunun teknik görüş alınmak suretiyle incelenmesi gerektiği yönündeki Ankara 5. İdare Mahkemesi kararının yerine getirilmesini teminen, idareye gönderilen 29.05.2020 tarihli ve E.2020/7702 sayılı yazı ile, Hazen Sağlık Ürünleri San. ve Tic. Ltd. Şti.nin ihalenin 83’üncü ve 114’üncü kısımları için sunmuş olduğu numunelerin Kurum’a gönderilmesi talep edilmiştir.
İdarenin 12.06.2020 tarihinde Kurum kayıtlarına alınan 08.06.2020 tarihli ve E.2998 sayılı yazısı ekinde, istenilen numuneler gönderilmiştir.
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Kuruma itirazen şikayet başvurusu” başlıklı 56’ncı maddesinin 6’ncı fıkrasında yer alan “Kurum, gerekli gördüğü takdirde özel uzmanlık gerektiren teknik hususlarla ilgili olarak ihtisas sahibi kamu veya özel hukuk tüzel kişileri ile gerçek kişilerin görüşüne başvurabilir.” hükmü uyarınca 22.06.2020 tarihli ve E.2020/8756 sayılı Kurum yazısı ile akademik bir kuruluştan “1) Başvuru sahibi Hazen Sağlık Ürünleri San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından ihalenin 83’üncü kısmı için sunulan “Epidural Set” numunesinin, Teknik Şartname’nin “83. Kısım 83.Kalem-Epidural Set (18 G)” başlıklı bölümünün 4’üncü maddesinde belirtilen “kopmayı önleyici esnekliğe sahip olma” özelliğini karşılayıp karşılamadığı,
2) Hazen Sağlık Ürünleri San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından ihalenin 114’üncü kısmı için sunulan “Kaudal İğne” numunesinin Teknik Şartname’nin “114-115. Kısım 114-115. Kalem-Kaudal Blok İğne Muhtelif” başlıklı bölümünün 3’üncü maddesinde yer alan “İğne üzerinde, 0,5 cm’lik uzunluk işaretleri olmalıdır.” düzenlemesini karşılayıp karşılamadığı” hususlarında teknik görüş talep edilmiştir.
Akademik kuruluşun 13.07.2020 tarihinde Kurum kayıtlarına alınan 08.07.2020 tarihli ve E.9958 sayılı cevap yazısı ekinde yer alan teknik görüş yazısında “1- 83. Kısım 83.Kalem-Epidural Set (18 G) Teknik Şartname incelemesinde:
83. Kalem Şartnamesi 9 maddeden oluşmaktadır. Bu Şartname’nin 4’üncü maddesinde epidural kateterin “kopmayı önleyici esnekliğe sahip olma” özelliği istenmektedir. Hazen Sağlık Ürünleri San. ve Tic. Ltd. Şti.nin sunmuş olduğu Egemen marka epidural setin bu özelliği sağlayıp sağlamadığı sorulmaktadır. Egemen marka epidural kateter incelendiğinde kopmaya karşı dayanıklı ve belirli bir esnekliğe sahip olduğu görülmektedir. Sonuç olarak Egemen marka epidural setin “kopmayı önleyici esnekliğe sahip olma” özelliğini sağladığı kanaati oluşmaktadır.
2- “114-115. Kısım 114-115. Kalem-Kaudal Blok İğne” Teknik Şartnamesi incelemesinde:
114-115. Kalem Şartnamesi 6 maddeden oluşmaktadır. Bu Şartname’nin 3’üncü maddesinde yer alan “İğne üzerinde, 0,5 cm’lik uzunluk işaretleri olmalıdır.” özelliği istenmektedir. Hazen Sağlık Ürünleri San. ve Tic. Ltd. Şti.nin sunmuş olduğu Egemen marka kaudal iğnenin bu özelliği sağlayıp sağlamadığı sorulmaktadır. Egemen marka kaudal iğne incelendiğinde üzerinde 0,5 cm’lik uzunluk işaretlerinin olduğu belirgin bir şekilde görülmektedir. Sonuç olarak Egemen marka kaudal iğnenin “İğne üzerinde, 0,5 cm’lik uzunluk işaretleri olmalıdır.” özelliğini karşıladığı kanaati oluşmaktadır.
Sonuç olarak, iddialar çerçevesinde teknik şartnameler ve itirazlar değerlendirilmiş olup Hazen Sağlık Ürünleri San. ve Tic. Ltd. Şti.nin sunmuş olduğu Egemen marka epidural set ve kaudal iğnenin, şartnamenin ilgili maddelerinde istenilen özellikleri taşıdığı kanısına varılmıştır.” ifadelerine yer verilmiştir.
Akademik kuruluştan alınan teknik görüş doğrultusunda, Hazen Sağlık Ürünleri San. ve Tic. Ltd. Şti.nin ihalenin 83’üncü ve 114’üncü kısımları için teklif ettiği ürünlere yönelik sunduğu numunelerin, sırasıyla Teknik Şartname’nin “83. Kısım 83. Kalem-Epidural Set (18 G)” başlıklı bölümünün 4’üncü maddesi ile aynı Şartname’nin “114-115. Kısım 114-115. Kalem-Kaudal Blok İğne Muhtelif” başlıklı bölümünün 3’üncü maddesinde yer alan düzenlemelere uygun olduğu anlaşılmış olup, aksi yönde tesis edilen idare işleminin yerinde olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Sonuç olarak, yukarıda belirtilen mevzuata aykırılıkların düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte olduğu tespit edildiğinden, ihalenin 83’üncü ve 114’üncü kısımlarına ilişkin olarak başvuru sahibi Hazen Sağlık Ürünleri San. ve Tic. Ltd. Şti.nin teklifinin değerlendirmeye alınması ve bu aşamadan sonraki ihale işlemlerinin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,
Oybirliği ile karar verildi.