Hizmet Alımı İhalesi – Teknik Şartnamede Personel Sayısının Net Olarak Belirlenmemiş Olması
Karar No : 2020/UH.II-1809
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2020/420296 İhale Kayıt Numaralı “36 Aylık Radyasyon Onkolojisi Anabilim Dalı Tedavi Özellikli İşlem Karşılığı Radyoterapi Tedavi Cihazı ve Ek Donanımları Hizmet Alımı” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Hastanesi Başhekimliği tarafından 02.10.2020 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “36 Aylık Radyasyon Onkolojisi Anabilim Dalı Tedavi Özellikli İşlem Karşılığı Radyoterapi Tedavi Cihazı ve Ek Donanımları Hizmet Alımı” ihalesine ilişkin olarak Medko Makina İthalat İhracat Tic. ve San. A.Ş. nin 28.09.2020 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 05.10.2020 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 14.10.2020 tarih ve 45549 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 14.10.2020 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2020/1595 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,
…
7) Teknik Şartname’nin “II.5. Çalışacak Personel” başlıklı bölümünün (a) maddesinde çalışacak personel sayısının ve niteliğinin en az olacak şekilde düzenlendiği, (i) maddesinde ise idare tarafından ihtiyaç duyulması ve klinik tarafından talep edilmesi halinde 7 gün 24 saat çalıştırılacak personelin istihdam edilmesi gerektiğine yönelik düzenlemeye yer verildiği, ancak söz konusu düzenlemelerin belirsizliğe sebebiyet verdiği, radyasyon onkolojisinde çalıştırılacak personelin kaç saat çalışabileceği ve şua izinlerinin belli olduğu, personel ihtiyacının; istenmezse personel sayısı Birim Fiyat Teklif Mektubunda belirtildiği kadar olacakken, istenirse yüklenicilerin kendi inisiyatifine bırakıldığı, bu durumun fırsat eşitsizliğine sebebiyet verdiği, ayrıca Birim Fiyat Teklif Mektubu’nda çalışacak personel sayısı 5 personel olarak belirtilmişken ve bu 5 personel için fiyat farkı uygulanacağı düzenlenmişken, 7 gün 24 saat çalışıldığı dönemde artırılan personel (işçi) için fiyat farkı uygulanamayacağının belirtildiği, idarenin şikayet başvurusuna vermiş olduğu cevap yazısında, “Radyasyon Onkolojisi ve Fizik Bölümünün onayı alınarak çalıştırılacak personel sayısının artırılabileceği” şeklindeki bir ifade ile başvuruyu reddettiği, fakat Birim Fiyat Teklif Mektubu’nda 5 olarak teklif verilecek ve sözleşmeye bağlanacak personel sayısının nasıl artırılabileceğine ilişkin bir cevap vermediği,
…
4) Başvuru sahibinin 7’nci iddiasına ilişkin olarak:
3153 sayılı Radyoloji, Radiyom ve Elektrikle Tedavi ve Diğer Fizyoterapi Müesseseleri Hakkında Kanun’un 5947 sayılı Kanun’la eklenen Ek 1’inci maddesinde “İyonlaştırıcı radyasyonla teşhis, tedavi veya araştırmanın yapıldığı yerler ile bu iş veya işlemlerde çalışan personelin haftalık çalışma süresi 35 saattir. Bu süre içerisinde, Sağlık Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikte belirtilen radyasyon dozu limitleri de ayrıca dikkate alınır. Doz limitlerinin aşılmaması için alınması gereken tedbirler ile aşıldığı takdirde izinle geçirilecek süreler ve alınacak diğer tedbirler Sağlık Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.” hükmü,
Sağlık Hizmetlerinde İyonlaştırıcı Radyasyon Kaynakları ile Çalışan Personelin Radyasyon Doz Limitleri ve Çalışma Esasları Hakkında Yönetmelik’in “Personel çalışma esasları ve tedbirler” başlıklı 8’inci maddesinde “(1) Radyasyon kaynağı ile çalışan personel, 7 nci maddede belirtilen radyasyon doz limitleri ve Kanunun Ek 1 inci maddesinde öngörülen süre dâhilinde çalıştırılır. Bu personel normal mesai dışında icap nöbetine çağrılmış ise icap nöbetinde bilfiil çalışılan süre de haftalık çalışma süresine dâhil edilir. İdare, personelin sağlığını korumak, doz aşımına maruz kalmasını önlemek ve iş güvenliğini sağlamak için işin niteliğine uygun koruyucu giysi ve teçhizatı eksiksiz bulundurmak ve bu Yönetmelik hükümlerini yerine getirmekle; personel de gerekli korunma tedbirlerine uymakla yükümlüdür…” hükmü
Kamu İhale Genel Tebliğ’in “Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımlarında teklif fiyata dahil olacak giderler” başlıklı 78’inci maddesinde “78.3. Personel çalıştırılmasına dayalı olmayan bir hizmet alımına ilişkin ihale dokümanında haftalık çalışma saatlerinin tamamını idarede geçirecek personel sayısının belirtilmesi halinde teklif fiyata dahil giderler arasında işçilik giderine yer verilmesi gerekmektedir.” açıklaması yer almaktadır.
İdari Şartname’nin “Teklif fiyata dahil olan giderler” başlıklı 25’inci maddesinde “25.1. Nakliye, hamaliye, vergi, resim, harçlar, montaj ve tüm işçilik giderleri.
25.2. 25.1. maddesinde yer alan gider kalemlerinde artış olması ya da benzeri yeni gider kalemlerinin oluşması hallerinde, teklif edilen fiyatın bu tür artış ya da farkları karşılayacak payı içerdiği kabul edilir. Yüklenici, bu artış ve farkları ileri sürerek herhangi bir hak talebinde bulunamaz.
25.3. Teklif fiyata dahil olan diğer giderler aşağıda belirtilmiştir:
25.3.1. İhalede çalıştırılacak 5 (beş) adet personelin maaş hesaplaması EKAP işçilik hesaplama modülünde belirtilen sözleşme giderleri dahil brüt asgari ücret üzerinden yapılacaktır.” düzenlemesi,
Aynı Şartname’nin “Fiyat farkı” başlıklı 46’ncı maddesinde “46.1. İhale konusu iş için sözleşmenin uygulanması sırasında aşağıdaki esaslara göre fiyat farkı hesaplanacaktır.
46.1.1. Hakedişler düzenlenirken fiyat farkı hesabı 31/08/2013 tarih ve 28751 sayılı Resmi Gazete de yayınlanan 2013/5215 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile 4734 sayılı Kamu İhale Kanununa göre ihale edilen hizmet alımlarında uygulanacak Fiyat Farkına İlişkin Esasların İşçilik Maliyetlerinde Değişiklik başlıklı 6. madde hükümlerine göre sadece asgari ücretten doğan fiyat farkı ödenecektir.” düzenlemesi,
Teknik Şartname’nin “Çalışacak Personel” başlıklı 11.5’inci maddesinde “a) ADÜ Radyasyon Onkolojisi AD’da kurulacak olan sistemin çalışması için yüklenici firma tarafından en az aşağıda belirtilen sayıda, sistemler konusunda deneyimli (personelin eğitim belgeleri ibraz edilecektir) personeller istihdam edilecektir. Yoğunluğun arttığı ve bu personellerin yetersiz kalındığı durumlarda, firma tarafından gerekli personel ADÜ Radyasyon Onkolojisi AD ve Fizik Bölümünün oluru alınarak arttırılabilir.
– En az 4 (dört) adet radyoterapi teknikeri,
– 1 (bir) adet tıbbi Sekreter,
…
i) Yüklenici firma sistemleri ihtiyaç duyulması ve klinik tarafından talep edilmesi durumunda 7 gün 24 saat çalıştıracak, her türlü destek ve hizmete hazır tutacak, cihazlar ile hastalara ve hastaneye kaliteli ve verimli hizmetin verilmesini sağlayacak, bunun için gerekli olan, konusunda deneyimli, yeterli sayıda Radyasyon Onkolojsi AD Başkanlığı tarafından teknik şartnamede belirlenen özellik ve nitelikte personeli istihdam edecektir.” düzenlemesi yer almaktadır.
İhale dokümanı kapsamında yer alan Birim Fiyat Teklif Cetveli’nin aşağıda yer alan şekilde düzenlendiği görülmüştür.
Yukarıda yer verilen mevzuat hükümlerine göre iyonlaştırıcı radyasyon kaynağı ile teşhis, tedavi veya araştırmanın yapıldığı yerler ile bu iş veya işlemlerde çalışan personelin haftalık çalışma süresinin 35 saat olduğu, ayrıca bu süre içerisinde radyasyon dozu limitlerinin dikkate alınması gerektiği,
İdari Şartname düzenlemeleri ile mevzuat açıklama ve esaslarından, başvuruya konu ihale dokümanında çalıştırılması öngörülen personele ödenecek ücretlerin ve işçilikle ilgili maliyetlerin teklif fiyata dahil edildiği, söz konusu ihalede sadece işçilik maliyetlerinde değişiklik olması halinde fiyat farkı verileceğinin düzenlendiği,
Teknik Şartname düzenlemelerinden ise, ADÜ Radyasyon Onkolojisi AD’da kurulacak olan sistemin çalışması için en az en az 4 (dört) adet radyoterapi teknikeri ve 1 (bir) adet tıbbi sekreter olmak üzere 5 personelin çalıştırılacağı, yoğunluğun arttığı, ihtiyaç duyulması ve klinik tarafından talep edilmesi durumunda 7 gün 24 saat çalıştıracak sistem için her türlü destek ve hizmetin sağlanabilmesi için, bu personellerin yetersiz kalındığı durumlarda, firma tarafından gerekli personel sayısının arttırılabileceği, söz konusu düzenleme ile asgari personel sayısının belirlendiği anlaşılmaktadır.
Netice itibarıyla, ihale konusu iş bakımından önem arz eden hususun, istenilen işlemlerin toplam kaç personelle gerçekleştirileceğinden ziyade idarece istenilen görüntüleme hizmetlerinin ve bunlara ilişkin raporlamaların istenilen şekilde gerçekleştirilmesi olduğu, farklı organizasyona sahip isteklilerin aynı işi farklı sayıda personel ile gerçekleştirebilmelerinin mümkün olduğu, başvuruya konu ihalenin personel çalıştırılmasına dayalı bir hizmet alımı ihalesi olmadığı, işçilik maliyetleri ile ilgili fiyat farkı verileceğine yönelik düzenlemeye yer verildiği, sistemin sözleşme süresince 24 saat çalıştırılacağına ilişkin bir düzenlemenin olmadığı, personelin yasal çalışma saatleri ve Teknik Şartname’deki mevcut düzenlemeler dikkate alınarak personel sayısının belirlenebileceği ve bu kapsamda tekliflerin oluşturabileceği, personel sayısı net olarak belirlenmese bile basiretli tacirin söz konusu ihalede çalıştırılması öngörülen personel sayısını belirlemesinin ve buna göre teklif oluşturmasının mümkün olduğu göz önüne alındığında başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.