Kamu İdaresi Türü | Belediyeler ve Bağlı İdareler |
---|---|
Yılı | 2018 |
Dairesi | 4 |
Karar No | 222 |
İlam No | 70 |
Tutanak Tarihi | 23.1.2020 |
Kararın Konusu | İhale Mevzuatı ile İlgili Kararlar |
…….. Belediyesince düzenlenen “………… Festivali için Eğitim Hizmeti Alım İşi” kapsamında yüklenici firma ……….. tarafından eğitim hizmetleri verildiğine ilişkin kanıtlayıcı bilgi ve belge sunulamaması nedeniyle kamu zararına neden olunduğu ileri sürülmüştür.
Hizmet İşleri Muayene ve Kabul Yönetmeliğinin 6’ncı maddesinde;
“Muayene ve Kabul Komisyonu 8 inci maddede belirtilen hükümlere göre kurulduğu tarihten itibaren on (10) günü geçmemek üzere belirlenen süre içinde işyerlerine, işyeri görülmeyen işlerde ise sözleşmesinde işin kabulü için belirlenen yere giderek yüklenici tarafından gerçekleştirilen işleri Hizmet İşleri Genel Şartnamesinin 44 ve 49’uncu maddelerine göre inceler, muayene eder ve işin niteliğinin ihtiyaç göstermesi halinde gerekli gördüğü kısımların incelenmesini ve gerekli görürse işleme ve çalışma deneylerini yapar. Kabule engel bir durum bulmadığı takdirde işin kabulünü yapar…”,
9’uncu maddesinde de; “Muayene ve Kabul Komisyonu işyerine giderek Hizmet İşleri Genel Şartnamesinin 44-49’uncu maddelerinde yazılı hükümlere göre işi inceler, muayene eder.
Muayene ve Kabul Komisyonu yaptığı inceleme sonucunda işi kabule hazır bulduğu takdirde Kabul Tutanağını (standart form KİK 57.O/H) yeterli sayıda düzenler. Bu tutanak yüklenici tarafından imzalanır.”
Denilmektedir.
Hizmet İşleri Muayene ve Kabul Komisyonunun yukarı alınan hükümleri uyarınca komisyon, Hizmet İşleri Genel Şartnamesinin 44 ve 49’uncu maddeleri hükmüne göre inceleyip muayene ettikten sonra işi kabule hazır bulursa kabul tutanağı düzenlemesi gerekmektedir.
Hizmet İşleri Genel Şartnamesinin 44’üncü maddesinde, kabul işlemlerinin tamamlanması sonucunda yapılmış işleri ayrıntılı olarak (gerekli durumlarda iş kalemlerini gösteren bir liste halinde) gösteren bir kabul belgesinin düzenlenmesi öngörülmüştür.
Kabul Komisyonunun, Hizmet İşleri Genel Şartnamesinin 44’üncü maddesi uyarınca işin Teknik Şartnamede belirtir şekilde yapıldığını gösterir şekilde kabul tutanağını düzenlemesi gerekmektedir.
İşe ilişkin Teknik Şartnamenin üçüncü maddesinde eğitimin 3-7 Eylül 2019 tarihleri arasında 5 günde 120’şer dakika olarak özel eğitimciler tarafından organize edilen alanlarda verileceğinin belirtilmesi; 4’üncü maddesinde de, eğitimin, halkla ilişkiler, kuruma ait olma, kurumda yapılan işlerin kalitesinin yükseltilmesi, kurumsal ilişkiler ve etkili iletişim ile protokol sunumu hazırlama konularına ilişkin olacağı, bu konulara ilişkin eğitim sürelerinin 60’ar dakika olacağı ve eğitimcilerin isimlerine yer verildiğinden, Muayene ve Kabul Komisyonunun kabul tutanağını düzenlerken bu hususların belgelendirilmesi gerekmektedir.
Söz konusu eğitim hizmetinin; halkla ilişkiler, yapılan işlerin kalitesinin yükseltilmesi, etkili iletişim ve protokol sunumuna ilişkin olarak festival alanında görevli personele verildiği, ayrıca sözlü savunmada bulunan, ……….. ve ………..’ın duruşma esnasındaki beyanlarından hizmet alımının eğitim çalışmasından ibaret olmadığı, tüm festivalin organizasyon ve icrasını da kapsadığı anlaşılmaktadır.
Diğer taraftan; Mahalli İdareler Harcama Belgeleri Yönetmeliğinin “Çeşitli Hizmet Alımları” başlıklı 36 ncı maddesinde; “İhale veya doğrudan temin usulüyle yapılan bakım, onarım, danışmanlık, araştırma ve geliştirme, muhasebe, anket, temizlik, tarımsal mücadele, ağaçlandırma, erozyon kontrolü, yemek hazırlama ve dağıtım, toplantı kurs, sergi, organizasyon,…. Hizmet alımları (Gayrimaddi hak olarak alınan yazılım ve donanımlar hariç) ve benzeri hizmet alımlarına ilişkin giderlerin ödenmesinde;
a) Taahhüt dosyası,
b) Fatura (Sigorta giderlerinin ödenmesinde sigorta poliçesi veya zeyilname),
c) Hizmet işleri hakediş raporu,
ödeme belgesine eklenir” hükmü gereğince söz konusu kanıtlayıcı belgeler de ödeme emrine eklendiğinden ………. liralık harcamanın kamu zararı oluşturmadığına ve yapılacak işlem bulunmadığına,
6085 sayılı Sayıştay Kanununun 55 inci maddesi uyarınca İşbu ilamın tebliğ tarihinden itibaren altmış gün içerinde Sayıştay Temyiz Kurulu nezdinde temyiz yolu açık olmak üzere, oy çokluğu ile, karar verildi.
Azınlık Görüşü
Sorumlular savunmalarında özetle; Belediyece düzenlenen ….. Festivalinde önceki yıllarda görevli personele ilişkin alınan olumsuz geri dönüşler sebebiyle bu personele yönelik protokol eğitimi verilmesi ihtiyacının doğduğunu, bir milyona yakın ziyaretçinin katıldığı organizasyonda yaklaşık 700 personelin görev aldığını ve bu kişilere, festival alanında hazırlık ve icra dönemi olmak üzere yaklaşık 10 gün boyunca ağırlama ve misafirlerle doğru iletişime yönelik rehberlik ve danışmanlık hizmeti verildiğini belirtmişlerse de sözlü savunmalarda bulunan, ……….. ve ……….. duruşma esnasındaki beyanlarında, hizmet alınımının eğitim çalışmasından ibaret olmadığı gibi tüm festivalin organizasyon ve icrasını da kapsadığını, teknik şartnamenin sehven söz konusu işin kapsamını detaylandıracak şekilde hazırlanmadığını ifade etmişlerdir.
Sorumlular tarafından yapılan savunmalarda her ne kadar festivalin büyüklüğüne ve görevli personelin çokluğuna değinilmiş ve de hizmet alımının sadece eğitim faaliyetini değil festivalin organizasyon ve icrasını da kapsadığı, teknik şartnamenin sehven söz konusu işin kapsamını detaylandıracak şekilde hazırlanmadığı belirtilmiş olsa da söz konusu işe ait teknik şartname incelendiğinde; 3-7 Eylül tarihleri arasında 100 kişiye festival alanında 5 gün boyunca protokol eğitimi verileceği görülmektedir. Ancak ödeme emri ve eki belgeler arasında katılımcı listeleri yer almamaktadır.
Dolayısıyla savunmalarda belirtildiği üzere sorgu konusu eğitimin festival esnasında (13-16 Eylül tarihleri arasında) misafirlerin yönlendirilmesi, ağırlanması gibi bir organizasyon hizmeti alımını içermediği düşünülmektedir.
Yukarıda yer verilen açıklamalar nedeniyle, toplam …… TL kamu zararının; sorumlulara müştereken ve müteselsilen ödettirilmesine karar verilmesi gerekmektedir.