Şikayet Başvurusunda Yer Verilmemiş Olan İddiaların İtirazen Şikayet Başvurusunda İleri Sürülmüş Olması
Karar No : 2020/UY.I-2037
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2020/451812 İhale Kayıt Numaralı “Şanlıurfa İli Merkez İlçeler Muhtelif Güzergâhlara Yağmursuyu Şebekesi Yapım İşi” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Şanlıurfa Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğü Yatırım ve İnşaat Dairesi Başkanlığı tarafından 22.09.2020 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Şanlıurfa İli Merkez İlçeler Muhtelif Güzergâhlara Yağmursuyu Şebekesi Yapım İşi” ihalesine ilişkin olarak İkh Hafriyat İnş. Nak. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 09.10.2020 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 14.10.2020 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 26.10.2020 tarih ve 47627 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 26.10.2020 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
aşvuruya ilişkin olarak 2020/1659 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,
1) 22.09.2020 tarihinde e-ihale olarak gerçekleştirilen ihaleye ilişkin idarenin cevap yazısında “09.10.2020 tarihinde, 2020/451812 ihale kayıt numaralı iş için, İKH İnş. Hafr. İnş. Nak. San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafınca yapılan şikayet başvurusu üzerine ihale komisyonu tekrar toplanmıştır. Bahse konu şikayet dilekçesinde yer alan itiraz maddeleri ihale komisyon üyeleri tarafından tekrar incelenmiştir. Yapılan incelemeler sonucunda, ekonomik açıdan en avantajlı 1. ve 2. firmanın geçici teminatları, iş deneyim belgeleri ve diğer evrakları uygun görülmüştür. Firma tarafından yapılan itirazın reddine karar verilmiştir.” gerekçesiyle şikâyet başvurularının reddedildiği, bu itibarla şikayet başvuru dilekçelerinin idare tarafından incelenmediği, ihale üzerinde bırakılan istekli Mehmet Şahin ve ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi Abdullah Atılgan’ın aynı şehirde oldukları ve iş ortaklığı yaparak ihalelere birlikte teklif verdikleri, söz konusu isteklilerin teminat mektuplarının aynı bankadan sıralı bir şekilde alınmış olduğunun öğrenildiği, ihaleye teklif veren Hasan Tahsin Gergerli’nin yeterlik bilgileri tablosunda doldurulması zorunlu olan yerleri boş bıraktığı gerekçeleriyle anılan isteklilerin tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılması gerektiği,
…
1) Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:
İdarece, başvuru sahibinin şikâyetine ilişkin 14.10.2020 tarihinde “09.10.2020 tarihinde, 2020/451812 ihale kayıt numaralı iş için, İKH İnş. Hafr. İnş. Nak. San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafınca yapılan şikayet başvurusu üzerine ihale komisyonu tekrar toplanmıştır. Bahse konu şikâyet dilekçesinde yer alan itiraz maddeleri ihale komisyon üyeleri tarafından tekrar incelenmiştir. Yapılan incelemeler sonucunda, ekonomik açıdan en avantajlı 1. ve 2. firmanın geçici teminatları, iş deneyim belgeleri ve diğer evrakları uygun görülmüştür. Firma tarafından yapılan itirazın reddine karar verilmiştir.” şeklinde cevap verildiği, ayrıca başvuru sahibinin süresinde itirazen şikâyet başvurusunda bulunduğu görüldüğünden, başvuru sahibinin şikâyet dilekçesinin idarece incelenmediği iddiasının yerinde olmadığı nlaşılmıştır.
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “İhalelere yönelik başvurular” başlıklı 54’üncü maddesinin birinci fıkrasında “İhale sürecindeki hukuka aykırı işlem veya eylemler nedeniyle bir hak kaybına veya zarara uğradığını veya zarara uğramasının muhtemel olduğunu iddia eden aday veya istekli ile istekli olabilecekler, bu Kanunda belirtilen şekil ve usul kurallarına uygun olmak şartıyla şikâyet ve itirazen şikayet başvurusunda bulunabilirler…” hükmü,
İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in “Başvuruların şekil unsurları” başlıklı 8’inci maddesinin 10’uncu fıkrasında “(10) İdarenin şikayet üzerine aldığı kararda belirtilen hususlar hariç, şikayet başvurusunda belirtilmeyen hususlar itirazen şikayet başvurusuna konu edilemez.” hükmü,
Aynı Yönetmelik’in “Başvuru üzerine yapılacak işlemler” başlıklı 15’inci maddesinde “ (1) Kuruma yapılan başvurular, öncelikle 16 ncı madde çerçevesinde incelenir.
(2) İdareye başvuruda bulunulması gerekirken doğrudan Kuruma yapılan başvurular ile idareye başvurulmuş olmakla birlikte Kurumun haberdar edilmesine yönelik başvurular veya idarenin on günlük karar alma süresi beklenilmeden yapılan başvurular ihaleyi yapan idareye gönderilir.” hükmü yer almaktadır.
İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Tebliğ’in “Kurum tarafından yapılacak işlemler” başlıklı 12’nci maddesinin ikinci fıkrasında “(2) İdareye şikâyet başvurusunda bulunulmadan veya idareye yapılan şikayet başvurusu hakkında idarece bir karar alınmadan ve on günlük karar verme süresi beklenilmeden doğrudan Kuruma itirazen şikayet başvurusunda bulunulması halinde, Yönetmeliğin 15 inci maddesinin ikinci fıkrası gereğince bu başvurular ilgili idareye gönderilir. Ayrıca, başvuru sahibine de bilgi verilir. İdareye yapılan şikâyet başvurusundan farklı bir konu ile Kuruma yapılan başvurularda şikayet süresinin henüz dolmadığı hallerde, itirazen şikayet konusuna ilişkin idarenin cevabının alınmamış olması nedeniyle bu başvurular da ilgili idareye gönderilir. İdareye başvuru konularının yanı sıra yeni konular da eklenerek Kuruma başvurulması halinde ise, itirazen şikâyet başvurusunun incelenmesinde idareye başvurusu konusu edilmeyen hususlar dikkate alınmaz.” açıklaması bulunmaktadır.
Başvuru sahibinin idareye yapmış olduğu 09.10.2020 tarihli şikâyet dilekçesi incelendiğinde, Kuruma yapmış olduğu itirazen şikâyet dilekçesinde itirazen şikâyet başvurusunda yer alan “… ihale üzerinde bırakılan istekli Mehmet Şahin ve ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi Abdullah Atılgan’ın aynı şehirde oldukları ve iş ortaklığı yaparak ihalelere birlikte teklif verdikleri, söz konusu isteklilerin teminat mektuplarının aynı bankadan sıralı bir şekilde alınmış olduğunun öğrenildiği, ihaleye teklif veren Hasan Tahsin Gergerli’nin yeterlik bilgileri tablosunda doldurulması zorunlu olan yerleri boş bıraktığı…” iddialarına idareye şikayet başvurusunda yer vermediği görülmüştür.
Yukarıda belirtilen mevzuat hükümleri çerçevesinde, idareye şikâyet başvurusunda yer verilmeyen söz konusu iddiaların itirazen şikâyet kapsamında değerlendirilmesi mümkün olmadığından bahse konu iddianın şekil yönünden reddine karar verilmesi gerekmektedir.