İdare Tarafından Şikayet Başvurusunun “Ehliyet” Yönünden Reddedilmesinin İtirazen Şikayet Başvuru Hakkının Kullanılmasına Engel Teşkil Etmeyeceği
Karar No : 2021/UH.I-611
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2020/615560 İhale Kayıt Numaralı “Tapu ve Kadastro XI. Bölge Müdürlüğü Hizmet Binalarının Malzeme ve Ekipman Dahil Genel ve Çevre Temizliği İşi” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Tapu Kadastro XI. Bölge Müdürlüğü tarafından 08.12.2020 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Tapu ve Kadastro XI. Bölge Müdürlüğü Hizmet Binalarının Malzeme ve Ekipman Dahil Genel ve Çevre Temizliği İşi” ihalesine ilişkin olarak Berat Makina İnşaat Gıda Temizlik Tarım Hayvancılık Sanayi ve Ticaret Limited Şirketinin 24.02.2021 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 26.02.2021 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 08.03.2021 tarih ve 12196 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 08.03.2021 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2021/446 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, ekonomik açıdan en avantajlı birinci ve ikinci teklif sahibi olarak belirlenen isteklilerin sundukları iş deneyim belgeleri, tüzel kişilerde ortaklık bilgilerine ve yönetimdeki görevlilere ilişkin son durumu gösterir belgeler, geçici teminat mektupları ve teklif mektuplarının mevzuata ve ihale dokümanına uygun olmadığı,
İdarece, Kamu İhale Kurulu’nun 2021/UH.I-208 sayılı kararının 696 sayılı Kanun Hükmünde Kararname kapsamında değerlendirme yapılması gerektiğine ilişkin kısmının uygulanmadığı,
Şikayet başvurularının ehliyet yönünden reddine ilişkin idare kararının mevzuata aykırı olduğu iddia edilmektedir
Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
4734 sayılı Kanun’un “İhalelere yönelik başvurular” başlıklı 54’üncü maddesinde “İhale sürecindeki hukuka aykırı işlem veya eylemler nedeniyle bir hak kaybına veya zarara uğradığını veya zarara uğramasının muhtemel olduğunu iddia eden aday veya istekli ile istekli olabilecekler, bu Kanunda belirtilen şekil ve usul kurallarına uygun olmak şartıyla şikayet ve itirazen şikayet başvurusunda bulunabilirler.
Şikayet ve itirazen şikayet başvuruları, dava açılmadan önce tüketilmesi zorunlu idari başvuru yollarıdır.
…
İdare, şikayet başvurusu üzerine gerekli incelemeyi yaparak on gün içinde gerekçeli bir karar alır. Alınan karar, şikayetçi ile diğer aday veya istekliler ile istekli olabileceklere karar tarihini izleyen üç gün içinde bildirilir. İlan ile ihale veya ön yeterlik dokümanına yönelik başvurular dışında istekli olabileceklere bildirim yapılmaz.
Belirtilen süre içinde bir karar alınmaması durumunda başvuru sahibi tarafından karar verme süresinin bitimini, süresinde alınan kararın uygun bulunmaması durumunda ise başvuru sahibi dahil aday, istekli veya istekli olabilecekler tarafından idarece alınan kararın bildirimini izleyen on gün içinde Kuruma itirazen şikayet başvurusunda bulunulabilir.” hükmü,
“İdareye şikayet başvurusu” başlıklı 55’inci maddesinde “Şikayet başvurusu, ihale sürecindeki işlem veya eylemlerin hukuka aykırılığı iddiasıyla bu işlem veya eylemlerin farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gereken tarihi izleyen günden itibaren 21 inci maddenin (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelerde beş gün, diğer hallerde ise on gün içinde ve sözleşmenin imzalanmasından önce, ihaleyi yapan idareye yapılır.” hükmü,
“Kuruma itirazen şikayet başvurusu” başlıklı 56’ncı maddesinde ise “İdareye şikayet başvurusunda bulunan veya idarece alınan kararı uygun bulmayan aday, istekli veya istekli olabilecekler tarafından 55 inci maddenin dördüncü fıkrasında belirtilen hallerde ve sürede, sözleşme imzalanmadan önce itirazen şikayet başvurusunda bulunulabilir.” hükmü yer almakta, takip eden maddede de Kurum tarafından verilen kararların Türkiye Cumhuriyeti Mahkemelerinde dava konusu edilebileceği belirtilmektedir.
14.12.2020 tarihli ihale komisyon kararı ile ihalenin başvuru sahibi Berat Makine İnş. Tem Ltd. Şti. üzerinde bırakıldığı, Referans Temizlik Otomasyon Med. Dan. San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından yapılan itirazen şikayet başvurusu üzerine Kurul’un 27.01.2021 tarihli ve 2021/UH.I-208 sayılı kararında Berat Makine İnş. Tem Ltd. Şti.ne ait bir Hizmet Yeterlilik Belgesi’nin sunulmamış olması gerekçesiyle teklifin değerlendirme dışı bırakılması yönünde düzeltici işlem tesis edildiği,
Kurul kararının 12.02.2021 tarihli komisyon kararı ile uygulanarak anılan isteklinin teklifinin değerlendirme dışı bırakıldığı ve Referans Temizlik Otomasyon Med. Dan. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin ekonomik açıdan en avantajlı, Tekten Grup Taahhüt A.Ş.nin teklifinin de ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif olarak belirlendiği,
Başvuru sahibinin anılan isteklilerin değerlendirme dışı bırakılması gerektiğine ilişkin şikayet başvurusunun idarece reddedildiği ve iş bu rapora konu itirazen şikayet başvurusunun yapıldığı,
Ayrıca, başvuru sahibi tarafından Kurul’un yukarıda belirtilen kararına karşı 02.03.2021 tarihinde Ankara 15. İdare Mahkemesi’nde yürütmenin durdurulması talepli dava açıldığı ve davanın derdest olduğu anlaşılmıştır.
Başvuru sahibi tarafından iddiaya konu edilen isteklilerin (Referans Temizlik Otomasyon Med. Dan. San. ve Tic. Ltd. Şti. ve Tekten Grup Taahhüt A.Ş.nin) tekliflerinin geçerli olduğuna ilişkin ilk ihale komisyonu kararının 14.12.2020 tarihinde başvuru sahibine tebliğ edildiği, ihale komisyonun 12.02.2021 tarihli kararında da iddiaya konu edilen isteklilerin tekliflerinin geçerlik durumunda değişiklik bulunmadığı göz önünde bulundurulduğunda, başvuru sahibinin bahse konu isteklilerin tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılması gerektiğine ilişkin olarak ihale komisyonunun 14.12.2020 tarihli kararının tebliğini izleyen 10 günlük süre içerisinde idareye şikayet veya Kuruma itirazen şikayette bulunulması gerektiği, buna karşın idareye başvurunun 24.02.2021 tarihinde, Kuruma başvurunun da 08.03.2021 tarihinde yapıldığı görülmüş, 4734 sayılı Kanun’un yukarıda yazılı hükümleri karşısında başvurunun süre yönünden reddi gerektiği anlaşılmıştır.
Öte yandan, Kurul’un 2021/UH.I-208 sayılı kararında “…idarece şikayete konu ihalenin 24.12.2017 tarih ve 30280 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 696 sayılı Kanun Hükmünde Kararname’nin ilgili maddeleri kapsamına girip girmediği konusunda değerlendirme yapılması gerekmektedir.” ifadelerine yer verildiği görülmüş, mezkur başvuruda şikayete konu olmayan bu hususa ilişkin Kurulca emredici bir karar alınmadığı anlaşılmıştır. Kaldı ki, 12.02.2021 tarihli düzeltici komisyon kararının onay yazısında 15.02.2021 tarihli ve E-71803651-934.02.16-451728 sayılı Olur’a atıfla “…idarece ihalenin 24.12.2017 tarih ve 30280 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 696 sayılı Kanun Hükmünde Kararname’nin ilgili maddeleri kapsamında girip girmediği hususunda değerlendirme yapılmış ve Tapu ve Kadastro Müdürlüklerimizin hizmet binası ve çevresi temizlik işlerinin hizmet alımı suretiyle yaptırılmasına karar verildiğinden…” ifadelerine yer verildiği ve idarece anılan hususta gerekli değerlendirmenin yapıldığının belirtildiği anlaşılmış, bu husustaki başvurunun yerinde olmadığı anlaşılmıştır.
Şikayet başvurusunun idarece ehliyet yönünden reddine ilişkin iddia bakımından yapılan incelemede ise; başvuru sahibinin şikayet üzerine alınan karara karşı Kanun’da belirtilen başvuru yollarını kullandığı, idare tarafından şikayet başvurusunun “ehliyet” yönünden reddedilmesinin itirazen şikayet başvuru hakkının kullanılmasına engel teşkil etmeyeceği, nitekim Kurum’a itirazen şikayet başvurusunda bulunulduğu dikkate alındığında, idarenin bahse konu işleminin başvuru sahibi nezdinde herhangi bir hak kaybı oluşturmadığı değerlendirilmiş olup iddia yerinde bulunmamıştır.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,
Oybirliği ile karar verildi.