BAŞVURUYA KONU İHALE:
2021/424511 İhale Kayıt Numaralı “Afyonkarahisar Devlet Hastanesi İçin 24 Aylık Malzeme Dâhil Yemek Pişirme, Dağıtım ve Sonrası Yemek Hizmet Alımı” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Afyonkarahisar İl Sağlık Müdürlüğü tarafından 20.09.2021 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Afyonkarahisar Devlet Hastanesi İçin 24 Aylık Malzeme Dâhil Yemek Pişirme, Dağıtım ve Sonrası Yemek Hizmet Alımı” ihalesine ilişkin olarak Korkmaz Kur. Gıd. San. Tic. Ltd. Şti.nin 01.09.2021 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 03.09.2021 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 13.09.2021 tarih ve 41870 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 13.09.2021 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2021/1511 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, Afyonkarahisar İl Sağlık Müdürlüğü tarafından gerçekleştirilen “Afyonkarahisar Devlet Hastanesi için 24 Aylık Malzeme Dâhil Yemek Pişirme, Dağıtım ve Sonrası Yemek Hizmet Alımı” ihalesine ait ihale dokümanında yer alan düzenlemelerin mevzuata aykırı olması nedeniyle ilgili ihale dokümanında zeyilname yapılması gerektiği, şöyle ki;
…
9) Başvuruya konu ihaleye ait Teknik Şartname’nin “Hizmetin Denetim, Üretilecek Sayının Belirlenmesi ve Hakediş Ödemesi” başlıklı maddesinde yemek sayılarının bilgi amaçlı idare tarafından yükleniciye günlük bildirileceğinin düzenlendiği, bu kapsamda yüklenicinin idarece verilen sayılara göre yemek üretimi yapacağı, ancak anılan Şartname’de hakediş ödemelerinin yenilen yemek üzerinden yapılacağının düzenlendiği, bu durumun hakkaniyetsiz olduğu, idarece sayının fazla verilmesi ya da yemek yemeyen hasta, refakatçi ve personelin sorumluluğunun idareye ait olması gerektiği,
…
Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
…
9) Başvuru sahibinin 9’uncu iddiasına ilişkin olarak:
4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeler Kanunu’nun “Sözleşme kapsamında yaptırılabilecek ilave işler, iş eksilişi ve işin tasfiyesi” başlıklı 24’üncü maddesinde “Mal ve hizmet alımlarıyla yapım sözleşmelerinde, öngörülemeyen durumlar nedeniyle bir iş artışının zorunlu olması halinde, artışa konu olan iş;
a) Sözleşmeye esas proje içinde kalması,
b) İdareyi külfete sokmaksızın asıl işten ayrılmasının teknik veya ekonomik olarak mümkün olmaması,
Şartlarıyla, anahtar teslimi götürü bedel ihale edilen yapım işlerinde sözleşme bedelinin % 10’una, birim fiyat teklif almak suretiyle ihale edilen mal ve hizmet alımlarıyla yapım işleri sözleşmelerinde ise % 20 ‘sine kadar oran dâhilinde, süre hariç sözleşme ve ihale dokümanındaki hükümler çerçevesinde aynı yükleniciye yaptırılabilir.
…
Sözleşme bedelinin % 80’inden daha düşük bedelle tamamlanacağı anlaşılan işlerde, yüklenici işi bitirmek zorundadır. Bu durumda yükleniciye, yapmış olduğu gerçek giderleri ve yüklenici kârına karşılık olarak, sözleşme bedelinin % 80’i ile sözleşme fiyatlarıyla yaptığı işin tutarı arasındaki bedel farkının % 5’i geçici kabul tarihindeki fiyatlar üzerinden ödenir.” hükmü,
Başvuruya konu ihaleye ait İdari Şartname’nin “Teklif ve sözleşme türü” başlıklı 19’uncu maddesinde “19.1. İstekliler tekliflerini, her bir iş kalemi için teklif edilen birim fiyatlarının miktarlarla çarpımı sonucu bulunan toplam bedel üzerinden birim fiyat şeklinde vereceklerdir. İhale sonucu, ihale üzerinde bırakılan istekliyle her bir iş kalemi için teklif edilen birim fiyatların miktarlarla çarpımı sonucu bulunan toplam bedel üzerinden birim fiyat sözleşme imzalanacaktır. …” düzenlemesi,
Teknik Şartname’nin “Hizmetin denetimi üretilecek sayının belirlenmesi ve hakediş ödemesi” başlıklı bölümünde “… 1- Personel şube tarafından; kurumda görevli personeller içerisinde yıllık izin, idari izin, nöbet izni, rapor, dış görev, sadece nöbetli çalışma vb. durumları olanlar Hastane Bilgi Yönetim Sistemine(HBYS) dinamik olarak işlenecektir. Servis sorumlu hemşireleri/servis hemşireleri katlarda hastaların yemeğinin denetiminden sorumlu olup; kahvaltı, normal yemek, diyet yemek ve refakatçi sayılarının HBYS’ den kontrolünü yapacaktır.
2- Ertesi gün üretilecek yemek sayısı bilgi amaçlı olarak idare tarafından HBYS’den alman personel sayılarına göre ve katlarda sorumlu hemşireler tarafından HBYS’den alınan hasta-refakatçi sayılarına göre imzalı olarak iaşe birimi/diyetisyen ve firmaya bildirilecektir. HBYS’den alınan sayılar ödemeye esas sayılar olmayıp yalnızca idarenin tespit işleminin yükleniciye bildirilmesidir.
3- Hastanemizde yemek ve kahvaltı dağıtımının sayısal kontrolü HBYS’ye entegre olarak çalışan yemekhanelerde turnike sistemi ve katlarda el terminali/mobil kart okuyucu ile sağlanacaktır. Hastane yönetiminin belirlediği bir personel tarafından (bilgi işlem personeli) sistem üzerinden günlük rapor alınıp yüklenici firma ve iaşe birimine iletilecektir. İaşe birimi tarafından hak ediş çizelgesine işlenip yüklenici firma ile karşılıklı dosyalanacaktır. Ödemeler bu çizelgelere göre ay sonu kontrol teşkilatının onayına sunulacaktır.
4- Ertesi gün üretilecek yemek sayılarına göre firma iaşe sorumlusu ve hastane mutfak iaşe memuru ve /veya hastane diyetisyeni günlük gramajları ( şartname esaslarına göre) birlikte hesaplayarak imza altına alacak ve muayene komisyonunun onayına sunacaktır. Bu hesaplara göre günlük malzeme temini yapılacaktır. Hesaplanan iaşeler iaşe birimi/diyetisyen ve firma yetkilisi tarafından karşılıklı olarak dosyalanacaktır.
5- Firma iaşe sorumlusu iaşe hesaplamalarında bulunacağından menünün durumuna göre mağduriyet yaşanmaması ve kendisi için günlük getirilecek malzemelerin maddi yönden külfet oluşturmaması için yüklenici firma kendi tecrübelerine dayanarak ( turnike ve el terminalleri eski çıktı verilerine dayanarak personellerin yemeğe talep etmeyip dışarıdan yemek yemesi veya hiç tüketmemesi gibi durumları göz önüne alarak ve dağıtım yapan personellerinden gelen katlardaki hasta ve refakatçi durumlarının kendi takip sistem verilerini dikkate alarak ) idare ile karşılıklı uzlaşı sağlayarak tutanakla üretilecek yemek sayısında artırım veya azaltma yapma hakkına sahiptir.
6- İaşede hesaplanan yemek sayısı ödemeye esas sayı değildir. Yemeğin yetmemesi veya fazla gelmesi durumunda sorumluluk yüklenici firmaya aittir. Yemek dağıtım aşamasında yüklenici firma tarafından yemeğin yetmeyeceğinin anlaşılması durumunda hasta-refakatçi ve personellerin mağduriyet yaşamaması için yemek dağılım saatleri içerisinde hastane yönetimine bilgi verilerek öğünde yer alan menüye eşdeğer alternatif yemekler hazırlanıp dağılımı sağlanacaktır. …” düzenlemesi yer almaktadır.
Yukarıda aktarılan Teknik Şartname düzenlemesinden; ihale konusu iş kapsamında yükleniciye yapılacak ödemede yenilen öğün sayısının dikkate alınacağı anlaşılmaktadır.
Yapılan inceleme neticesinde; başvuruya konu ihalede, ihale üzerinde bırakılacak olan istekliyle her bir iş kalemi için teklif edilen birim fiyatların miktarlarla çarpımı sonucu bulunan toplam bedel üzerinden birim fiyat sözleşme imzalanacağı, 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu’nun 24’üncü maddesi gereğince birim fiyat sözleşmelerde süre hariç ve ihale dokümanındaki hükümler çerçevesinde %20 iş artışı yapılabileceği, ayrıca sözleşme bedelinin %80’inden daha düşük bedelle işin tamamlanacağının anlaşılması durumunda yükleniciye kârına karşılık olarak, sözleşme bedelinin % 80’i ile sözleşme fiyatlarıyla yaptığı işin tutarı arasındaki bedel farkının % 5’inin geçici kabul tarihindeki fiyatlar üzerinden ödeneceğinin anlaşıldığı, dolayısıyla birim fiyat ile sözleşmeye bağlanan işlerde iş artışı ve iş azalışının olabileceği, bu çerçevede, idare tarafından yükleniciye yenilen öğün üzerinden ödeme yapılmasında mevzuat açısından bir aykırılık bulunmadığı anlaşıldığından başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.
…
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,
Oybirliği ile karar verildi.