Karar No : 2022/UH.I-734
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2022/309238 İhale Kayıt Numaralı “36 Aylık 2022-2023-2024-2025 Yılı KOSGEB Merkez ve Taşra Teşkilatı Sürücülü Binek Araç Hizmeti Alımı” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeleri Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığı (KOSGEB) Destek Hizmetleri Daire Başkanlığı tarafından 05.05.2022 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “36 Aylık 2022-2023-2024-2025 Yılı KOSGEB Merkez ve Taşra Teşkilatı Sürücülü Binek Araç Hizmeti Alımı” ihalesine ilişkin olarak Kaya Seyahat Turz. San. ve Dış Tic. Ltd. Şti.nin 16.05.2022 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 18.05.2022 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 16.05.2022 tarih ve 23108 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 16.05.2022 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2022/506 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, tekliflerinin “Hizmet Alımı Suretiyle Taşıt Edinilmesine İlişkin Esas ve Usuller”de yer alan 6’ncı maddeye uygun olmadığı ve Teknik Şartname’de şoför ücretleri başlığı altındaki 7’nci maddede belirtilen asgari verilebilecek gündelik ve konaklama bedellerinden daha düşük teklif verildiği için değerlendirme dışı bırakıldığı, akabinde geçerli teklif kalmadığı için ihalenin iptal edildiği, tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılması gerekçelerinin mevzuata aykırı olduğu şöyle ki;
Toplam teklif tutarlarının teklif edilen araca ait kasko sigortası değerinin % 2’sine yürürlükteki brüt asgari ücretin yüzde elli artırımlı tutarının ilave edilmesi suretiyle hesaplanan tutarı aşmadığı, teklif ettikleri gündelik ve konaklama ücretleri ile ihale dokümanında belirtilen gündelik ve konaklama ücretleri arasında herhangi bir fark bulunmadığı, bire bir olarak aynı ücretlerin teklif edildiği, dolayısıyla tekliflerinin geçerli olduğu ve ihalenin iptal kararının iptal edilerek ihalenin uhdelerinde bırakılması gerektiği iddialarına yer verilmiştir.
Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
Hizmet Alımı Suretiyle Taşıt Edinilmesine İlişkin Esas ve Usullerin “Genel esaslar” başlıklı 6’ncı maddesinde “(1) Temel amaç çerçevesinde hizmet alımı suretiyle taşıt edinilebilmesinin genel esasları şunlardır:…
ç) Taşıtlar, yakıt hariç, şoförlü veya şoförsüz olarak edinilebilecektir.
…
(2) Genel yönetim kapsamındaki kamu idareleri ile bu idarelere bağlı döner sermayelerin (Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliği ile TBMM Genel Sekreterliği ve Milli İstihbarat Teşkilatı Başkanlığı hariç) hizmetleri için ihtiyaç duyulan ve yılı merkezi yönetim bütçe kanununa bağlı azami satın alma bedellerini gösterir (T) işaretli cetvelde belirtilen taşıtlardan binek, station-wagon, arazi binek, kaptı kaçtı, panel ve pick-up tipi taşıtların (fiilen arazi üzerinde çalışan arazi binek ve pick-up’lar hariç) hizmet alımı yöntemiyle ediniminde;
a) Şoför giderleri hariç yapılan taşıt kiralamalarında aylık kiralama bedeli (katma değer vergisi hariç, her türlü bakım-onarım, sigorta ve benzeri giderler dahil), taşıtın Türkiye Sigorta, Reasürans ve Emeklilik Şirketleri Birliği tarafından yayımlanan ve harcama talimatının verildiği ay itibarıyla uygulanacak Motorlu Kara Taşıtları Kasko Değer Listesinde yer alan kasko sigortası değerinin %2’sini aşmayacaktır.
b) Şoför giderleri dahil yapılan taşıt kiralamalarında aylık kiralama bedeli, (a) bendine göre tespit edilecek tutara yürürlükteki brüt asgari ücretin yüzde elli artırımlı tutarının ilave edilmesi suretiyle hesaplanacak tutarı aşmayacaktır.
c) Şoför gideri dahil taşıt kiralamalarında aylık kiralama bedeli hesabında yemek, yol, resmi tatil ücreti ve benzeri giderler de dahil yürürlükte bulunan brüt asgari ücretin yüzde elli artırımlı tutarı esas alınacak; işveren maliyeti kapsamında yer alan sosyal sigorta ve genel sağlık sigortası işveren payı (%20,5) ve işsizlik sigortası işveren payı (%2) ile işçilik maliyeti üzerinden hesaplanan sözleşme giderleri ve genel giderler (%4) ise idarelerce ayrıca ödenecektir.….” hükmü,
İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;
a) Adı: 36 Aylık 2022-2023-2024-2025 Yılı KOSGEB Merkez ve Taşra Teşkilatı Sürücülü Binek Araç Hizmeti Alımı
b) Türü: Hizmet alımı
c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği
ç) Yatırım proje no’su (yapım işlerinde): Bu madde boş bırakılmıştır.
d) Kodu:
e) Miktarı: Merkez Teşkilatı ve Taşra Teşkilatındaki Müdürlükler için; 78 Adet Binek Araç ve 81 Adet Şoför ile hizmet verilecektir.
Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.
f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer: KOSGEB Merkez Teşkilatı ve Taşra Teşkilatı (Teknik Şartnamenin 10. maddesinde bulunan araç ve şoför dağılımı)” düzenlemesi,
Aynı Şartname’nin “Teklif fiyata dahil olan giderler” başlıklı 25’inci maddesinde “…25.3. Teklif fiyata dahil olan diğer giderler aşağıda belirtilmiştir:
25.3.1. İhale konusu iş kapsamında çalıştırılacak personele/sürücülere asgari ücretin üzerinde ödeme yapılması öngörülmüştür. Bu çerçevede; her bir sürücü için brüt asgari ücretin % 40 fazlası teklif edilecektir.
İhale konusu iş kapsamında toplam 8.910 saat fazla çalışma teklif fiyata dahil edilecektir.
2022 yılı kişi başı net gündelik ücreti:93,00-TL, net konaklama ücreti:139,50-TL’dir.
2023 yılı kişi başı net gündelik ücreti:117,00-TL,net konaklama ücreti:175,00-TL’dir.
2024 yılı kişi başı net gündelik ücreti:147,00-TL,net konaklama ücreti:218,00-TL’dir.
2025 yılı kişi başı net gündelik ücreti:183,00-TL, net konaklama ücreti:272,00-TL’dir. ” düzenlemesi,
Teknik Şartname’nin “İşin Konusu” başlıklı 1’inci maddesinde “1.1. KOSGEB Merkez Teşkilatı ve Taşra Teşkilatındaki Müdürlük hizmetleri için mesai saatleri içinde veya dışında, şehir içinde veya dışında personelin ulaşımlarının sağlanması için, akaryakıt hariç binek araçların ve şoförlerin işin kapsamına göre temin edilmesine ilişkin hizmet alım işidir.” düzenlemesi,
Teknik Şartname’nin “Şoför Ücretleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. Yüklenici, şoförlere maaş ödemesini asgari ücretin %40 fazlası ile her ayın ilk 10 (on) iş günü içerisinde İdareden hakediş bedelini almayı beklemeksizin yapacaktır. Yüklenicinin şoför istihdamı ve ödemelerini SGK’nın yürürlükteki mevzuatına göre yapacaktır.
7.2. Yüklenici şoförlere fazla mesai ödemesini İş kanunu hükümleri çerçevesinde yapacaktır.
7.3. Memuriyet mahalli dışındaki bir yere geçici görevle gönderilen şoförlere aşağıda belirtilen şekilde gündelik ücreti ve konaklanma ücreti verilecektir:
7.3.1. Geçici görev emri formu olmadan gündelik ödenmeyecektir.
7.3.2. Konaklama faturası olmadan ve/veya geceleme yapılamadan konaklama ücreti ödenmeyecektir.
7.3.3. 24 saati doldurmayan görevler için ne oranda günlük ücret verileceği 6245 sayılı kanunun 39. Maddesinde göre belirlenecektir.
7.3.4. Yüklenici gündelik ve konaklama ücreti tutarını 7.3.5. maddeye göre şoförün ücret bordrosunda göstererek dönem faturasına yansıtacaktır.
7.3.5.
2022 yılı kişi başı net gündelik ücreti: 93,00-TL, net konaklama ücreti:139,50-TL’dir.
2023 yılı kişi başı net gündelik ücreti:117,00-TL, net konaklama ücreti:175,00-TL’dir.
2024 yılı kişi başı net gündelik ücreti:147,00-TL, net konaklama ücreti:218,00-TL’dir.
2025 yılı kişi başı net gündelik ücreti:183,00-TL,net konaklama ücreti:272,00-TL’dir. ” düzenlemesi,
Birim Fiyat Teklif Cetveli’nin aşağıdaki şekilde düzenlendiği görülmüştür.“
…
Başvuru sahibi istekli tarafından yeterlik bilgileri tablosunda “Diğer Belgeler” satırının “Belge Adı ve Açıklaması” bölümünde “Araç Listesi, Teklif Edilen Araçlara Ait Kasko Değer Listesi (78 Araç için: 2022 Model TOFAŞ-FİAT EGEA SEDAN LOUNGE 1.3 M.JET 95 E6D – ARAÇ KODU: 1001386 – KASKO DEĞERİ: 398.600,00 TL)” beyan edildiği,
Şoför ücreti için 9.562,64 TL teklif edildiği,
Araç kiralama bedeli için aylık olarak 7.972,00 TL teklif edildiği,
Gündelik ve Konaklama giderleri için;
2022 yılı gündelik ücreti: 93,00 TL, konaklama ücreti:139,50 TL,
2023 yılı gündelik ücreti: 117,00 TL, konaklama ücreti: 175,00 TL,
2024 yılı gündelik ücreti: 147,00, konaklama ücreti: 218,00 TL,
2025 yılı gündelik ücreti: 183,00 TL, konaklama ücreti: 272,00 TL teklif edildiği görülmüştür.
İdari Şartname’nin 25’nci maddesinde şoför ücreti için asgari ücretin % 40 fazlası şeklinde belirleme yapıldığı, gündelik ve konaklama ücretleri için 2022, 2023, 2024 ve 2025 yılları için ayrı ayrı olmak üzere net ücret belirlemesi yapıldığı, aynı düzenlemeye Teknik Şartname’nin 7’nci maddesinde de yer verildiği, diğer taraftan Birim Fiyat Teklif Cetveli’nde gündelik ve konaklama ücretlerine ilişkin iş kalemlerinde brüt asgari ücret ifadesinin yer aldığı tespit edilmiştir.
İhale komisyonu kararında başvuru sahibi isteklinin teklifinin, teklif ettiği ücretler toplamının (araç kiralama bedeli ve işçilik ücretleri toplamı) 28.605.226,14 TL olduğu ve bu tutarın “Hizmet Alımı Suretiyle Taşıt Edinilmesine İlişkin Esas ve Usuller”de belirlenen yasal sınırı aştığı, gündelik ve konaklama bedelleri için teklif edilen tutarların Teknik Şartname’de belirtilen bedellerden daha düşük kaldığı gerekçeleri ile değerlendirme dışı bırakıldığı anlaşılmıştır.
Başvuru sahibi isteklinin teklifinin değerlendirme dışı bırakılma gerekçelerinin ortak noktasının işçilik ücretlerine ilişkin olduğu, bu durumda şoförlere ödenecek gündelik ve konaklama ücretlerine teklif edilen ücretin net mi brüt mü olması gerektiği hususunun açıklığa kavuşturulması gerekmektedir.
İhale dokümanı düzenlemelerine bakıldığında, İdari Şartname’nin 25’nci maddesi ile Teknik Şartname’nin 7’nci maddesinde gündelik ve konaklama ücretlerinin net ücret olarak belirlendiği ancak İdari Şartname eki “Birim Fiyat Teklif Cetveli’nde bu ücretlere ilişkin iş kalemlerinin bulunduğu satırlarda brüt asgari ücret ifadesinin yer aldığı, bu durumda ilgili ücretler için teklif edilmesi gereken tutar bakımından ihale doküman düzenlemeleri arasında çelişki bulunduğu anlaşılmaktadır.
Uyuşmazlık konusu yönünden, ihale komisyonu kararında yer verilen gerekçenin uygunluk değerlendirmesinin yapılabilmesi için ihale dokümanında yer alan düzenlemelerin açık ve anlaşılır olması gerekmektedir. Başvuru sahibinin teklifinin değerlendirme dışı bırakılma gerekçesinde yer alan, gündelik ve konaklama ücretlerine teklif edilecek tutarlar için esas alınacak asgari bedelin net ücret veya brüt ücret olacağı noktasında doküman düzenlemeleri arasında uyumsuzluk bulunduğu, İdari Şartname ve Teknik Şartname’de şoförlere ödenecek olan gündelik ve konaklama ücretlerinin “net tutarlar” olarak düzenlendiği, buna karşın Birim Fiyat Teklif Cetveli’nde söz konusu gider kalemleri için brüt ücret üzerinden teklif verilmesinin düzenlendiği görülmüş olup, söz konusu düzenlemelerin birbirleriyle çelişkili olduğu ve bu hususun teklif oluşturulması esnasında isteklileri tereddüde düşürecek nitelikte olduğu, nitekim başvuru sahibi isteklinin net tutarlar üzerinden diğer isteklinin ise brüt tutarlar üzerinden gündelik ve konaklama ücretlerini hesapladığı, ihalenin geldiği aşama itibarı ile mevcut doküman düzenlemelerine göre istekliler tarafından teklif edilen tutarların uygun olup olmadığına yönelik değerlendirme yapılmasına imkan kalmadığı anlaşıldığından ihalenin iptal edilmesi gerektiği değerlendirilmiş olup ihalenin geçerli teklif kalmadığı gerekçesiyle ihale komisyonu kararı ile iptal edilmesinin sonucu itibarı ile yerinde olduğu neticesine ulaşılmıştır.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,
Oybirliği ile karar verildi.