Karar No : 2022/UH.I-885
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2022/241667 İhale Kayıt Numaralı “Silvan Barajı İletim Kanalı 1’İnci Kısım (Babakaya Tüneli + İletim Kanalı) Şoförlü Taşıt Kiralama Hizmet Alımı” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
DSİ 10. Bölge Müdürlüğü Silvan Proje Müdürlüğü tarafından 10.05.2022 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Silvan Barajı İletim Kanalı 1’İnci Kısım (Babakaya Tüneli + İletim Kanalı) Şoförlü Taşıt Kiralama Hizmet Alımı” ihalesine ilişkin olarak Saklıkent Taşımacılık Tur. İnş. Gıda Tem. Haf. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 16.06.2022 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 21.06.2022 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 30.06.2022 tarih ve 30698 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 30.06.2022 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2022/684 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,
2) İhalede 10:26-11:19 saatleri arasında teklif verilemediğinden ihalenin 14:00’a ertelendiğinin e-mail yolu ile bildirildiği, söz konusu e-mailin son teklif verme saati olan 11:00’dan sonra 12:40 itibariyle gönderildiği, teklifini yollayamayıp vazgeçen ya da yolladığını sanıp ihaleye katılamayan istekliler açısından söz konusu durumun karışıklığa sebebiyet vereceği, anılan mağduriyetlerin giderilebilmesi için ihalenin iptal edilmesi gerektiği iddialarına yer verilmiştir.
2) Başvuru sahibinin 2’nci iddiasına ilişkin olarak:
Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin “e-tekliflerin hazırlanması ve sunulması” başlıklı 19’uncu maddesinde “(4) İhale sürecinde idareler ve/veya kayıtlı gerçek ve tüzel kişilerce, teknik sorunlar nedeniyle EKAP üzerinde işlem yapılamaması halinde, ihale sürecine ilişkin işlemlerin mevzuata uygun şekilde sürdürülebilmesi ve hak kayıplarının önlenmesi amacına yönelik olarak alternatif sistemleri ve uygulamaları devreye almaya, gerekli hallerde bu ve ilgili işlemleri durdurmaya, ertelemeye, yenilemeye veyahut iptal etmeye yönelik tedbirleri almaya Kurum yetkilidir. Bu durumda EKAP üzerinden gerekli bildirimler yapılır.” hükmü,
İdari Şartname’nin “İhaleye ilişkin bilgiler” başlıklı 3’üncü maddesinde “İhale (son teklif verme) tarihi ve saati: 10.05.2022 Saat: 11:00” düzenlemesi,
Aynı Şartname’nin “Tekliflerin sunulma şekli” başlıklı 22’nci maddesinde “22.1. e-teklifler istekliler tarafından EKAP üzerinden, yalnızca teklif mektubu ve ekleri doldurularak hazırlandıktan sonra e-imza ile imzalanarak ihale tarih ve saatine kadar gönderilir. Ortak girişimlerde e-teklifin ortakların tamamı tarafından e-imza ile imzalanması zorunludur. Teklife ilişkin e-anahtar, e-teklif ile birlikte ihale tarih ve saatine kadar EKAP üzerinden gönderilir.
…
22.5. İhale sürecinde idareler ve/veya kayıtlı gerçek ve tüzel kişilerce, teknik sorunlar nedeniyle EKAP üzerinde işlem yapılamaması halinde, ihale sürecine ilişkin işlemlerin mevzuata uygun şekilde sürdürülebilmesi ve hak kayıplarının önlenmesi amacına yönelik olarak alternatif sistemleri ve uygulamaları devreye almaya, gerekli hallerde bu ve ilgili işlemleri durdurmaya, ertelemeye, yenilemeye veyahut iptal etmeye yönelik tedbirleri almaya Kurum yetkilidir. Bu durumda EKAP üzerinden gerekli bildirimler yapılır.” düzenlemesi yer almaktadır.
06.06.2022 tarihli ihale komisyonu kararında “Komisyonumuzca; ihale tarihi ve saatinde DSİ 10. Bölge Müdürlüğü ihale salonunda toplanılmıştır. EKAP sistemine giriş yapılmaya çalışılmış ancak sistemin giriş yapılmasına müsaade etmediği görülmüştür. Bu nedenle EKAP çağrı merkezine ulaşılıp durum ile ilgili bilgi alınmıştır. Çağrı merkezi tarafından sistemsel bir sorun nedeniyle ihalenin ileri bir saate ertelendiği bilgisi alınmıştır. EKAP tarafından gelen mail ile ihalenin aynı gün saat 16.00’ya ertelendiği bilgisine ulaşılmıştır.” bilgisine yer verildiği görülmüştür.
EKAP üzerinden yapılan sorgulama neticesinde; başvuruya konu ihaleye 1 istekli tarafından 07.05.2022 tarihinde, ihale üzerinde bırakılan Mirzememet Aktaş dâhil 9 istekli tarafından 09.05.2022 tarihinde, başvuru sahibi dâhil 6 istekli tarafından 10.05.2022 tarihinde ihaleye teklif verildiği tespit edilmiştir.
Yukarıda aktarılan mevzuat hükümleri ile ihale dokümanı düzenlemeleri bir arada değerlendirildiğinde; e-teklif alınarak gerçekleştirilen incelemeye konu ihalede istekliler tarafından tekliflerin EKAP üzerinden e-imza ile ihale 10.05.2022 tarihi saat 11:00’a kadar gönderilmesi gerektiği, ancak Kurumun, ihale sürecinde idareler ve/veya kayıtlı gerçek ve tüzel kişilerce teknik sorunlar nedeniyle EKAP üzerinden işlem yapılamaması durumunda, ihale sürecine ilişkin işlemlerin mevzuata uygun şekilde sürdürülebilmesi ve hak kayıplarının önlenmesi amacıyla ilgili işlemleri durdurmaya, ertelemeye, yenilemeye veyahut iptal etmeye yetkili olduğu, söz konusu durumlarda EKAP üzerinden gerekli bildirimlerin yapılacağı anlaşılmaktadır.
Başvuruya konu ihalenin son teklif verme tarih ve saatinin 10.05.2022 – 11:00 olarak belirlendiği ancak sistemsel bir sorun nedeniyle ve ihale sürecine ilişkin işlemlerin mevzuata uygun şekilde sürdürülerek hak kayıplarının önlenmesi amacıyla EKAP tarafından ihale tarihinin aynı gün saat 16:00’ya ertelendiği, anılan hususa ilişkin Kurum tarafından gerekli bildirimin yapıldığı, ihalenin son teklif verme tarih ve saatinden önce istekliler tarafından sunulan e-tekliflerin geçersiz sayılmasına dair mevzuatta herhangi bir hüküm veya açıklama bulunmadığı hususları bir arada değerlendirildiğinde yaşanan sistemsel bir sorun nedeniyle Kurum tarafından ihalenin son teklif verme saatinin ertelenmesi ve bu saate kadar sunulan tekliflerin geçerli kabul edilmesinde mevzuata aykırılık teşkil etmediği anlaşılmış olup, başvuru sahibinin ikinci iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.