Karar Tarihi : 28.02.2024
Karar No : 2024/UM.II-371
İHALEYİ YAPAN İDARE:
Haydarpaşa Numune Eğitim ve Araştırma Hastanesi,
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2023/1411031 İhale Kayıt Numaralı “2024 Yılı Mefruşat Malzemesi Alımı İhalesi” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Haydarpaşa Numune Eğitim ve Araştırma Hastanesi tarafından 12.01.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “2024 Yılı Mefruşat Malzemesi Alımı İhalesi” ihalesine ilişkin olarak Erbi Medikal Sanayi ve Ticaret Limited Şirketinin 31.01.2024 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 01.02.2024 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 12.02.2024 tarih ve 131508 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 12.02.2024 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2024/214 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyete konu olan ihalenin 19’uncu “Hasta Önlüğü (Tek Kullanımlık)” kısmına yönelik olarak “yerli malı belgesi”nin yeterlik bilgileri tablosunun “diğer belgeler” kısmında beyan edildiği gerekçesiyle tekliflerinin değerlendirme dışı bırakıldığı, söz konusu belgenin yeterlik bilgileri tablosunun “diğer belgeler” kısmına sehven kaydedilmesinin teklifin esasını değiştirecek nitelikte olmadığı, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Temel İlkeler” başlıklı 5’inci maddesi ve kamu yararı da gözetilerek ihale komisyon kararının yeniden değerlendirilmesi gerektiği iddiasına yer verilmiştir.
A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
…
İhale dokümanında yer alan düzenlemelerden şikâyete konu ihalenin Haydarpaşa Numune Eğitim ve Araştırma Hastanesinin 2024 yılı mefruşat malzemesi mal alımı ihalesi olduğu, anılan ihalenin birim fiyat teklif alınmak suretiyle elektronik ortamda ve açık ihale usulü ile 12.01.2024 tarihinde gerçekleştirildiği, kısmi teklife açık olan ihalenin, şikâyete konu olan kısmının “Hasta önlüğü (tek kullanımlık)” başlıklı 19’uncu kısmı olduğu, 30.01.2024 tarihli ihale komisyon kararında ilgili kısma 5 isteklinin katıldığı, isteklilerden Karahan Tıp San. ve Tic. Ltd. Şti. ile İnter Sağlık Ürünleri San. Tic. Ltd. Şti. tarafından sunulan numunelerin uygun olmadığı gerekçesiyle tekliflerinin değerlendirme dışı bırakıldığı, anılan kısmın yerli malı teklif eden istekliler lehine fiyat avantajı uygulanarak Nilmed Medikal Tem. İnş. Taah. Turz. San. İth. ve İh. Dış Tic. Ltd. Şti. üzerinde bırakıldığı, Mirlab Labaratuvar ve Medikal Malzeme San. Tic. Ltd. Şti.nin ise ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi olarak belirlendiği görülmüştür.
Yapılan incelemede; başvuru sahibi Erbi Medikal San. ve Tic. Ltd. Şti.ne ait yeterlilik bilgileri tablosunun; “Mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin bilgiler” sütununun “Yerli malı belgesi” satırının boş bırakıldığı, “Diğer belgeler” sütununun “Diğer belge” satırında;
–“Belge adı ve açıklaması: YERLİ MALI BELGESİ (SEDYE ÖRTÜSÜ), BELGE NO :20231046116497”
-“Belge adı ve açıklaması: YERLİ MALI BELGESİ (KOLONOSKOPİ ŞORTU), BELGE NO: 20231046116484”
-“Belge adı ve açıklaması: YERLİ MALI BELGESİ (HASTA ÖNLÜĞÜ TEK KULLANIMLIK), BELGE NO: 20231046116506” bilgilerinin beyan edildiği, EKAPüzerinden yapılan “Yerli Malı Belgesi Sorgulama Sonucu”nda beyan edilen yerli malı belgebilgilerinin bulunduğu görülmüştür.
…
19 nolu kalemin 1.088.640,00 TL + KDV’lik tutar ile NİLMED MEDİKAL TEMİZLİK İNŞAAT TAAHHÜT TURİZM SANAYİ İTHALAT VE İHRACAT DIŞ TİCARET LİMİTED ŞİRKETİ’nin… uhdesinde bırakılmasına, oy birliği ile karar verilmiş ve ihale yetkilisinin onayına arz edilmiştir.” ifadelerine yer verildiği, aktarılan komisyon kararından anlaşılacağıüzere idarenin yerli malı belgesine ilişkin olarak yapmış olduğu değerlendirmesinde; NilmedMedikal Tem. İnş. Taah. Turz. San. İth. ve İh. Dış Tic. Ltd. Şti. ile Mirlab Labaratuvar veMedikal Malzeme San. Tic. Ltd. Şti. tarafından beyan edilen yerli malı belgelerinindeğerlendirildiği, Erbi Medikal San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından yeterlik bilgileri tablosundabeyan edilen yerli malı belgesine ilişkin herhangi bir değerlendirmede bulunulmadığıanlaşılmıştır.
Yine EKAP üzerinden gönderilen 15.01.2024 tarih ve “Beyan edilen bilgileri tevsik eden belgelerin sunulması…” konulu yazılar ile ihale üzerinde bırakılan istekli ve ekonomikaçıdan en avantajlı teklif sahibi istekliden “kısma ilişkin sunulması gereken belgeler”bölümünde “hasta önlüğü (tek kullanımlık)” kısmı için “yerli malı belgesi ve katalog ve /veya fotoğraf” istenildiği görülmüş olup, anılan yazının başvuru sahibi istekliye gönderilmediğibelirlenmiştir.
Başvuruya konu ihaleye ait İdari Şartname’nin 35.3’üncü maddesinde yerli malı teklif eden isteklilere ihalenin tamamında %15 oranında fiyat avantajı uygulanacağının öngörüldüğü, yerli malı teklif eden isteklilerin fiyat avantajından yararlanabilmesi için teklif ettiği mala/mallara ilişkin yerli malı belgesini/belgelerini yeterlik bilgileri tablosunda beyan etmelerinin zorunlu olduğu, ekonomik açıdan en avantajlı teklifin belirlenmesi aşamasında yerli malı teklif edenler lehine fiyat avantajının, Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 61’inci maddesi esas alınarak hesaplanacağı, netice itibarıyla ihalenin yerli malı teklif eden isteklilere %15 oranında fiyat avantajı sağlanarak sonuçlandırılması gerektiği anlaşılmıştır.
Yapılan incelemede, İdari Şartname’nin 35.3’üncü maddesinde “Yerli malı teklif eden isteklilerin fiyat avantajından yararlanabilmesi için teklif edilen mala/mallara ilişkin yerli malı belgesine/belgelerine ilişkin belgelerin yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilmesi zorunludur.” düzenlemesinin yer aldığı, aktarılan düzenlemeden isteklilerin yerli malıbelgesine ilişkin belge ya da belgeleri yeterlik bilgileri tablosunda beyan etmelerinin zorunluolduğu, bu kapsamda başvuru sahibi isteklinin yeterlik bilgileri tablosunda “Diğer belge”satırında “Belge adı ve açıklaması: Yerli malı belgesi (hasta önlüğü tek kullanımlık), belge no: 20231046116506” bilgilerinin beyan edildiği görülmüş olup, her ne kadar yeterlikbilgileri tablosunun “yerli malı belgesi” satırı boş bırakılmış olsa da aynı tablonun “diğerbelge” satırında yerli malı belgesinin şikâyete konu ihalenin 19’uncu kalemi olan “hastaönlüğü tek kullanımlık” için beyan edildiğinin anlaşıldığı, bu bakımdan yerli malı belgesininanılan isteklinin yeterlik bilgileri tablosunda “yerli malı belgesi” satırında değil de “diğerbelge” satırında beyan edilmiş olmasının esasa etkili bir aykırılık oluşturmayacağı, dolayısıylabeyan edilen söz konusu yerli malı belgesinin dikkate alınması ve idarece belgenin içeriğineilişkin gerekli inceleme ile değerlendirmeler yapıldıktan sonra sürece devam edilmesigerektiği,
Bu kapsamda idarece başvuru sahibi isteklinin teklifinde yerli malı belgesinin yeterlik bilgileri tablosunun “yerli malı belgesi” satırında beyan edilmeyip, “diğer belge” satırında beyan edilmesi gerekçesiyle değerlendirmeye alınmamasının mevzuata uygun olmadığı ve başvuru sahibi isteklinin iddiasının yerinde olduğu sonucuna varılmıştır.
Ayrıca, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez. Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.
Başvuru sahibi tarafından 39.403,00 TL başvuru bedelinin Kurum şikâyet gelirleri hesabına yatırıldığı görülmüştür. Yapılan incelemede anılan isteklinin itirazen şikâyete konu iddiasında haklı olduğu tespit edilmiş olup, Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kamu İhale Kurumu’na yazılı talebi halinde 39.403,00 TL’lik başvuru bedelinin iadesinin gerektiği anlaşılmıştır.
B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesinin ikinci fıkrası yönünden yapılan inceleme sonucunda herhangi bir aykırılık tespit edilmemiştir.
Sonuç olarak, yukarıda mevzuata aykırılıkları belirtilen işlemlerin düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte işlemler olduğu tespit edildiğinden, Erbi Medikal San. ve Tic. Ltd. Şti.nin yeterlik bilgileri tablosunda beyan ettiği yerli malı belgesinin değerlendirmeye alınması ve bu aşamadan sonraki işlemlerin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
1) Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,
2) Başvuru bedelinin Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kamu İhale Kurumuna yazılı talebi halinde iadesine,
Oybirliği ile karar verildi.