Karar Tarihi : 06.03.2024
Karar No : 2024/UH.I-395
İHALEYİ YAPAN İDARE:
Karadeniz Teknik Üniversitesi Uygulama ve Araştırma Merkezi,
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2023/1476967 İhale Kayıt Numaralı “Malzemeli Yemek Pişirme Dağıtımı ve Sonrası İşi Hizmeti Alımı (9 Aylık)” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Karadeniz Teknik Üniversitesi Uygulama ve Araştırma Merkezi tarafından 06.02.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Malzemeli Yemek Pişirme Dağıtımı ve Sonrası İşi Hizmeti Alımı (9 Aylık)” ihalesine ilişkin olarak İz Sosyal Hizm. Turizm Eğitim Kargo Bil. İnş. Gıda Tem. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 31.01.2024 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 05.02.2024 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 14.02.2024 tarih ve 132019 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 14.02.2024 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2024/229 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,
1) İdari Şartnamenin “Diğer Hususlar” başlıklı 48‘inci maddesinde fiyat farkı verileceğinin belirtildiği, ancak aynı Şartname’nin 46’ncı maddesinde ve Sözleşme Tasarısı’nın 14’üncü maddesinde yer alan düzenlemelerden fiyat farkı verilemeyeceğinin ortaya çıktığı, söz konusu düzenlemelerin birbirine aykırı hususlar içerdiği ve personele ilişkin yükleniciye fiyat farkı verilip verilmeyeceği hususunda tereddüt oluşturduğu,
…
Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
1) Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:
…
İhale konusu işin “Malzemeli Yemek Pişirme Dağıtımı ve Sonrası İşi Hizmeti” olduğu, sözleşme süresinin 9 ay olduğu, personel çalıştırılmasına dayalı bir hizmet alımı olmamakla birlikte ihale konusu iş kapsamında işin süresi boyunca toplam 92 kişinin çalıştırılacağı, ulusal bayram ve genel tatil günlerinde çalışacak kişilerin de belirlendiği, personelin niteliğinin ve asgari ücretin yüzde fazlası şeklinde alacağı ücretin ihale dokümanında açıkça düzenlendiği görülmüştür.
Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Hizmet alımlarında fiyat farkı” başlıklı 81’inci maddesinde personel çalıştırılmasına dayalı olmamakla birlikte ihale dokümanında personel sayısının belirlendiği ve haftalık çalışma saatinin tamamının idarede kullanıldığı hizmet alımlarında işçilik maliyetlerine ilişkin fiyat farkı hesaplanacağının ihale dokümanında belirtilmesi gerektiği açıklamasına yer verilmiştir.
4734 sayılı Kamu İhale Kanununa Göre İhale Edilen Hizmet Alımlarında Uygulanacak Fiyat Farkına İlişkin Esaslar’ın “Uygulama esasları” başlıklı 7’nci maddesinin birinci fıkrasında bu Esaslara tabi hizmet alımı ihalelerinde fiyat farkı uygulanabilmesi için söz konusu işlerin ihalelerine ilişkin “idari şartname ve sözleşmelerde” bu Esaslara göre fiyat farkı hesaplanacağının belirtilmiş olması gerektiği anlaşılmaktadır.
Başvuruya konu ihaleye ait İdari Şartname’nin 46’ncı maddesinde, ihale konusu iş için sözleşmenin uygulanması sırasında fiyat farkı hesaplanmayacağı, ancak mücbir sebepler veya idareden kaynaklanan nedenlerle işin bitim tarihinin süre uzatımı verilmek suretiyle uzatılması halinde, yürürlükte bulunan fiyat farkına ilişkin esaslar dikkate alınarak fiyat farkı hesaplanacağı öngörülmüştür. Bununla birlikte, İdari Şartname’nin “Diğer Hususlar” başlıklı 48‘inci maddesinde, ihale kapsamında çalışacak olan personele 4734 sayılı Kamu İhale Kanununa Göre ihale Edilen Hizmet Alımlarında Uygulanacak Fiyat Farkına İlişkin Esaslar’ın 6’ncı maddesine göre işlem yapılacağı düzenlenmiştir.
Diğer yandan, Sözleşme Tasarısı’nın “Fiyat farkı ödenmesi ve hesaplanması şartları” başlıklı 14’üncü maddesinde de bu sözleşme kapsamında yapılacak işler için fiyat farkı hesaplanmayacağı; ancak, mücbir sebepler veya idareden kaynaklanan nedenlerle işin bitim tarihinin süre uzatımı verilmek suretiyle uzatılması halinde, yürürlükte bulunan fiyat farkına ilişkin esaslar dikkate alınarak fiyat farkı hesaplanacağı ifade edilmiştir.
Bu itibarla, 4734 sayılı Kamu İhale Kanununa Göre İhale Edilen Hizmet Alımlarında Uygulanacak Fiyat Farkına İlişkin Esaslar’ın “Uygulama esasları” başlıklı 7’nci maddesinin birinci fıkrasında bu Esaslara tabi hizmet alımı ihalelerinde fiyat farkı uygulanabilmesi için söz konusu işlerin ihalelerine ilişkin “idari şartname ve sözleşmelerde” bu Esaslara göre fiyat farkı hesaplanacağının belirtilmiş olması gerektiği; ihaleye ilişkin İdari Şartnamenin 46’ncı maddesinde, fiyat farkı hesaplanmayacağının düzenlendiği, bununla birlikte aynı İdari Şartname’nin “Diğer Hususlar” başlıklı 48‘inci maddesinde, ihale kapsamında çalışacak olan personele 4734 sayılı Kamu İhale Kanununa Göre ihale Edilen Hizmet Alımlarında Uygulanacak Fiyat Farkına İlişkin Esaslar’ın 6’ncı maddesine göre işlem yapılacağının düzenlendiği görülmüş olup aynı doküman içinde çelişkili düzenlemelerin yer aldığı, ayrıca Sözleşme Tasarısı’nda da fiyat farkı hesaplanmayacağı şeklinde düzenleme yapıldığı dikkate alındığında, yükleniciye fiyat farkı verilip verilmeyeceği hususunda tereddüt oluşturduğu ve başvuru sahibinin söz konusu iddiasının yerinde olduğu sonucuna varılmıştır.
…
Sonuç olarak, yukarıda mevzuata aykırılıkları belirtilen işlemlerin düzeltici işlemle giderilemeyecek nitelikte işlemler olduğu tespit edildiğinden, ihalenin iptali gerekmektedir.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (a) bendi gereğince ihalenin iptaline,
Esasta oybirliği, gerekçede oyçokluğu ile karar verildi.