Başvuru Sahibinin Şikâyete Konu İddia Kapsamında Yapılan Değerlendirmesinin Yeterlik Bilgileri Tablosunda Beyan Edilen Bilgiler Üzerinden Yapılabileceği, Ancak Bu Tabloda Beyan Edilen Bilgiler Üzerinden Araçların Özelliklerine Yönelik Gerekli Tespitlerin Yapılabilmesinin Mümkün Olmadığı Gerekçesiyle İhalenin Kurum Tarafından İptali
Karar No : 2020/UH.II-1444
…
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2020/257621 İhale Kayıt Numaralı “Samsun Büyükşehir Belediyesi Asfalt Üretim Tesislerine Bitüm Nakli” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Samsun Büyükşehir Belediyesi Fen İşleri Dairesi Başkanlığı tarafından 26.06.2020 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Samsun Büyükşehir Belediyesi Asfalt Üretim Tesislerine Bitüm Nakli” ihalesine ilişkin olarak Şehsen Petrol İnşaat Taşımacılık İthalat İhracat Sanayi ve Ticaret Limited Şirketinin 20.07.2020 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 21.07.2020 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 30.07.2020 tarih ve 34146 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 30.07.2020 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2020/1196 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,
…
2) İdari Şartname’nin 7.5.2’nci maddesinde belirtilen 8 adet aracın isteklilerin izoleli bitüm tankeri olarak teklif dosyalarında sunmalarının gerektiği, ancak ilk üç sırada yer alan isteklilerin sunmuş oldukları araç ruhsatları, faturalar veya Ulaştırma Bakanlığının vermiş olduğu yetki belgesinde araçların izoleli olduğuna dair herhangi bir belge, doküman veya ibarenin bulunmadığı, anılan düzenlemede araçların hem 25 ton hem de izoleli olması gerektiğinin yeterlik kriteri olarak belirlendiği, söz konusu isteklilerin bunu belgelendiremediği için değerlendirme dışı bırakılması gerektiği iddialarına yer verilmiştir.
2) Başvuru sahibinin 2’nci iddiasına ilişkin olarak:
Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Elektronik ihale” başlıklı 59/A maddesinde “…(9) İhale dokümanında belirtilen geçici teminat mektubu, katılım belgeleri ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin değerlendirme, istekliler tarafından beyan edilen bilgi ve belgelerden; EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanarak temin veya teyit edilebilenler için sorgulama sonucunda elde edilen bilgiler; belirtilen yöntemle temin veya teyit edilemeyenler için ise yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen bilgiler esas alınarak yapılır. Bu değerlendirme sonucunda ihalede öngörülen şartları sağlamadığı anlaşılan teklifler değerlendirme dışı bırakılır.
(10) Geçerli tekliflerden ekonomik açıdan en avantajlı birinci ve ikinci teklif olması öngörülen tekliflerin sahiplerine, Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliğinin 21 inci maddesinin ikinci fıkrasına uygun olarak alınmayan geçici teminat mektupları ile beyan ettikleri bilgi ve belgelerden, EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanamayanlara ilişkin tevsik edici belgeleri ve bunların eklerini, belgelerin sunuluş şekline uygun olarak sunmaları için makul bir süre verilir. Verilen süre içerisinde beyan edilen bilgi ve belgeleri doğrulayan belgeleri sunmayan isteklilerin teklifleri değerlendirme dışı bırakılarak geçici teminatları gelir kaydedilir. Geçici teminat mektubu ve sunduğu belgeler ile katılım ve yeterlik kriterlerine ilişkin şartları sağlamayan isteklilerin teklifleri ise değerlendirme dışı bırakılır. Bu işleme ekonomik açıdan en avantajlı birinci ve belirlenecek ise ikinci teklif sahibi tespit edilene kadar devam edilir. Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliğinin 21 inci maddesinin ikinci fıkrasına uygun olarak alınmayan geçici teminat mektubunu idarenin talebi üzerine sunmayan istekliler hakkında, Kanunun 17 nci maddesi uyarınca işlem yapılır.
(11) İstekliler tarafından beyan edilen bilgiler ile sorgulama sonucu edinilen bilgiler, bu bilgileri tevsik etmek amacıyla sunulan belgeler ya da geçici teminat mektubu arasında farklılık bulunması durumunda; ihalede öngörülen şartların sağlanması kaydıyla tekliflerin geçerliliği etkilenmez.” hükmü yer almaktadır.
İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7.5.2’nci maddesinde “İsteklilerin ihale konusu hizmeti yerine getirebilmek için aşağıda yazılı makine ekipmana ait belgeleri ( fatura, ruhsat, taahhütname v.b. ) teklifleri ekinde sunmaları gerekmektedir.
8 adet İzoleli Bitüm Nakliye tankeri en az 25 ton kapasiteli
1 adet Asfalt Pompası
1 adet minimum 12 mt.’lik asfalt hortumu
İsteklilerin özel yük taşıma izin belgeleri ile birlikte, özmal veya sözleşmeli araçlarla ilgili Taşıt Kartları veya Taşıt Listelerinin aslını veya noter onaylı suretlerini sunmaları zorunludur. Ulaştırma Bakanlığı Genel Müdürlüğü tarafından Düzenlenmiş, Tehlikeli Maddelerin Karayoluyla Taşınması Hakkında Yönetmelik uyarınca R1 veya R2 yetki belgesi sahibi firmaların dışında hiçbir yetki belge sahibi işin bir kısmını veya tamamını bir başkasına yaptıramaz.” düzenlemesi yer almaktadır.
Elektronik teklif alınmak suretiyle gerçekleştirilen ihalelerde, katılım ve yeterlik kriterlerine ilişkin istekliler tarafından herhangi bir belge sunulmayacağı, bu kriterlere ilişkin değerlendirmenin tamamen teklif mektubu ile ekinde yer alan yeterlik bilgileri tablosunda istekli tarafından beyan edilen bilgiler üzerinden yapılacağı, geçerli tekliflerden ekonomik açıdan en avantajlı birinci ve ikinci teklif olması öngörülen tekliflerin sahiplerine, yeterlik bilgileri tablosunda beyan ettikleri bilgi ve belgelerden, EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanamayanlara ilişkin tevsik edici belgeleri ve bunların eklerini, belgelerin sunuluş şekline uygun olarak sunmaları için makul bir süre verileceği, sunduğu belgeler ile katılım ve yeterlik kriterlerine ilişkin şartları sağlamayan isteklilerin tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılacağı anlaşılmaktadır.
İdari Şartname’nin 7.5.2’nci maddesi incelendiğinde şikâyet başvurusuna konu olan 8 adet araç için izoleli ve 25 ton kapasiteli olmaları gerektiğinin belirlendiği, ihale konusu hizmeti yerine getirebilmek için söz konusu araçlara ait belgeleri (fatura, ruhsat, taahhütname v.b.) sunmalarının ve araçların istenilen özellikleri karşılamasının gerektiğinin yeterlik kriteri olarak belirlendiği anlaşılmıştır.
Başvuru sahibinin, ilk üç sırada yer alan isteklilerin İdari Şartname’nin 7.5.2’nci maddesinde belirlenen 8 adet aracın tanımlanan özelliklere uygun olmadığı yönündeki iddiasına ilişkin olarak;
-İhale üzerinde bırakılan istekli Gazi Nur Petrol Taşımacılık Tem. İnş. Tur. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin yeterlik bilgileri tablosu incelendiğinde, tablonun Sicil, İzin, Ruhsat ve Faaliyet Belgeleri kısmında Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Tehlikeli Mal ve Kombine Taşımacılık Düzenleme Genel Müdürlüğü tarafından düzenlenen Tehlikeli Madde Faaliyet Belgesinin, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Karayolu Düzenleme Genel Müdürlüğü tarafından düzenlenen K1 Yetki Belgesinin ve Taşıt Belgesinin, tablonun Diğer Belgeler kısmında izoleli bitüm nakliye tankerleri olarak 8 adet yarı römork aracın plakasının beyan edildiği, ihale işlem dosyasında isteklinin araçlara ilişkin olarak sunmuş olduğu belgeler incelendiğinde araçlara ait ruhsat ve taşıt kartlarının sunulduğu, bu belgelerin yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilmediği, tablonun diğer bilgiler kısmında sadece araç plakalarına yer verildiği, ayrıca araçlara ait ruhsat ve taşıt kartları incelendiğinde araçlardan 01 V 2147, 01 V 6327, 01 V 7639, 01 VAD 13, 27 V 2327 ve 01 V 4847 plakalı toplam altı adet yarı römork aracın izoleli olduğuna dair herhangi bir ibare bulunmadığı, diğer 01 V 5458 ve 27 HB 945 plakalı araçların ise ruhsatlarının diğer bilgiler kısmında izoleli olduklarının belirtildiği tespit edilmiştir.
Ayrıca araçların izoleli olması hususunda idarenin ekinde bir adet fatura ve üç adet fotoğraf bulunan bir tutanak düzenlediği, tutanakta araçlardan bazılarının ruhsatlarında izoleli ibaresinin olmadığının tespit edildiği, bu durum karşısında istekliden açıklama istenildiği ve istekli tarafından izole imalatını yapan firmadan alınan faturanın ibraz edildiği, ayrıca idarenin konunun fiilen tespit edilmesi amacıyla ruhsatında izoleli yazmayan araçlardan komisyonca rastgele seçilen 01 V 7639 plakalı aracın boş olarak Samsun Büyükşehir Belediyesi Fen İşleri Daire Başkanlığı araç parkına çağırıldığı, burada komisyon tarafından izolasyon kontrolünün yapıldığı ve aracın izolasyonunun bulunduğunun tespit edildiği, diğer tankerlerin izole kontrollerinin de ilk nakil esnasında yapılmasının karara bağlandığının ifade edildiği ve komisyon üyeleri tarafından imzalandığı görülmüştür. İsteklinin sunmuş olduğu araçların izole imalatını yapan firmadan alınan faturada araçların izoleli olduğunun belirtildiği, ancak bu faturanın yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilmediği, yine isteklinin sunmuş olduğu Şirketin Asfalt Nakliye Araçları, Tonajları ve Amortisman Defteri Kaydının Tespitine Ait Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik Raporunda sahip olduğu 15 adet yarı römorkun 12 adedinin izoleli bitüm taşıma tankeri olduğunun belirtildiği, ancak bu rapora da yeterlik bilgileri tablosunda yer verilmediği tespit edilmiştir.
-Ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi istekli Mehmet Ekin’in yeterlik bilgileri tablosu incelendiğinde, tablonun Sicil, İzin, Ruhsat ve Faaliyet Belgeleri kısmında Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Karayolu Düzenleme Genel Müdürlüğü tarafından düzenlenen K1 Yetki Belgesi, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Tehlikeli Mal ve Kombine Taşımacılık Düzenleme Genel Müdürlüğü tarafından düzenlenen Tehlikeli Madde Faaliyet Belgesi ve 9 adet Yarı Römork araç için Türk Standartları Enstitüsü tarafından düzenlenen ADR/Taşıt Uygunluk Belgesi’nin beyan edildiği, ayrıca yeterlik bilgileri tablosu’nun Makine, Teçhizat ve Diğer Ekipmanın Kendi Malı Olduğunu Gösteren Belgeler kısmında 9 adet araca ait ruhsatların sunulduğu anlaşılmıştır.
Yukarıda ifade edilen belgeler incelendiğinde, ihale işlem dosyasında 35 NKB 67 ve 35 NFG 16 plakalı araçlara ait ruhsatların bulunmadığı, bu araçlara ait taşıt kartlarının yer aldığı, araçlardan 35 NMV 33, 35 NMV 36, 35 NMV 32, 35 NKR 21, ve 35 NMJ 46 plakalı toplam beş adedinin ruhsatlarının diğer bilgiler bölümünde araçların izoleli olduğunun belirtildiği, ancak 35 AHS 980 ve 35 NFG 18 plakalı araçların ruhsatlarında ve 35 NKB 67 ile 35 NFG 16 plakalı araçların taşıt kartlarında izoleli ibaresinin yer almadığı, ayrıca yeterlik kriterlerine yönelik olarak yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen belgelerde de izoleli ibaresine yer verilmediği tespit edilmiştir.
Ayrıca araçların izoleli olması hususunda isteklinin Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı tarafından düzenlenen Muayene Merkezi İşletme Yetki Belgesi ve bu belgeye sahip olan Ak Çelik Boru Sanayi Anonim Şirketi tarafından düzenlenen 03.07.2020 tarihli belgenin sunulduğu, bu belgede söz konusu 9 adet yarı römorkların ADR uygunluk belgeleri olan T9 ve Taşıt Uygunluk Muayene kontrollerinin ilgili firma tarafından her yıl Türk Standartları Enstitüsü onaylı olarak periyodik kontrollerinin yapıldığı, araçların hepsinin izoleli yarı römork olup tankerlerin asfalt taşımaya uygun olduğunun görüldüğü şeklinde ifade edildiği görülmüştür. Ancak söz konusu Muayene Merkezi İşletme Yetki Belgesi ve firma tarafından düzenlenen 03.07.2020 tarihli belgeye isteklinin yeterlik bilgileri tablosunda yer verilmediği tespit edilmiştir.
-İstekli Mehmet Yenihal’in yeterlik bilgileri tablosu incelendiğinde, araçlara yönelik olarak tablonun Makine, Teçhizat ve Diğer Ekipmanın Kendi Malı Olduğunu Gösteren Belgeler kısmında Ulaştırma Bakanlığı tarafından düzenlenen 23.09.2019 tarihli DİY.U-NET.C2.06.3731 sayılı öz mal listesini ve tablonun Sicil, İzin, Ruhsat ve Faaliyet Belgeleri kısmında da aynı sayılı Ulaştırma Bakanlığı tarafından düzenlenen C2 belgesini beyan ettikleri anlaşılmaktadır. Yeterlik bilgileri tablosunda en az 25 ton kapasiteli 8 adet İzoleli Bitüm Nakliye tankerine ve ADR/Taşıt Uygunluk Belgesine yönelik olarak başka herhangi bir beyanın yer almadığı tespit edilmiştir. Söz konusu ihalenin elektronik teklif alınmak suretiyle gerçekleştirildiği, istekliler tarafından beyan edilen bilgi ve belgelerin değerlendirilmesi için sadece ekonomik açıdan en avantajlı birinci ve ikinci teklif sahibinden istenildiği, dolayısıyla Mehmet Yenihal için şikâyete konu iddia kapsamında yapılan değerlendirmenin yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen bilgiler üzerinden yapılabileceği, ancak bu tabloda beyan edilen bilgiler üzerinden araçların özelliklerine yönelik gerekli tespitlerin yapılabilmesinin mümkün olmadığı sonucuna varılmıştır.
-Başvuru sahibi Şehsen Petrol İnşaat Taşımacılık İthalat İhracat Sanayi ve Ticaret Limited Şirketinin yeterlik bilgileri tablosu incelendiğinde, tablonun Sicil, İzin, Ruhsat ve Faaliyet Belgeleri kısmında Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Karayolu Düzenleme Genel Müdürlüğü tarafından düzenlenen R2 Yetki Belgesi, tablonun Makine, Teçhizat ve Diğer Ekipmanın Kendi Malı Olduğunu Gösteren Belgeler kısmında T.C. Kırıkkale 3. Noterliği Müjgan Aytemiz tarafından düzenlenen Barışyol Petrol’ün K1 Yetki Belgesinde bulunan 8 adet izoleli 25 ton kapasiteli yarı römork ve 8 adet çekici taahhütnamesinin, T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Ulaştırma Hizmetleri Düzenleme Genel Müdürlüğü tarafından düzenlenen noter sözleşmesi yapılan firmanın K1 Yetki Belgesi ve eki olan Taşıt Belgesinin, tablonun Diğer Belgeler kısmında 21 AF 272, 33 D 3708, 72 AAE 303, 71 FL 370, 34 FZ 1005, 06 VIJ 40, 06 DA 0770 ve 06 EA 0911 plakalı toplam 8 adet izoleli dorse araç ruhsatlarını ve bu araçların ADR/Taşıt Uygunluk Belgelerini, ayrıca bu araçların izolelerinin bakımının yapıldığına dair faturanın beyan edildiği tespit edilmiştir. Diğer taraftan yukarıda üçüncü sıradaki istekli için ifade edildiği şekilde başvuru sahibinin şikâyete konu iddia kapsamında yapılan değerlendirmesinin yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen bilgiler üzerinden yapılabileceği, ancak bu tabloda beyan edilen bilgiler üzerinden araçların özelliklerine yönelik gerekli tespitlerin yapılabilmesinin mümkün olmadığı sonucuna varılmıştır.
Yukarıda aktarılan tespitler çerçevesinde; Gazi Nur Petrol Taşımacılık Tem. İnş. Tur. San. ve Tic. Ltd. Şti. ile Mehmet Ekin’in tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılması gerekmekte ise de, başvuru sahibinin 1’inci iddiası kapsamında yapılan değerlendirmeler neticesinde ihalenin iptal edilmesi gerektiği anlaşıldığından bu aşamada düzeltici işlem tesis edilmesine gerek bulunmadığı sonucuna varılmıştır.
Sonuç olarak, yukarıda mevzuata aykırılıkları belirtilen işlemlerin düzeltici işlemle giderilemeyecek nitelikte işlemler olduğu tespit edildiğinden, ihalenin iptali gerekmektedir.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (a) bendi gereğince ihalenin iptaline,
Oybirliği ile karar verildi.