Yüklenici Tarafından Temin Edilecek Araçların Belirlenen Alanda Önceden Hazır Edilmesi Gerekliliği
Karar No : 2021/UH.I-625
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2021/21470 İhale Kayıt Numaralı “Tepebaşı İlçesi Çöp Toplama, Nakli ve Kent Temizliğinde Kullanılacak Araçların Kiralanması” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Tepebaşı Belediye Başkanlığı tarafından 17.02.2021 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Tepebaşı İlçesi Çöp Toplama, Nakli ve Kent Temizliğinde Kullanılacak Araçların Kiralanması” ihalesine ilişkin olarak Zara Araç Kiralama Hizmetleri A.Ş.nin 11.02.2021 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 16.02.2021 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 25.02.2021 tarih ve 10063 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 25.02.2021 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2021/362 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,
1) İhale dokümanında personel çalıştırılmayacağının belirtildiği, araçların yakıt giderlerinin ise yükleniciye ait olduğunun düzenlendiği, ihale konusu iş kapsamında çalıştırılacak araçların günlük iş bitiminde idarenin şantiyesinin kullanılıp kullanılmayacağı ile araçların günlük bakımlarının, iç ve dış temizliklerinin bu alanda yapılıp yapılmayacağının ihale dokümanında belirlenmediği, bu hususlara ilişkin idarenin şantiye alanı kullanılacak ise elektrik, su vb. giderlerin yüklenici sorumluluğunda olup olmadığının belli olmadığı, eğer idarenin şantiye alanı kullanılmayacaksa; araçlar için yüklenicinin kiralayacağı veya satın alacağı şantiye alanının kullanılmasının mümkün olup olmadığı, yüklenicinin kiralayacağı veya satın alacağı şantiye alanının kullanılması durumunda yakıt ikmali, periyodik bakım ve ani çıkan arızaların onarımı, araç iç ve dış temizliği için her gün idarenin şantiye alanından yüklenicinin şantiye alanına gidip gelmek zorunda kalınacağı, dolayısıyla bahsi geçen giderlerin dikkate alınması gerektiği, bu itibarla Teknik Şartname’nin 5.1’inci maddesinde yer alan düzenlemenin Kamu İhale Kanunu’nun temel ilkelerine aykırı olduğu,
…
Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:
Kamu İhale Kanunu’nun “Temel ilkeler” başlıklı 5’inci maddesinde “İdareler, bu Kanuna göre yapılacak ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur.” hükmü yer almaktadır.
İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;
a) Adı: Tepebaşı İlçesi Çöp Toplama, Nakli ve Kent Temizliğinde Kullanılacak Araçların Kiralanması işi
b) Türü: Hizmet alımı
c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği
ç) Yatırım proje no’su (yapım işlerinde): Bu madde boş bırakılmıştır.
d) Kodu:
e) Miktarı:
oplam 9 kalemden oluşan 9 ay süreli kent temizlik işi için araç kiralama hizmet alımı yapılacaktır. Personel çalıştırılmayacaktır.
Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.
f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer: 51(ellibir) mahalle ve 40(kırk) yeni mahalle statüsüne alınan kırsal yerleşim yeri” düzenlemesi,
eknik Şartname’nin “Araçlarda Aranacak Şartlar ve Ekipmanlar” başlıklı 3’üncü maddesinde “3.1. Yüklenici yürürlükteki mevzuat gereği ve resmi makamların zorunlu kıldığı belgeleri (YETKİ BELGELERİ) bulundurmak ve İdareye sunmakla yükümlüdür. Bu belgelerin eksikliğinden doğan her türlü cezalar ve sorumluluklar yükleniciye ait olacaktır.
3.2. Araçlar; 237 Sayılı Taşıt Kanunu, 2918 Sayılı Karayolları Trafik Kanunu, Karayolları Trafik Yönetmeliği ve Karayolu Taşıma Yönetmeliğine uygun olacaktır. Bu kanun ve yönetmenlikler gereği oluşacak her türlü sorumluluk Yükleniciye ait olacaktır.
3.3. Araçlarda; Kara Yollan Trafik Kanunu ve ilgili yönetmelik hükümleri gereğince bulundurulması zorunlu tüm malzemeler (takoz, çekme halatı, ilk yardım çantası, yangın söndürme cihazı, reflektör, yedek lastik, kriko, bijon anahtarı v.s.) ve paspas (ön ve arka) bulundurulacaktır. Km. saati, ısıtma ve havalandırma ve soğutma tesisatları faal olacaktır. Lastikler, kullanıma ve standartlara uygun vaziyette olacak ve lastikler İdarenin isteği halinde yüklenici tarafından derhal değiştirilecek, İdarenin isteği ile Kış ve Yaz koşullarına uygun lastikler kullanılacaktır. Aksi durumda karşılaşılacak olan tüm olumsuzluklardan Yüklenici sorumlu olup, İdare hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz. Ayrıca; Mevzuatın bulundurulmasını ön gördüğü tüm bilgi, belgeler (2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu ve hükümleri gereği yapılacak kontrollerde araçlarda bulunması yasal olarak zorunlu olan tüm belgelerin, gereçlerin (tescil belgeleri, ruhsat, takoğraf cihazları, D ve K belgeleri vb.)) bulundurulacaktır. Aksi durumda karşılaşılacak olan fiim olumsuzluklardan Yüklenici sorumlu olup, İdare hiçbir şekilde sorumlu tutulmayacaktır. Bu maddede sayılan bilgi, belge ve malzemelerin eksikliğinden kaynaklanan İdarenin sorumlu tutulabileceği her türlü ceza, üçüncü kişiler dâhil tazmin mükellefiyeti Yükleniciye rücu edilecektir.” düzenlemesi,
Anılan Şartname’nin “Yüklenicinin Sorumlulukları ve Uyacağı Hususlar” başlıklı 5’inci maddesinde “5.1. İşe başlama tarihinde İdareye ait şantiye alanında iş başında bulundurulması gereken ve asgari yeterlilik kriterleri belirtilen araçların kontrolü yapılacaktır. Hazır bulundurulmayan her kalem için Denetim Cezalarındaki ilgili hükümler uygulanacaktır. Yüklenicinin iş başında bulundurduğu araçlar işi yapma yeterliliğinde, iş verimini yükseltecek niteliklere sahip olması gerekmektedir. Gerekli olması halinde Hizmet İşleri Genel Şartnamesi’nin 11. Maddesindeki: “…Kontrol teşkilatı, uygun olmayan araçların işyerinden uzaklaştırılmasını talep hakkına sahiptir. Yüklenici, söz konusu araçları İdare veya kontrol teşkilatınca kabul edilebilir olanlarla değiştirecektir.” hükmü uygulanır. İdare tarafından araçların teslim alınması ile ilgili Yüklenici işe başlamadan önce Kontrol Teşkilatı oluşturacaktır. Bu teşkilat, Yüklenicinin çalıştıracağı araçların Teknik Şartnamede belirtilen özellik ve kapasitede olup- olmadığım kontrol ederek ve bu kontrol sonuçlarını gösteren bir raporu düzenlemek sureti ile araçları teslim alacaktır. Kontrol sırasında Teknik Şartnamede belirtilen özellik ve kapasitede araç olmaması halinde Kontrol Teşkilatı aracı kabul etmeyerek Yükleniciye iade edecektir. Kontrol Teşkilatınca teslim alınacak araçların ruhsat asılları, trafik sigorta poliçeleri ve araçların Teknik Şartnamede istenilen teknik özelliklere uygunluğunu gösterir belgeler yüklenici tarafından Kontrol Teşkilatına ibraz edilecektir.
5.2. Kiralanan araçlar bakımlı, temiz, gerekli teknik donanım ve aksesuarlara sahip olacaktır. Zaman içinde araçların değiştirilmesi zorunluluğu ortaya çıktığında, yeni tahsis edilecek araçlarında bu şartnamede belirtilen özellikleri taşıması gerekmektedir.
5.3. Kiralanan araçların yakıtı Yüklenici tarafından karşılanacaktır. Araç değişimlerinde de aynı usûl uygulanacaktır. 19 adet aracın yakıt tipi motorin olacaktır.
…
5.7. Araçların yağ, yedek parça, malzeme, bakım onarım vb. giderleri Yüklenici tarafından karşılanacaktır.
5.8. Kiralanan araçların tümü İdare şantiyesine teslim edildikten sonra sözleşme süresi boyunca ve tam gün (24 saat) esasına göre İdarenin hizmetinde ve enirinde olacak, vardiya başlangıç saatinde araçlar kullanıma hazır olacaktır, İdarenin çalışmalarına bağlı olarak, işin özelliği ve ihtiyaca göre çalıştırılacaktır. Aynca araçların üzerine İdare tarafından lüzum görüldüğü takdirde ve yine İdare tarafından belirlenecek logo, üst giydirme vb. çalışmaları yapılabilecektir.” düzenlemesi yer almaktadır.
Teknik Şartname’nin 5’inci maddesinde idareye ait şantiye alanında iş başında bulundurulması gereken ve asgari yeterlik kriterleri belirtilen araçların kontrolünün yapılacağı, uygun olmayan araçların idare veya kontrol teşkilatı tarafından değiştirilebileceği, yüklenici tarafından tesis edilen araçların Teknik Şartname’de belirtilen özellik ve kapasitede olup olmadığının kontrol edileceği ve bu kontrol sonuçlarını gösteren bir raporu düzenlenmek sureti ile araçların teslim alınacağı, uygun olmayan araçların yükleniciye teslim edileceği, kontrol teşkilatınca teslim alınacak araçların ruhsat asılları, trafik sigorta poliçeleri ve araçların Teknik Şartname’de istenilen teknik özelliklere uygunluğunu gösterir belgelerin yüklenici tarafından kontrol teşkilatına ibraz edileceği, kiralanacak araçların bakımlı, temiz, gerekli teknik donanım ve aksesuarlara sahip olması gerektiği, zaman içinde araçların değiştirilmesi zorunluluğu ortaya çıktığında, yeni tahsis edilecek araçların da bu Şartname’de belirtilen özellikleri taşıması gerektiği, ayrıca kiralanacak araçların yakıtının da yüklenici tarafından karşılanacağı düzenlenmiştir.
İdare tarafından verilen şikâyete cevap yazısında; Teknik Şartname’nin 4.b maddesinde ihale kapsamında çalıştırılacak araç ve iş makinalarının listesine yer verildiği, ilgili araçların Teknik Şartname’nin 5.8’inci maddesi uyarınca 24 saat idarenin hizmetinde olması gerektiği, dolayısıyla idarenin şantiye alanındaki araçların hizmete hazır durumda beklemesi gerektiği, herhangi bir bakım, onarım ve temizlik ihtiyacı olması halinde, yani araçların hizmete hazır olmadığı durumlarda yüklenici tarafından ilgili araçların kendi şantiyesine çekilerek servise hazır hale getirilmesi gerektiği, idarenin şantiye sahasında sadece göreve çıkmaya hazır araçların olması gerektiği, yükleniciye ait araçların idarenin kademesinden yararlanmasının mümkün olmadığı, Teknik Şartname’nin 3’üncü ve 5’inci maddelerinde araçların göreve hazır hale gelmesi için gerekli tüm sorumluluğun yükleniciye ait olduğu belirtilmiştir. Ayrıca kiralanan araçlar haricindeki yedek araçların park alanı, bakım sahası, kademe işlemlerinin tamamen yüklenicinin tasarrufunda olduğu, kiralanacak araçların hazır bekletileceği yerin belli olduğu, yüklenici tarafından bu konuma bağlı olarak kendi şantiye alanının kullanılabileceği belirtilmiştir.
Yapılan inceleme neticesinde; Teknik Şartname’nin 3’üncü ve 5’inci maddelerinde araçların göreve hazır hale gelmesi için gerekli tüm sorumluluğun yükleniciye ait olduğunun belirtildiği, araçların 24 saat boyunda idarenin hizmetinde çalışacağının düzenlendiği, ihale dokümanında istenilen kriterleri sağlamayan araçların yüklenici tarafından değiştirilerek veyahut ilgili araçların hazır hale getirilerek idarenin şantiye alanına teslim edilmesi gerektiğinin düzenlendiği, araçların hazır hale getirilmeden önceki yapılan iş ve işlemlerin idarenin şantiyesinde yapılması gerektiğine ilişkin ihale dokümanında herhangi bir hüküm bulunmadığı, kaldı ki idare tarafından verilen şikâyete cevap yazısında da açık bir şekilde idarenin şantiye alanının kullanılmayacağının belirtildiği, sonuç olarak ihale dokümanında yüklenici tarafından tesis edilecek araçların idarenin şantiye alanında hazır halde bulundurulması gerektiği, araçların hizmete hazır hale getirilmesinden önce yapılan iş ve işlemlerin tamamıyla yüklenicinin sorumluluğunda olduğu görüldüğünden başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.