BAŞVURUYA KONU İHALE:
2021/347308 İhale Kayıt Numaralı “Karayolları 2. Bölge Müdürlüğü 23(Manisa), 24(İzmir) ve 29(Ayvalık) Şube Şeflikleri Yollarında Rutin Yol Bakım ve Onarım İle Kar ve Buz Mücadelesi Yapım İşi” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Karayolları 2. Bölge Müdürlüğü tarafından 29.07.2021 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Karayolları 2. Bölge Müdürlüğü 23 (Manisa), 24 (İzmir) ve 29 (Ayvalık) Şube Şeflikleri Yollarında Rutin Yol Bakım ve Onarım ile Kar ve Buz Mücadelesi Yapım İşi” ihalesine ilişkin olarak Kumsal Petrol Maden Taah. İnş. Tic. Ltd. Şti.nin 09.08.2021 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 13.08.2021 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 23.08.2021 tarih ve 38477 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 23.08.2021 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur
Başvuruya ilişkin olarak 2021/1377 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,
…
5) İhale dokümanında kar ve buzla mücadelenin 24 saat hizmet esasına dayandığının belirtildiği, 4857 sayılı İş Kanunu çerçevesinde ise bir işçinin ayda en fazla 225 saat çalışabileceği, ancak idarece yaklaşık maliyet hesaplanırken bir işçinin ayda 720 saat çalışacağının öngörüldüğü, bu durumun mevzuata aykırı olduğu, 24 saat esaslı çalışma yapılabilmesi için vardiya sistemi oluşturularak buna göre işçi sayısının tespit edilmesi gerektiği; yine kar ve buzla mücadelede çalışacak araç ve iş makinesi maliyetlerinin hatalı hesaplandığı, piyasa araştırması yapılırken alınan fiyat tekliflerine konu araç ve iş makinelerinin ihale dokümanında idarece istenilen özellikleri karşılamadığı iddialarına yer verilmiştir.
Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
…
5) Başvuru sahibinin 5’inci iddiasına ilişkin olarak:
Sözleşme Tasarısı’nın “İhale dokümanını oluşturan belgeler” başlıklı 8.2’nci maddesinde “8.2.1. İşin, birim fiyat teklif alınan kısımları için ihale dokümanını oluşturan belgeler arasındaki öncelik sıralaması aşağıdaki gibidir,
1-Yapım İşleri Genel Şartnamesi
2-İdari Şartname,
3-Sözleşme Tasarısı,
4-Birim Fiyat Tarifleri,
5-Mahal Listesi,
6-Özel Teknik Şartname,
7-Genel Teknik Şartname,
8-Ön / Kesin Projeler,
9-Açıklamalar (varsa),
10-Diğer Ekler…”düzenlemesi,
Özel Teknik Şartname’nin “Kar ve Buzla Mücadele İşleri ile İlgili Diğer Hususlar” başlıklı 2.4’üncü maddesinde “…Kar mücadelesi 24 saat hizmet esasına dayandığından; Yüklenici, hizmetin aksamaması için Kış Programına uygun, yeterli ve gerekli her türlü tedbiri almak, refüj mahallerinde istenen sayıda makine ve personelden kurulu ekip ve ekipmanlarını ve gerekli olduğunda çalıştırmak üzere yedeklerini bulundurmak zorundadır. Bu araç, personel, ekip ve ekipmanlar Kar yağmasa dahi refüj mahallinde devamlı hazır halde tutulacaktır…” düzenlemesi,
Özel Teknik Şartname’nin “Genel Hükümler” başlıklı 3’üncü bölümündeki ilgili alt bölümlerde:
“131.(Fethiye), 136.(Finike) Şube Şeflikleri Teklif Birim Fiyatlı Kar ve Buzla Mücadele İş Kalemlerinin Yapılması için İstenilecek Makina Parkı Çizelgesi
Aşağıda yer alan makine, ekipman ve personelin işe başlama tarihinden geçici kabul tarihine kadar her yıl 1 Aralık ile 31 Mart tarihleri arasında işyerinde bulundurması zorunludur.
…
düzenlemesi yer almaktadır.
Kar ve buz mücadelesi yapılması ilişkin iş kalemlerine ait birim fiyat tariflerinin (KGM/KAMBEK, KGM/GRYBEK, KGM/YÜKBEK) “Birim Fiyata Dahil Olan Masraflar” bölümünde aşağıdaki ibareler bulunmaktadır:
“Not: Bu poz bünyesinde özellikleri belirtilen her bir kamyonun (Şoförü ve 1 adet düz işçisi ile beraber) 1 aylık bekleme bedeli hesap edilecektir. Kamyonlar Şube Merkezleri, Bakımevleri ile İdarenin uygun göreceği yol boylarında bulunan Refüj mahallerinde bekleyecektir.”
“Not: Bu poz bünyesinde özellikleri belirtilen her bir motor greyderin (Operatörü ile beraber) 1 aylık bekleme bedeli hesap edilecektir. Greyderler Şube Merkezleri, Bakımevleri ile İdarenin uygun göreceği yol boylarında bulunan Refüj mahallerinde bekleyecektir.”
“Not:Bu poz bünyesinde özellikleri belirtilen her bir yükleyicinin (Operatörü ile beraber) 1 aylık bekleme bedeli hesap edilecektir. Yükleyiciler Şube Merkezleri, Bakımevleri ile İdarenin uygun göreceği yol boylarında bulunan Refüj mahallerinde bekleyecektir.”
Yaklaşık maliyet hesabı incelendiğinde, işin kar ve buz mücadelesi yapılması kısımlarına konu iş kalemleri analizlerinde, bu kısım bakımından Özel Teknik Şartname’de istenilen “kamyon”, “greyder” ve “yükleyici” girdisi içeren iş kalemlerine yer verildiği anlaşılmıştır.
Yaklaşık maliyet hesabında, “kamyon” girdisi için 2013 model 6 adet kamyonun kasko değerleri ortalaması alınarak rayiç fiyatın belirlendiği, greyder ve yükleyici için ise Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca yayımlanmış rayiç fiyatlarından faydalanıldığı görülmektedir.
Yaklaşık maliyet hesabında, kar ve buz mücadelesi yapılmasına ilişkin iş kalemleri analizlerinde işçilik girdisi olarak yer verilen sürücü, düz işçi, operatör ve yağcı maliyetlerinin göz önüne alınmış olduğu tespit edilmiştir.
Yukarıda yer verilen hususlar çerçevesinde; Özel Teknik Şartname düzenlemesinde 24 saat hizmet esasına dayalı çalışma yapılacağı belirtilmiş olup, işçilerin 4857 sayılı İş Kanunu çerçevesinde çalıştırılmasına ilişkin yükümlülüklere hem idarenin hem de yüklenicinin uymasının esas olduğu ve bu hususun sözleşmenin yürütülmesi sürecinde göz önünde bulundurulacağı; ilgili birim fiyat tariflerinde kamyon, greyder ve yükleyicinin şoförü, operatörü ve düz işçisi ile beraber 1 aylık bekleme bedelinin fiyata dâhil olduğunun ifade edildiği ve yaklaşık maliyetin bu tariflere uygun şekilde hesaplanmış olduğu; Sözleşme Tasarısı’nın 8.2’nci maddesi uyarınca sözleşmenin uygulanmasında ihale dokümanını oluşturan belgeler arasındaki öncelik sıralamasında birim fiyat tariflerinin teknik şartnamelerden önce geldiği, dolayısıyla Özel Teknik Şartname’nin farklı yöndeki düzenlemesinin değil birim fiyat tariflerinin esas alınmasının gerektiği; ilgili araç ve iş makinası maliyetlerinin ise iddia edildiği şekilde piyasa araştırmasına dayalı olarak hesaplanmadığı; bu nedenlerle iddiaların yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.
Öte yandan, iddia yaklaşık maliyete yönelik şekilde ifade edilmiş olmakla beraber, esasında Özel Teknik Şartname düzenlemesine dayalı bir husus içerdiği, bu itibarla Özel Teknik Şartname ile birim fiyat tarifleri ihale dokümanını oluşturan belgeler arasında olduğundan ve başvuru sahibince ihale dokümanı 27.07.2021 tarihinde edinildiğinden, bu hususta bahse konu tarihi izleyen 10 gün içerisinde ve her halükârda ihale tarihinden 3 iş günü öncesine kadar başvuruda bulunulması gerekirken 3 iş günü şartına uyulmayarak ihale tarihi sonrasında 09.08.2021’de başvuruda bulunulduğu, bu nedenle beşinci iddia bakımından başvurunu süre yönünden reddinin de gerektiği sonucuna varılmıştır.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,
Oybirliği ile karar verildi.