BAŞVURUYA KONU İHALE:
2021/442807 İhale Kayıt Numaralı “Elmadağ Belediyesi Kurumsal ve Sosyal Hizmet Binası Yapım İşi” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Ankara Büyükşehir Belediyesi Fen İşleri Dairesi Başkanlığı tarafından 01.09.2021 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Elmadağ Belediyesi Kurumsal ve Sosyal Hizmet Binası Yapım İşi” ihalesine ilişkin olarak Fırat Can Beyazıt’ın 09.09.2021 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 09.09.2021 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 20.09.2021 tarih ve 43364 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 20.09.2021 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2021/1554 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,
1) İhale üzerinde bırakılan istekli tarafından ihale dosyası kapsamında sunulan iş deneyim belgesinin özel sektöre yapılan yapım işlerine ait olmadığı, iş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili kurum ve kuruluşlara doğrudan tek sözleşme ile taahhüt edilmiş iş deneyim belgesi kullanılmış ise yetkili kişiler tarafından imza altına alınmadığı, özel sektöre taahhütte bulunan yükleniciler için yapılacak iş karşılığı bedel içeren noter onaylı sözleşme, yapı ruhsatı, yapı kullanma izin belgesi, ilgili sigorta müdürlüğünden onaylı iş yeri bildirgesi ile tevsik edilmediği,
İş deneyim belgesinin EKAP üzerinden düzenlenerek kayıt edilmediği,
İş deneyim belgesinin güncellenmesi ve iş deneyim güncel tutarının hesaplanmasında gerekli mevzuat hükümlerinin uygulanmadığı,
İhale üzerinde bırakılan istekli tarafından ihale kapsamında sunulan iş deneyim belgesinin benzer işe uygun olmadığı, istenilen tutarı karşılamadığı,
…
A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
1) Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “İhaleye katılımda yeterlik kuralları” başlıklı 10’uncu maddesinde “İhaleye katılacak isteklilerden, ekonomik ve malî yeterlik ile mesleki ve teknik yeterliklerinin belirlenmesine ilişkin olarak aşağıda belirtilen bilgi ve belgeler istenebilir.
b) Mesleki ve teknik yeterliğin belirlenmesi için;
…
Anahtar teslimi götürü bedel teklif almak suretiyle 01.09.2021 tarihinde gerçekleştirilen başvuru konusu ihalede 23 adet doküman indirildiği, ihaleye 9 isteklinin katıldığı, 01.09.2021 tarihli ihale komisyonu kararından, ihalenin İg Çelikler Grup Temel. Gıd. İnş. Eml. Taah. San. Tic. Ltd. Şti. üzerinde bırakıldığı, başvuru sahibi Fırat Can Beyazıt’ın da ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi istekli olarak belirlendiği tespit edilmiştir.
Başvuruya konu ihalenin Elmadağ Belediyesi Kurumsal ve Sosyal Hizmet Binası yapım işi ihalesi olduğu, İdari Şartname’nin 2’nci maddesinde işin miktarı ve türünün “2 bodrum kat + zemin kat+ 3 kat oluşan betonarme yapı (inşaat, mekanik tesisat ve elektrik tesisat işleri)” olarak belirtildiği, anılan Şartname’nin 7.6’ncı maddesinde ise benzer işin Yapım İşlerinde Benzer İş Grupları Tebliği’nde yer alan B/III grubu işler olarak düzenlendiği görülmektedir.
İg Çelikler Grup Temel. Gıd. İnş. Eml. Taah. San. Tic. Ltd. Şti. tarafından iş deneyiminin tevsiki amacıyla, Yenimahalle Belediyesi tarafından düzenlenen 03.08.2021 tarihli ve 28803-Y-KD-439-1 sayılı iş bitirme belgesinin sunulduğu, anılan belgeye konu işin “36 adet konut, 1 adet dükkan ve çevre düzenleme inşaatı işi ” olduğu, söz konusu belgenin Uygulanan Yapı Tekniği bölümünde “Betonarme tekniği 4A Yapı sınıfında 8115 m2 lik inşaat alanına sahip 36 adet konut,1 adet dükkan ve çevre düzenleme inşaatı işi” bilgisine , belgeye konu işin esaslı unsuru olarak “B-III Grubu” bilgilerine yer verildiği, belge tutarının 3.043.125,00 TL olduğu, belge tutarının iş grupları itibariyle dağılımının “ BIII Grup bina işleri” şeklinde olduğu anlaşılmıştır.
Söz konusu belge ekinde yapı ruhsatı ve yapı kullanma izin belgesi sunulduğu tespit edilmiştir.
Kamu ihale mevzuatı uyarınca gerçek kişilere veya Kanun kapsamındaki idareler ile Kanun kapsamı dışındaki diğer kamu kurum ve kuruluşları dışındaki tüzel kişilere gerçekleştirilen işler için iş deneyim belgelerinin, belediye sınırları veya mücavir alan içinde ilgili belediye tarafından düzenleneceği, belediyenin ilgili birimi tarafından düzenlenen iş deneyim belgelerinin, belediye başkanı veya yetkili birim amiri tarafından onaylanacağı, kat karşılığı inşaat işlerine ilişkin olarak iş deneyim belgesi taleplerinde noter onaylı sözleşme, yapı ruhsatı, yapı kullanma izin belgesi, ilgili sigorta müdürlüğünden onaylı iş yeri bildirgesinin başvuru ekinde sunulması gerektiği ayrıca idarede işle ilgili ayrıca bulunan belgeler var ise bunların da dikkate alınacağı, kat ve/veya arsa karşılığı inşaat işlerine ilişkin iş deneyim tutarının tespitinde, yapı ruhsatında belirtilen inşaatın yüzölçümü ile sözleşmenin imzalandığı yıla ait Çevre ve Şehircilik Bakanlığının Mimarlık ve Mühendislik Hizmet Bedellerinin Hesabında Kullanılacak Yapı Yaklaşık Birim Maliyetleri Hakkında Tebliğde inşaatın sınıfına ve grubuna göre belirlenen yapı birim maliyetinin çarpılması suretiyle hesaplanan bedelin % 60’ının esas alınacağı hususları anlaşılmaktadır.
Yapılan incelemede ihale üzerinde bırakılan istekli tarafından sunulan iş deneyim belgesindeki belge tutarının, kamu ihale mevzuatına uygun olarak yapı ruhsatında belirtilen inşaatın yüzölçümünün (8115 m²) inşaatın sınıfına ve grubuna göre belgeyi düzenleyen idarece yapılan belirleme uyarınca (A grubu IV. sınıf yapı) sözleşmenin imzalandığı 2011 yılına ait anılan Tebliğde belirlenen yapı birim maliyeti (625 TL/ m²) ile çarpılması (8115x 625= 5.071.875,00 ) suretiyle bulunan tutarın %60’ının iş deneyim tutarı olarak belirlendiği, (5.071.875,00 %60= 3.043.125,00 TL) görülmüştür.
İhale üzerinde bırakılan isteklinin teklif bedelinin (23.631.000,00) olduğu, İdari Şartname’de öngörülen kriter çerçevesinde (23.631.000,00*%50=11.815.500,00 TL) tutarında iş deneyim belgesi sunması gerektiği, sunulan iş deneyim belgesinin güncellenmiş tutarı itibariyle İdari Şartname’de öngörülen kriteri karşıladığı, EKAP üzerinden yapılan sorgulama sonucunda da ilgili belgenin EKAP kaydının yapıldığı, iddia kapsamında yer verilen “eğer iş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili kurum ve kuruluşlara doğrudan tek sözleşme ile taahhüt edilmiş iş deneyim belgesi kullanılmış ise yetkili kişiler tarafından imza altına alınıp alınmadığının, özel sektöre taahhütte bulunan yükleniciler için yapılacak iş karşılığı bedel içeren noter onaylı sözleşme, yapı ruhsatı, yapı kullanma izin belgesi, ilgili sigorta müdürlüğünden onaylı iş yeri bildirgesi ile tevsik edilip edilmediğinin incelenmesi gerektiği” hususuna ilişkin olarak söz konusu belgelerin iş deneyim belgesinin düzenlenmesi aşamasında idareye sunulması gereken belgeler olduğu, teklif kapsamında söz konusu belgelerin sunulmasına gerek bulunmadığı tespit edilmiş olup başvuru sahibinin iddialarının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.
…
B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesi yönünden yapılan inceleme sonucunda herhangi bir aykırılık tespit edilmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,
Oybirliği ile karar verildi.